بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

مقاومت داینامیک پیش روی شاخص شکسته و پیش‌بینی می‌شود روند صعودی شاخص کل ادامه یابد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۴۲ هزار و ۲۲۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۱۱ هزار و ۹۱۲ واحدی در سطح ۳۸۶ هزار و ۲۵۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۳.۰۲ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۳.۱۸ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۵۰۷ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۳۶۰ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۲ هزار و ۲۴۶ و ۲۶ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۷۸۵ میلیون و دو میلیارد و ۱۶۷ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود.)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

مقاومت داینامیک پیش روی شاخص شکسته و پیش‌بینی می‌شود روند صعودی شاخص کل ادامه یابد.

بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

بازگشایی بسیار خوب شستا پس از مجمع

بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

جلسه نظارتی مجلس برای رسیدگی به موضوع بورس

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: جلسه مجلس برای انجام وظیفه نظارتی خود در ارتباط با مشکل سهامداران در بازار بورس در روز سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: در این جلسه سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس در آن حضور خواهند داشت ابتدا وزیر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گزارشی را از آخرین وضعیت بورس به نمایندگان ارائه می‌کند و سپس پنج نفر از نمایندگان به قید قرعه مطالب خود را مطرح خواهند کرد.

هشدار رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر صمت

رئیس سازمان بورس در این نامه نوشته است: شلاق قیمت‌گذاری بر پیکر صنعت خودرو رئیس سازمان بورس طی نامه‌ای به وزیر صمت سیاست قیمت‌گذاری صنعت خودرو را مورد اشاره قرار داد و این سیاست را زمینه‌ساز ضرر و زیان سهامداران و ادامه این رویه را عامل تعطیلی این صنعت در کشور خواند.

در این نامه خطاب به فاطمی امین آمده است: با توجه به جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بیشمار در صنعت مذکور، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است به طوری‌که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز جهت تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز شده به گونه‌ای که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال ۹۹ زیان خالص این شرکت‌ها به ترتیب ۱۵۵ هزار و ۵۰ میلیارد و ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال برآورد شده و همچنین زیان انباشته شرکت‌های مذکور به ترتیب بالغ بر ۲۹۹ هزار و ۳۸۶ میلیارد و ۱۵۰ هزار و ۶۹ میلیارد ریال است.

در بخش دیگر این نامه گفته شده است؛ علت اصلی این ضرر و زیان نبود توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید است. به عنوان مثال میزان افزایش نرخ نهاده‌های تولید شرکت سایپا در سال ۹۷ تا ۹۹ به طور میانگین ۲۴۸ درصد است اما مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور حدود ۱۶۳ درصد است.

در ادامه عشقی به ایرادات شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت پرداخته و در این نامه آورده است؛ به نظر می‌رسد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل نبود کارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات قابل ملاحظه بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت‌مندی مصرف کننده نهایی نشده بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نامه به وزیر صمت پیشنهاد داد: با توجه به عدم شمولیت قیمت‌گذاری نهاده‌های تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، موضوع قیمت‌گذاری خودرو مجدداً مورد بررسی کلی قرار گرفته و محصولات خودرویی همانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج شود تا از زیان‌های آتی شرکت‌های خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری به عمل آید و فعالیت این شرکت‌ها در آینده نیز تداوم داشته باشد.

نرخ نیمایی تأثیری بر کاهش قیمت‌ها نداشته است

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه نیمایی بر اساس اعلام بانک مرکزی با هدف تخصیص ارز و واردات با قیمت پایین‌تر شکل گرفته است. طبق گزارش موجود نرخ گذاری سامانه نیمایی تأثیری بر کاهش قیمت‌ها نداشته است. در بازاری که نرخ اسکناس و نیمایی وجود داشته باشد، مبنای بازار نرخ بالاتر است و امکان ندارد از آن قیمت فراتر برویم ضمن آنکه ایجاد نرخ دوگانه فسادزا است و دولت هم متقاعد نشده که باید به سمت نرخ تعادلی در کشور رویم. با عددهای کمتر در نرخ ارز نمی‌توان صادرات را مدیریت کرد و حفظ ارزش پول ملی یعنی کمک به قدرت خرید و مردم انتظار دارند به‌جای افزایش حقوق، قدرت خریدشان را نگهدارید. باید به صورت فوری سیاست‌های ارزی کشور اصلاح شود و در این مباحث جلسات خوبی با دولت داشتیم.

نکته مهم: مدت زیادی است که فعالان بازار سرمایه در خصوص تفاوت معنا دار قیمت نیمایی و دلار بازار آزاد اعتراض دارند، این تفاوت مهم منجر به ایجاد رانت قیمتی محصولات کارخانجاتی می‌شود که قیمت گذاری آنها بر پایه نرخ سامانه نیماست، قیمت گذاری دستوری و چند نرخی بودن قیمت ارز منجر به ایجاد رانت می‌شود و باید هرچه سریع‌تر لغو شود.

بازار بورس تقویت خواهد شد

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بازار بورس تقویت خواهد شد، کل بازار بوس در حال برنامه‌ریزی و اصلاحاتی است و دولت مصمم است که این اصلاحات را ادامه دهد. ️بازار سرمایه و بورس از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی جهان و ایران است. لذا بخش مهمی از سرمایه گذاری‌ها همیشه از طریق بورس وارد تولید می‌شوند. در ایران کل بازار بوس در حال برنامه‌ریزی و اصلاحاتی است و دولت مصمم است که این اصلاحات را ادامه دهد که می‌تواند آینده خوبی برای بازار بورس چه در بازار اوراق بهادار و چه بورس کالا و انرژی و حتی بورس ارزی در کشور به وجود آید. بازار بورس در کشور تقویت خواهد شد و زیرساخت‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند که این نیز یکی از بهترین کانال‌های سرمایه گذاری و جهش اقتصادی در کشور است.

