لیست پروژه‌های اولویت‌دار پایتخت/ بزرگراهی که یک ربع قرن بلاتکلیف است

برخی از پروژه‌های عمرانی شهر انگار طلسم شده‌اند، مدیران شهری می‌روند و می‌آیند، اما آنها همچنان بلاتکلیف از دوره‌ای به دوره‌ای دیگر به ارث می‌رسند. مدیران تازه مدیریت شهری تهران چند پروژه نیمه تمام بزرگراهی را در اولویت قرار داده تا برای همیشه پرونده آنها بسته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تهران ۵۰ پروژه عمرانی نیمه تمام دارد از پروژه میدان امام خمینی (ره) و بلدیه تا پروژه خیالستان زندگی در منطقه هشت و پروژه باغ نیایش. یک ربع قرن هم از کلنگ‌زنی پروژه بزرگراه شهید بروجردی می‌گذرد و طی این سال‌ها همچنان بلاتکلیف بوده است. شهرداری دلیل این توقف چند ساله را وجود معارض و مشکلات فنی عنوان می‌کند، این پروژه سال‌ها در لیست پروژه‌ها در اولویت مدیران شهری بود، اما همچنان مدیران شهری پایتخت تغییر می‌کنند، اما این بزرگراه تکمیل نمی‌شود.

ساخت فاز دوم پروژه باغ راه حضرت زهرا (س)، پروژه شهید رستگار، بزرگراه شهید شوشتری به دلیل مشکلات زیست محیطی از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام این سال‌های شهر تهران است.

مدتی پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نسبت به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام شهر تذکر داده و گفته بود که متأسفانه تعداد پروژه‌های نیمه تمام فرامنطقه‌ای و محلی در سطح تهران بسیار است.

به گفته او با توجه به افزایش قیمت‌ها هر ماه هزینه تمام شدن این پروژه‌ها افزایش می‌یابد، در دوره قبل شورای شهر اعلام شد که برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، اما حالا با افزایش چند برابری قیمت‌ها به نظر می‌رسد به اعتبار بسیار زیادی احتیاج داریم تا این پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود.

هنوز پروژه‌های بزرگ شهر تهران همچون تکمیل بزرگراه بروجردی، ساخت بزرگراه شهید شوشتری، تکمیل خط شش و هفت مترو، تکمیل پایانه شرق و… باقی مانده و این در حالی است که در هر منطقه نیز پروژه‌های محلی تعریف شده که برای اتمام آنها نیز نیازمند اعتبارات بیشتر هستیم. اما راهکار مدیریت شهری با دخل خالی شهرداری برای اتمام این پروژه‌ها چیست؟

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام پایتخت

عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران درباره سرانجام پروژه‌های نیمه تمامی که ممکن است در اولویت مدیریت شهری هم نباشند به ایمنا می‌گوید: به هر حال ما زخمی را در شهر ایجاد کرده‌ایم، این زخم نمی‌تواند باز بمانند، زیرا رها کردن آن تبعاتی برای شهروندان به خصوص کسانی است که در نزدیکی این پروژه‌ها زندگی می‌کنند، دارد، بنابراین باید این پروژه‌ها تکمیل ۱۰۰ درصدی شود یا به گونه‌ای تکمیل شود که امکان بهره‌برداری از آن وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: شاید این پروژه‌ها در اولویت امروز شهر نباشند، اما طراحی آنها اشتباه نبوده و بلاتکلیف رها کردن آن برای شهر هزینه‌هایی از جمله هزینه احیای زیرساخت‌ها را وارد می‌کند، بنابراین بر اساس نقدینگی و اعتبارات موجود تکمیل این نوع پروژه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

شعبانی در پاسخ به این پرسش که آیا از ظرفیت‌های سپاه و نهادهای دیگر برای پروژه‌های عمرانی شهر تهران استفاده می‌کنید نیز می‌گوید: قطعاً از همه ظرفیت‌هایی که بتوانند در پیشبرد امور کمک کنند استفاده می‌کنیم، برای استفاده از ظرفیت‌های سپاه صحبت‌های کلی شده است، اما اینکه مدل‌های مشارکتی تعریف شود، زمان می‌برد و هنوز مذاکره‌ای در این رابطه انجام نشده است.

