لزوم توجه به جایگاه نظام ارزیابی در تهیه طرح‌های شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: طرح‌های شهری قرار است زمینه‌ساز توسعه شهر در ابعاد مختلف باشد که در راستای دستیابی به این هدف، باید تمامی مراحل پیاده‌سازی طرح به درستی انجام گیرد و از نتایج به دست آمده در اجرای بدون نقص سایر پروژه‌های شهری استفاده شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهمترین اقداماتی که مدیران باید پس از پیاده‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های شهری انجام دهند، ارزیابی نتیجه اجرای این طرح‌ها است در حالی که معمولاً این اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از اشتباهات در نتیجه نبود نظام ارزیابی کارآمد بار دیگر تکرار می‌شود.

وی افزود: تمامی مراحل برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شهری، از بررسی وضعیت موجود تا آینده‌نگری و همچنین ارزیابی طرح‌های انجام شده، بسیار مهم و حیاتی است و باید به دقت اجرایی شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: امروزه نبود نظام ارزیابی دقیق موجب شده تا یک خطا بارها و بارها تکرار شود و طرح‌هایی در سطح خرد و کلان به مرحله اجرا در بیاید که در نهایت نه تنها اهداف مورد نظر را محقق نمی‌کند، بلکه موجب تخریب و از بین رفتن ساختارها می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین نکاتی که در این خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد، انجام طرح‌ها در مقیاس خرد است، به نحوی که داده‌های به دست آمده قابل تحلیل باشد و بتوان نتایج به دست آمده را به سطحی کلان‌تر تعمیم داد.

مؤمنی ادامه داد: در این راستا به منظور کاهش هزینه‌های مدیریت شهری، نیاز است توسعه در سطوح خرد مورد توجه قرار گیرد و از تجارب موفق شهرهای دیگر استفاده شود، با این حال حتماً باید فاکتورهای بومی در تمامی مراحل اجرای طرح مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه تعیین ضوابط و بسترهای قانونی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های شهری از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: جایگاه نظام ارزیابی در قالب آئین‌نامه‌های اجرایی باید مشخص شود تا در زمان پیاده سازی طرح مشکلی به وجود نیاید و این ارزیابی نظام‌مند باشد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: طرح‌های شهری قرار است زمینه ساز توسعه شهر در ابعاد مختلف باشد که در راستای دستیابی به این هدف، باید تمامی مراحل پیاده‌سازی طرح به درستی انجام گیرد و از نتایج به دست آمده در اجرای بدون نقص سایر پروژه‌های شهری استفاده شود.

مؤمنی خاطر نشان کرد: شناسایی نقاط قوت و ضعف در قالب نظام‌های ارزیابی از صرف بسیاری هزینه‌ها بر روی طرح‌ها و پروژه‌های شهری جلوگیری می‌کند و با تحلیل نتایج می‌توان راهبردهای کارآمدتر ارائه داد.

کد خبر 533121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.