مهار ترافیک شهری به مطالعات جامع نیاز دارد

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: رویکردها به منظور کنترل ترافیک شهری باید همه جانبه و جامع باشد، زیرا تاکید صرف بر احداث پارکینگ، تعریض معابر و ساخت بزرگراه‌ها به تنهایی راهکار موثری نخواهد بود.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طی دهه‌های گذشته ترافیک شهری یکی از معضلات جدی شهرهای کشور بوده و راهکارهای مختلفی به منظور حل این مشکل در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بافت مرکزی و فرسوده شهر به واسطه شرایط کالبدی بیشترین حجم ترافیک شهری را دارد، خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای مؤثر برای حل معضل ترافیک در اینگونه بافت‌ها، احداث پارکینگ‌های عمومی متمرکز در شهر به خصوص در بافت‌های مرکزی است که طی سال‌های گذشته در دستورکار شهرداری‌های شهرهای کشور قرار گرفته است.

این کارشناس ارشد راه و ترابری افزود: پارکینگ‌های عمومی بیشتر در هسته مرکزی شهر و نزدیک به مراکز تجاری و تفریحی احداث شده تا مشکلات مربوط به عبور و مرور را حل کند، اما جانمایی این پارکینگ‌ها نیز خود محل بحث است.

وی تاکید کرد: شهرداری برای اجرای هر پروژه شهری در بافت مرکزی شهر، به دلیل فشردگی و تراکم بالا در این مناطق، باید آزادسازی انجام دهد تا مکان پارکینگ در بهترین جای ممکن و در دسترس همگان باشد در حالی که انجام این اقدام به دلیل ارزشمند بودن بافت با مشکلاتی روبرو است.

عموچی با بیان اینکه امروزه نه تنها شهرهای بزرگ ما بلکه شهرهای کوچک کشور نیز با معضل ترافیک مواجه هستند، تصریح کرد: تا سال ۹۶-۹۵ انجام مطالعات طرح جامع صرفاً برای کلانشهرها و شهرهایی ممکن بود که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، اما از سال ۹۶ و پس از ابلاغ شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، تمامی شهرها پس از رتبه بندی می‌توانند مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگرچه احداث پارکینگ به عنوان راهکاری مؤثر برای همه برنامه ریزان و مدیران شهری مطرح است، اما تغییر رویکرد شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری در سطوح خرد و کلان نیز ضرورت دارد چرا که هرچقدر پارکینگ احداث شود، میزان استفاده از خودرو نیز به همان نسبت بالاتر می‌رود و بهتر است رویکردهای انسان محور در اولویت پروژه‌های شهری قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: رویکردها به منظور کنترل ترافیک شهری باید همه جانبه و جامع باشد و تاکید صرف بر احداث پارکینگ، تعریض معابر و ساخت بزرگراه‌ها نمی‌تواند به تنهایی راهکاری مؤثر باشد.

کد خبر 533517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.