وی آغاز پروژه‌های بزرگ را مشروط به مجوز شورای شهر تهران می‌داند و ادامه می‌دهد: ساخت پروژه‌های کلان مانند LRT همت و دو طبقه کردن بخشی از بزرگراه همت حدفاصل بزرگراه شهید صیاد تا شیخ فضل الله نوری که اوج ترافیک در این بخش است، برخی از کلان پروژه‌های شهرداری است که در صورت موافقت و مجوز شورای شهر فعالیت اجرایی آن آغاز می‌شود.

ایجاد خطوط جدید مترو در اولویت نیست

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در خصوص پروژه‌های نیمه‌کاره شهر تهران با اشاره به بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی و ترافیکی شهر در شورای شهر تهران به ایمنا می‌گوید: ما پروژه‌هایی حوزه مترو، عمرانی و حوزه‌های ترافیکی به جز مترو را بررسی کرده و برخی از آن پروژه‌ها که اولویت بالایی داشتند را مشخص کردیم که معاونت‌ها نسبت به آنها تلاش ویژه‌ای داشته و پیگیری بیشتری کنند، چون دارای کد پروژه بوده و درواقع نیازی به تصمیم جدید نداشته و فقط در کمیسیون بر آن پروژه‌ها تاکید شده است.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در مورد پروژه‌های حوزه‌ی حمل‌ونقل در بخش اتوبوسرانی، نوسازی ناوگان و نحوه‌ی توسعه در بخش خصوصی و همین طور بخش تأمین واگن‌های مترو را به تفصیل بحث کردیم و در مورد آن تصمیم‌گیری شده است.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل و ترافیک، ایجاد خطوط جدید مترو در اولویت نیست و کلاً از دستور کار خارج هست مگر زمانی که پروژه‌های نیمه‌تمام آن شامل ایستگاه‌های خط شش و هفت مترو و همین‌طور پایانه‌های مربوط به خط سه، چهار، شش و هفت تکمیل شود خاطرنشان می‌کند: در مورد شبکه اتوبوسرانی نیز تاکید بر این شد که ساختار اتوبوسرانی نباید خودش را توسعه بدهد و دوباره جذب نیرو کند و برای تقویت فعالیت‌های اجرایی باید از طریق حمایت بخش خصوصی انجام شود، ولی احتمالاً نیاز به اصلاح یک مصوبه‌ای که سهم بخش خصوصی را کاهش می‌دهد، داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به پروژه‌های اولویت‌دار حوزه عمران نیز می‌گوید: اتصال بزرگراه شهید بروجردی به بزرگراه ساوه باید انجام شود که در این راستا یک قطعه زمینی باید تملک شود، تکمیل بزرگراه شهید رستگار مقدم که درواقع اتصال بزرگراه امام رضا (ع) به بزرگراه شهید رستگار است، نیز در دستور کار است که تقریباً مراحل نهایی کار انجام شده، البته فقط تاکید بر این است که عملیات عمرانی پل تکمیل شود و یک کارهای جزئی باقی مانده به علاوه اینکه اتصال آن به بزرگراه شهید شوشتری را هم پیش‌بینی کردیم که پل‌های ارتباطی بین دو تا بزرگراه انجام شود.

وی با بیان اینکه بزرگراه شهید شوشتری که یکی از بزرگراه‌هایی است که به شدت موردنیاز ترددهای شهری به‌عنوان کمربندی جنوب شرق به شمال شرق است اظهار می‌کند: این پروژه‌ها با اولویت تکمیل بزرگراه شهید بروجردی، شهید رستگار و بعد شهید شوشتری دنبال می‌شود، در حوزه‌ی آب‌های سطحی و تکمیل شبکه‌ی آب‌های سطحی هم قرار بر این شد که یک طرحی را برای اولویت‌بندی شبکه ارائه کنند و بعد بر آن اساس تصمیم‌گیری شود.

به گزارش ایمنا، لیست پروژه‌های نیمه تمام در هر دوره مدیریت شهری به روز رسانی می‌شود. برخی تکمیل می‌شود، اما بسیاری از یک مدیریت شهری به مدیریت بعدی به ارث می‌رسند این در حالی است که تجهیزات آن بی آنکه به بهره‌برداری برسد، فرسوده می‌شود.

کد خبر 533678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.