بقایای ۳ هزار شهید، تفحص نشده است

رئیس مرکز جامع ژنتیک نور گفت: بر اساس آمار هنوز بقایای سه هزار شهید تفحص نشده است، بنابراین نمی‌توان برای مراجعه خانواده‌ها فراخوان عام منتشر کرد، زیرا ممکن است انتظار خانواده‌ها طولانی شده و فشار روانی مضاعفی بر آنها وارد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود تولایی، امروز _ پنجشنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰_ در نشستی با موضوع شناسایی و احراز هویت شهدای گمنام، اظهار کرد: حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی از عرصه‌های نوین علم است که کشورهای توسعه یافته به دنبال وضع انواع تحریم‌ها بر علیه کشورهای در حال توسعه در این زمینه هستند.

وی افزود: دستیابی به منابع دانش و فناوری در این حوزه بسیار سخت شده است، اما ما آموخته‌ایم که در مسیر توسعه دانش باید تلاش کنیم و به آن دست یابیم، امروز چندین سرویس و خدمت در این عرصه در کشور ارائه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور با اشاره به اینکه در حوادث، جنگ‌ها، سیل و زلزله‌ها ممکن است چندین هزار نفر در دقایقی متلاشی شوند، گفت: دانش اطلاعات ژنتیکی که بر پدیده توارث مبتنی است در این زمینه مؤثر بوده و به شناسایی اجساد کمک می‌کند.

علم با جهاد در راه خدا یکسان است

تولایی اضافه کرد: پلاک فناناپذیری در اطلاعات ژنتیکی والدین وجود دارد که می‌توان حتی استعداد و آمادگی ابتلاء به بیماری‌ها را در افراد یافت. بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید علم‌آموزی را با جهاد در راه خداوند یکسان بدانیم، استعداد بروز بیماری‌ها در سالمندی در علم ژنتیک نهفته است، علم پزشکی در آینده نزدیک بر ژنتیک استوار خواهد شد که لزوم پیشرفت در این زمینه را بیشتر نمایان می‌کند.

پیشرفت ایران در حوزه ژنتیک هم‌پای کشورهای توسعه یافته بوده است

وی ادامه داد: حوزه ژنتیک، از علوم نوین امروزی بشر است که ایران نیز در این عرصه همزمان با کشورهای توسعه یافته پیشرفت کرده است.

پیکر نیروهای عراقی به این کشور تحویل داده می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور گفت: در زمینه شناسایی شهدا، جست‌وجوگران تفحص در مناطقی با شرایط بسیار سخت ورود می‌کنند تا بقایای شهدا را بیابند. در برخی نقاط برون مرزی و مرزهای مشترک، احتمال اشتراک اجساد ایرانی و عراقی وجود دارد، بنابراین در ابتدا باید پیکر نیروهای عراقی شناسایی شده و به این کشور تحویل داده شوند.

هنوز بقایای سه هزار شهید تفحص نشده است

تولایی اضافه کرد: بقایای پیکرها که فاقد پلاک و مشخصات هستند به مرکز ژنتیک نور تحویل داده و فرایند آنتروپولوژی بر آنها انجام می‌شود. بر اساس آمار هنوز بقایای سه هزار شهید تفحص نشده است، بنابراین نمی‌توان برای مراجعه خانواده‌ها فراخوان عام منتشر کرد، زیرا ممکن است انتظار خانواده‌ها طولانی شده و فشار روانی مضاعفی بر آنها وارد شود.

وی ادامه داد: پس از تفحص هر پیکر، چندین آزمایش مختلف برگزار می‌شود، این اقدامات ممکن است زمان بر باشد، گاهی ممکن است اجزای به دست آمده از شهدا مختلط باشد؛ به عنوان نمونه به دلیل دفن شهدای ابوفلوس در گور دسته جمعی این مشکل وجود داشت که جداسازی بقایا انجام شد.

تهیه پروفایل ژنتیکی برای شهدا در مرکز تحقیقات ژنتیک نور

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور گفت: در این فرآیندها با انجام آزمایشات مربوطه برای هر شهید یک پروفایل ژنتیکی تهیه می‌شود که با اطلاعاتی که از خانواده‌ها گرفته شده منطبق می‌شود. در نهایت با مشخص شدن آزمایشات مولکولی تعیین هویت، انطباق قطعی نمونه تأیید شده و به خانواده شهدا اطلاع‌رسانی می‌شود.

سامانه ژنتیک برای همه مشاغل امداد، اورژانسی و نظامیان تشکیل شده است

تولایی اضافه کرد: برای همه مشاغل امدادی، اورژانسی و نظامیان، سامانه ژنتیک شکل گرفته و اطلاعات ژنتیکی افراد در آن نگهداری می‌شود تا شناسایی افراد در کمترین زمان انجام شود، بر این اساس شناسایی شهید سلیمانی و همراهان ایشان در کمتر از ۱۲ ساعت انجام شد.