اخبار شرکت‌ها

زاگرس: متوسط تولید ۱۲ ماه شرکت در سال ۹۹، ۲۵۱ هزار تن بوده است, در سه ماه ابتدای سال متوسط تولید ۲۶۲ هزار در تابستان متوسط تولید ماهانه به ۲۲۶ هزار تن رسید و در مهر هم ۲۰۴ هزار تن گزارش شده است در سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه ۲۵۳ هزار تن فروش داشت, فروش‌های شش ماهه اول به ترتیب از فروردین برابر ۲۹۴، ۳۰۵، ۲۲۷، ۲۳۱، ۲۹۳ و ۱۸۸ هزار تن بوده است که در مهرماه هم عدد متوسط ۲۱۸ هزار تنی را دارد متوسط نرخ فروش شرکت در سال ۹۹ در حدود ۱۶۶ دلار بوده است, در بهار متوسط نرخ فروش ۳۰۳ دلار و در تابستان ۳۵۲ دلار گزارش شده است, در مهرماه متوسط نرخ مجله پلتس ۴۱۲ دلار بوده است که زاگرس نرخ ۴۰۵ دلاری را در گزارش ماهانه ثبت کرده است.

کماسه: کماسه در سال ۹۹ به طور متوسط ماهانه به میزان ۱۴ هزار و ۸۴۹ تن ماسه ریخته‌گری تولید کرده است. میانگین نیمه اول امسال ۱۵،۱۳۱ و تولید مهر ۱۶،۴۹۶ تن گزارش شده است. تأمین ماسه ریخته‌گری در مهر ۱۶،۵۹۰ تن ماسه ریخته‌گری به فروش رسانده است. این مقدار از میانگین فروش ماهانه امسال (۱۵.۱ هزار تن)، ۹ درصد بالاتر است. درآمد فروش مهرماه کماسه ۱۰ میلیارد تومان بوده است که بهترین فروش ماهانه تاریخ شرکت است. رکورد قبلی در شهریورماه با ۹.۶ میلیارد تومان ثبت شده بود. درآمد کماسه از اردیبهشت ماه امسال با توجه به افزایش نرخ فروش، وارد سطوح جدیدی شده و می‌تواند در ماه‌های آتی این ارقام را تکرار کند. مجموع درآمد هفت ماهه به ۵۹.۹ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ برابر شده است. فروش ماسه ریخته‌گری در شش ماهه به طور میانگین در نرخ‌های چهار هزار و ۷۳۴ ریالی انجام شده است. در مهرماه این نرخ به شش هزار و ۵۲ ریال رسیده است.

اخبار بازار جهانی

نشست اوپک پلاس و افت قیمت نفت

اوپک پلاس در نشست دیروز برخلاف درخواست آمریکا، به افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در روز طبق توافق قبلی اکتفا کرد. آمریکا درخواست افزایش تولید ۶۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه‌ای نفت در روز را داده بود.

علی رغم اینکه اوپک پلاس تولید نفت را بیشتر از توافق قبلی افزایش نداد اما لحن اعضای این نشست منجر به افت قیمت نفت شد. اوپک پلاس اعلام کرده که وضعیت بازار نفت را از نزدیک رصد می‌کند و به دنبال ثبات در بازار است. به نظر می‌رسد عدم افزایش تولید اوپک پلاس فراتر از توافق قبلی ناشی از نگرانی اعضای این گروه از سمت تقاضا بوده است. تقاضا برای نفت هنوز به طور کامل بازیابی نشده و همچنان تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار دارد.

PVC: قیمت PVC چین در هفته منتهی به سوم نوامبر ۵۰ دلار کاهش یافت و به هزار و ۶۵۰ دلار رسید. قیمت CFR جنوب شرق آسیا نیز ۵۰ دلار کاهش یافت و به هزار و ۷۵۰ دلار رسید. در بازارهای داخلی چین نیز قیمت‌ها با هزار و ۴۰۰ یوان کاهش به ۱۰ هزار و ۱۰۰ یوان رسید. در هند اما قیمت‌ها در هزار و ۹۰۰ دلار با ثبات بودند.

در اروپا نیز همچنان فورس ماژور عرضه پی‌وی‌سی در شرکت‌های هلندی و فرانسوی Vynova و Mazingarbe ادامه خواهد داشت. به گفته منابع بازار، با توجه به کمبود عرضه خوراک وینیل کلرید مونومر از سوی شرکت Tessenderlo، شرکت Vynova مجبور به تداوم فورس ماژور خود شد. یکی از منابع نزدیک به شرکت در دوم نوامبر گفت: «ما در شرکت Tessenderlo به اندازه کافی وینیل کلرید مونومر نداشتیم تا تولیدات این دو واحد را با بیشترین ظرفیت ادامه دهیم و نرخ بهره‌برداری اخیر ما ۵۰ درصد بوده است. در زمان مشابه، قیمت‌های نقدی ترکیه عمدتاً به دلیل محدودیت عرضه تقریباً ۱۶.۵ درصد یا ۳۱۰ دلار در هر تن افزایش یافتند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 533551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.