رکود تورمی در بازار مسکن

پس از ماه‌های متوالی افزایش پیاپی قیمت، شاهد کشیده شدن ترمز افزایش قیمت‌ها هستیم البته وضعیت حجم معاملات بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد توانایی و تقاضای بخش واقعی جامعه برای بازار مسکن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که " ایمان کرمی، کارشناس اقتصادی" با نگاهی به آخرین گزارش تحولات مسکن منتشر شده توسط اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی در آبان ماه ۱۴۰۰، در اختیار این رسانه قرار داده است: در مهرماه کل معاملات انجام شده واحدهای مسکونی به تعداد ۵۵۰۰ واحد مسکونی بوده است که نسبت به ماه قبل (شهریور ماه) ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به مدت مشابه سال قبل خود (مهر ماه ۱۴۰۰) کاهش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بازار مسکن دچار رکود تورمی شده است

پیش از این در خصوص وقوع یک بیماری اقتصادی به نام رکود تورمی در فضای بازار مسکن ایران صحبت شد که در این پدیده اقتصادی حجم معاملات کاهش یافته و قیمت‌ها در هر دوره افزایش می‌یابد، بر اساس آنچه گزارش تحولات مسکن در مهرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، روند معاملات بازار مسکن همواره در حال کاهش بوده که نشان‌دهنده رکود تورمی در این بازار است.

تقاضای بخش واقعی جامعه برای بازار مسکن وجود ندارد

متوسط قیمت‌های معامله شده در بازار مسکن تهران به ازای هر یک مترمربع به ۳۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه قبل خود کاهش دو درصدی را نشان می‌دهد، اما نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد داشته است. پس از ماه‌های متوالی افزایش پیاپی قیمت، شاهد کشیده شدن ترمز افزایش قیمت‌ها هستیم البته وضعیت حجم معاملات بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد توانایی و تقاضای بخش واقعی جامعه برای بازار مسکن وجود ندارد.

در ادامه به میانگین قیمت‌های واحدهای مسکونی و متراژهای آن پرداخته شده که در حداقلی‌ترین حالات آن نیز مردم توانایی خرید ندارند، البته این آمارها صرفاً برای شهر تهران بوده که امید است با کمک دستگاه‌های اجرایی در سایر شهرهای کشور نیز این تحقیقات میدانی انجام شده و مدیران شهری بتوانند بر اساس آن، تحلیل‌های مناسبی انجام دهند.

حجم معاملات مسکن

رکود تورمی در بازار مسکن

تغییر توزیع خرید واحدهای مسکونی از آپارتمان‌های نوساز به سمت واحدهای کهنه‌تر در گزارش فوق مشهود است.

تغیرات خرید آپارتمان بر حسب سن ساخت / درصد

• خرید آپارتمان‌های تا پنج سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۴۳ درصدی داشته است.

• خرید آپارتمان‌های تا ۶-۱۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۲۴ درصدی داشته است.

• خرید آپارتمان‌های تا ۱۱-۱۵ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۳۳ درصدی داشته است.

• خرید آپارتمان‌های تا ۱۶-۲۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۳۸.۹ درصدی داشته است.

• خرید آپارتمان‌های بیش از ۲۰ سال سن ساخت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۳۵.۳ درصدی داشته است.

سهم آپارتمان‌ها از ۱۰۰ درصد

• سهم آپارتمان‌های تا پنج سال سن ساخت از ۳۷ به ۳۳ کاهش یافته است.

• سهم آپارتمان‌های ۶-۱۰ سال سن ساخت از ۱۸.۱ به ۲۱.۸ افزایش یافته است.

• سهم آپارتمان‌های ۱۱-۱۵ سال سن ساخت از ۱۳ به ۱۳.۸ افزایش یافته است.

• سهم آپارتمان‌های تا ۱۶-۲۰ سال سن ساخت از ۱۹ به ۱۸.۴ کاهش یافته است.

• سهم آپارتمان‌های بیش از ۲۰ سال سن ساخت از ۱۲.۸ به ۱۳.۱ افزایش یافته است.

تحولات قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران

رکود تورمی در بازار مسکن

• تغییر حجم معاملات مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۴۰۰ کاهش ۲۹.۸ درصدی

• تغییر حجم معاملات مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به مهرماه ۱۳۹۹ کاهش ۳۶.۸ درصدی

• تغییر قیمت مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۴۰۰ کاهش دو درصدی

• تغییر قیمت مهرماه ۱۴۰۰ به شهریور ۱۳۹۹ رشد ۱۸.۴ درصدی

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده مناطق شهر تهران

رکود تورمی در بازار مسکن

تحولات اجاره بهای مسکن

رکود تورمی در بازار مسکن

سیاست‌های ضد تورمی مسکن باید سریعاً اجرا شود

اجاره بهای مسکن در مهرماه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته رشد ۴۸.۴ درصدی داشته است و این در حالی است که نرخ رشد قیمت مسکن تغییر ۱۸.۴ درصدی داشته است این موضوع نشان می‌دهد هزینه‌های اجاره با سرعت بالایی در حال افزایش است و به ضابطه‌ای جدید برای اجاره‌نشینان نیاز است زیرا به علت قیمت بالای مسکن توان خرید مسکن در کوتاه مدت را ندارند و به علت رشد شدید اجاره بها این ساکنین در هر دوره مجبور به جابجایی و انتقال به سمت مناطق پایین‌تر هستند.

سیاست‌های ضد تورمی مسکن باید سریعاً اجرا شود، به طور مثال سیاست مالیات بر مسکن‌های خالی اگر تصویب و عملی شود منجر به افزایش سطح عرضه مسکن‌های خالی در بازار می‌شود، حال اگر فروشند تصمیم به فروش مسکن نداشته باشد می‌تواند آن را اجاره دهد و سپس شاهد افزایش عرضه واحدهای مسکونی قابل اجاره در بازار خواهیم بود.

جمع بندی

مدت زیادی است که گزارش‌های مسکن بازار تهران بررسی و همواره از معضلات آن سخن گفته شده، اما همچنان تغییری در سیاست‌های کلی کشور در خصوص بازار مسکن شکل نگرفته است، قیمت مسکن باید به نوعی تغییر کند که قشر متوسط جامعه توان خرید داشته باشند و افراد اجاره‌نشین نیز هرساله مجبور به جابجایی از مناطق بالا به مناطق پایین‌تر نباشند.

کد خبر 533400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.