میزان تاثیرگذاری داروی خوراکی فایزر بر بیماری کووید-۱۹

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که داروی خوراکی فایزر خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان ۸۹ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داروی خوراکی جدید فایزر که پاکسلووید (Paxlovid) نام دارد به میزان قابل توجهی در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان یا مرگ و میر ناشی از ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مؤثر بوده است. شرکت فایزر در تلاش است مجوز استفاده اضطراری این دارو را از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دریافت کند.

داروی پاکسلووید با مهار آنزیمی به نام پروتئاز عمل می‌کند، ویروس کرونا برای تولید نسخه‌های بیشتری از خود به این آنزیم نیاز دارد. میزان تأثیرگذاری ۸۹ درصدی داروی ذکر شده باعث شده است که کارآزمایی بالینی مربوط به آن متوقف شود. زمانی یک کارآزمایی بالینی متوقف می‌شود که درمان کاملاً مؤثر به نظر برسد یا به طور آشکار خطرناک باشد.

در کارآزمایی بالینی شرکت فایزر بیش از یک‌هزار ۹۰۰ فرد مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ افراد شرکت کننده در مطالعه به ویروس کرونا آلوده شده بودند و در معرض خطر عوارض شدید بیماری قرار داشتند. افرادی که داروی خوراکی پاکسلووید را طی سه روز از زمان بروز علائم بیماری دریافت کردند، ۸۹ درصد کمتر از افرادی که دارونما مصرف کرده بودند در بیمارستان بستری شدند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سه بیمار از میان ۳۸۹ فردی که داروی شرکت فایزر را مصرف کردند در بیمارستان بستری شدند، در حالی که از میان ۳۸۵ فردی که دارونمای مصرف کرده بودند، ۲۷ نفر در بیمارستان بستری شدند. در صورتی که داروی خوراکی شرکت فایزر توسط سازمان‌های مربوطه تأیید شود، جان تعداد زیادی از بیماران نجات پیدا خواهد کرد.

کد خبر 533442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.