۱۳ آبان؛ طنین حماسه در فرهنگ مقاومت جهان

۱۳ آبان ماه که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری شده است، همواره برای مردم این مزر و بوم یادآور آزادی خواهی و ایستادگی در برابر ظلم بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوران نوجوانی، دورانی سرشار از شور و اشتیاق است. دورانی پر از دغدغه و مطالبه‌گری که همین ویژگی، نوجوانان و جوانان را تبدیل به متولیان حق و آزادی می‌کند.

۱۳ آبان ماه یکی از روزهای مهم در تاریخ سیاسی ایران است. این روز همواره برای مردم، یادآور آزادی خواهی و ایستادگی در برابر دشمن است. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و اعتراضات جوانان و نوجوانان در دانشگاه تهران این روز را به روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تبدیل کرده است. از این رو به بررسی رویدادهای مهم ۱۳ آبان می‌پردازیم.

تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه

نیمه شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳ کماندوهای مسلح اعزامی از تهران، منزل امام خمینی (ره) را در قم را محاصره کردند. امام (ره) بازداشت و به همراه نیروهای امنیتی مستقیماً به فرودگاه مهرآباد تهران اعزام شد. سپس، با یک فروند هواپیمای نظامی که از قبل آماده شده بود، همراه با مأمورین امنیتی و نظامی به آنکارا پرواز کرد. عصر آن روز ساواک خبر تبعید امام (ره) را به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در روزنامه‌ها منتشر کرد. علی رغم فضای خفقان آن دوران، موج وسیعی از اعتراضات به صورت تظاهرات در بازار تهران، تعطیلی طولانی مدت دروس حوزه‌ها و ارسال نامه‌هایی از طرف مردم به سازمان‌های بین‌المللی و مراجع تقلید به راه افتاد.

۱۳ آبان؛ طنین حماسه در فرهنگ مقاومت جهان

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا؛ انقلاب دوم ایران

ساعت ۱۰ صبح سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۵۸ هم زمان با پانزدهمین سالگرد تبعید امام خمینی (ره)، حدود ۴۰۰ تن از دانشجویان پیرو خط امام (ره) توانستند سفارت آمریکا را تسخیر کرده و اسناد محرمانه‌ای از جاسوسی مقامات آمریکایی را در این سفارت پیدا کنند. در ابتدا ۶۶ دیپلمات آمریکایی با حبس کردن خود در اتاق‌ها و از بین بردن مدارک با دستگاه‌های کاغذ خورد کن مانع نفوذ دانشجویان به سفارت و افشای اسناد شوند، اما با تشدید درگیری بین دو جناح آمریکایی‌ها به ناچار تسلیم شدند. پس از دست یافتن دانشجویان به اسناد و بازسازی چندین سند محرمانه و گردآوری آنها در ۶۵ جلد مطلب به نام «اسناد لانه جاسوسی» باعث افشاگری‌های بسیار در روابط پیشین ایران و آمریکا شد. ورود دانشجویان پیرو خط امام به سفارت تیتر یک تمام خبرگزاری‌های داخلی و خارجی شد.

۱۳ آبان؛ طنین حماسه در فرهنگ مقاومت جهان

کشتار بی‌رحمانه دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷

نیمه‌های پاییز ۱۳۵۷ خورشیدی، خلاف دیگر پاییزها که کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها فعال بودند، دانش آموزان به فرمان امام (ره) اعتصاب کرده بودند و به مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها نمی‌رفتند. امام خمینی (ره) در ۱۶ مهر ۱۳۵۷ در پیامی از دانش آموزان خواست تا مردم را در اعتصاب حمایت کنند و دست از اعتراضات خود تا رسیدن به هدف برندارند. صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ خورشیدی گروهی از دانش آموزان به نشانه اعتراض به رژیم پهلوی مدارس را تعطیل کردند و در محوطه دانشگاه تهران اجتماع کردند. اقشار مردم و دیگر دانشجویان رفته رفته به این اعتراض پیوستند. ساعت ۱۱ صبح، مأموران، ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان جمعیت پرتاب کردند اما، اجتماع کنندگان صدای خود را بلندتر کردند، بنابراین دستگاه‌های وابسته به رژیم که همه یا بسیاری از آن‌ها تربیت شده و دستور گرفته از آمریکایی‌ها بودند به دانش‌آموزان رحم نکردند و این اعتراض را مانند دیگر اعتراض‌ها به شدت مورد سرکوب قرار دادند. این اعتراضات یک نفر کشته از بین دانش آموزان و چندین نفر مجروح به جا گذاشت.

۱۳ آبان؛ طنین حماسه در فرهنگ مقاومت جهان

دانش آموزان در تاریخ انقلاب حماسی ردّ پاهای تحسین برانگیزی از خود برجای گذاشته‌اند. آنها با شجاعت و دلاوری خود به جهان ثابت کردند برای دفاع از کشورشان از جان خود مایه خواهند گذاشت .۱۳ آبان به پاس حماسه آفرینی و تلاش تمام دانش آموزان انقلاب اسلامی در یادها خواهد ماند.

کد خبر 533130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.