امروز صحنه نبرد، خرد است

وی ادامه داد: امروز ابزار اقتدار خرد و دانش است و برای پر افتخار نگه داشتن پرچم ایران، اگر چه در گذشته امثال خرازی‌ها باید جان خود را در کف دستشان می‌گذاشتند تا این کار را انجام دهند، امروز صحنه نبرد، خرد است و اگر می‌خواهیم، امنیت، رفاه و پیشرفت داشته باشیم باید در مسیر علم حرکت کنیم‌.

فعالیت ۹۰ دانشگاه در سطح کشور در حوزه ژنتیک

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور گفت: حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین است، امروز تنها مرکز پیشتاز در این زمینه مرکز ژنتیک نور بوده اما بر مبنای طرح تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری، امروز تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم که در حوزه‌های زیست شناسی و علوم سلولی مولکولی فعالیت می‌کنند در این زمینه فعالیت می‌کنند که تعداد آنها در حدود ۹۰ دانشگاه است.

مدیریت هوشمندانه در حوزه ویرایش ژنی وجود ندارد

تولایی اضافه کرد: ویرایش ژنی دانشی بسیار استراتژیک و راهبردی است که در دنیا از ۲۰۱۵ به بعد مورد توجه قرار گرفته و در حال توسعه است، امید می‌رود بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی صعب‌العلاج با این دانش درمان شود، پتانسیل‌ها و دانشمندانی در این زمینه در کشور ما وجود دارد، اما هنوز مدیریت هوشمندانه بر این حوزه انجام نشده است.

تسلط بر علم ژنتیک رمز بقا انسان است

وی ادامه داد: امروز یکی از دغدغه‌های بشر محدود بودن کره زمین و افزایش فضولات زیستی است که منابع، آب، خاک و هوا را با مخاطره مواجه کرده است، برای فائق آمدن بر این مشکل نیازمند توجه به حوزه ژنتیک هستیم تا بتوان گیاهانی که در مناطق سخت رشد می‌کنند را نیز شناسایی کرده و ژن‌های مقاومت به تنش‌های خشکی و شوری را از آنها جدا کرده و با انتقال آن به گیاهان پر بازده‌تر بتوان تولیدات خوراکی را افزایش داده و امنیت غذایی را تأمین کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور گفت: تسلط بشر بر علوم حوزه ژنتیک رمز بقای انسان است، سرمایه‌های علمی و منابع پرارزشی در این زمینه در کشور ما وجود دارد که نیازمند مدیریت بهتری است.

هزینه میانگین ۳ میلیون تومانی برای شناسایی بقایای شهدا

تولایی اضافه کرد: برای یک نمونه استخوان به طور متوسط حداقل سه میلیون تومان هزینه می‌شود تا پروفایل ژنتیک تهیه شود، البته این کار برای خانواده شهدا هزینه‌ای ندارد.

سنی که بر مزار شهدای گمنام نوشته شده مبنای علمی ندارد

وی ادامه داد: نمونه ژنتیکی تمام شهدای گمنامی که از سال ۱۳۸۱ خاکسپاری شده‌اند در بانک نمونه‌گیری مرکز تحقیقات ژنتیکی نور نگهداری می‌شود. هر نمونه حداقل تا پنج سال نگهداری می‌شود تا اگر ادعایی مبنی بر نسبت با شهید دریافت شد فرایند تطبیق انجام شود، سنی که بر مزار شهدای گمنام نوشته شده مبنای علمی نداشته و صرفاً بر اساس حدسیات تفحص‌گران نوشته شده‌است.

بومی‌سازی نرم‌افزار شناسایی اطلاعات ژنتیکی

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور گفت: نرم‌افزار جهانی که در زمینه شناسایی اطلاعات ژنتیکی مورد استفاده قرارم می‌گیرد تحت وب بوده و امکان دسترسی و استفاده از اطلاعات افراد به سایر کشورها نیز داده می‌شود، بنابراین سعی شد این نرم‌افزار در داخل کشور ساخته شود.

تولایی اضافه کرد: در همین راستا نخستین ورژن این نرم افزار در سال ۱۳۹۰ در ایران رونمایی شد و ورژن جدید آن سال گذشته رونمایی شد تا از اطلاعات هموطنان صیانت شود.‌

وی با اشاره به اینکه شهدای دفاع مقدس از گروه‌های مختلف بسیجی، ارتشی و سایر سازمان‌ها بوده‌اند، ادامه داد: در مجموع در فرآیند شناسایی شهدا، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و سازمان‌هایی که در آن زمان نیروهای خود را به مناطق جنگی اعزام کردند دخیل هستند، همکاری این سازمان‌ها برای شناسایی خانواده شهدا الزامی است.

کد خبر 533156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.