امشب شاهد مقابله اورانوس و خورشید باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: مقابله سیاره اورانوس و خورشید جمعه -۱۴ آبان ماه- بین ساعات ۱۸:۴۲ تا ۰۴:۳۰ قابل رصد است.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعه -۱۴ آبان‌ماه- ساعت ۰۰:۴۵ ماه از نزدیک خورشید عبور می‌کند و برای چند روز در نور درخشان خورشید محو می‌شود، یگانه قمر سیاره ما در حرکت مداری خود به دور زمین هر چهار هفته یک بار مسیر خود را کامل می‌کند و در نتیجه فازهای آن از ماه نو تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر تغییر می‌کند و هر ۲۹ و نیم روز یک بار به ماه نو بر می‌گردد.

وی افزود: همچنین، ماه هر شب حدود ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و تقریباً هر روز یک ساعت دیرتر طلوع و غروب می‌کند. زمانی که ماه نو اتفاق می‌افتد، زمین، ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند و ماه در وسط قرار دارد. در این وضعیت نمی‌توانیم ماه را در آسمان رصد کنیم، زیرا سمتی از ماه که توسط خورشید روشن می‌شود برای ناظران زمینی قابل مشاهده نیست.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه طی روزهای آینده در اواخر بعدازظهر به صورت یک هلال باریک که کمی بعد از خورشید غروب می‌کند نمایان می‌شود. در لحظه مقارنه ماه و خورشید، ماه از فاصله یک درجه و ۴۳ دقیقه قوسی خورشید در صورت فلکی میزان عبور می‌کند.

اورانوس در وضعیت مقابله

فخرایی فرد تصریح کرد: زمانی که سیاره اورانوس در مقابل خورشید در آسمان قرار می‌گیرد به وضعیت تقابل می‌رسد؛ جمعه -۱۴ آبان‌ماه- غول یخی منظومه شمسی در صورت فلکی حمل قرار دارد و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است. این مقابله از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعات ۱۸:۴۲ تا ۰۴:۳۰ قابل رصد است، حدود ساعت ۲۳:۳۶ در وضعیتی با ۷۷ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. برای رصد سیاره اورانوس با قدر ۵.۷ قطعاً به ابزار نیاز خواهید داشت.

وی افزود: اورانوس هفتمین سیاره نسبت به خورشید است، این سیاره با چشم غیر مسلح به هیچ عنوان دیده نمی‌شود و در سال ۱۷۸۱ میلادی توسط ویلیام هرشل، اخترشناس انگلیسی، کشف شد. فاصله اورانوس تا خورشید بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ هزار کیلومتر است؛ در این فاصله دمای ابرهای آن منفی ۲۱۴ درجه سانتی گراد است، به این دلیل غول یخی منظومه شمسی نامیده می‌شود.

کد خبر 533316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.