دزدی دریایی به سبک امریکایی‌

سناریوهای مختلف اقتصادی را در صورت به نتیجه نرسیدن برجام و چالش‌های اساسی احیای برجام از مهمترین عناوین روزنامه‌های پنجشنبه _۱۳ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آ ینده اقتصاد ایران بدون توافق هسته‌ای» به بررسی سناریوهای مختلف اقتصادی را در صورت به نتیجه نرسیدن برجام پرداخت و نوشت: «بدون برجام، اقتصاد کشور چشم‌انداز درخشانی نخواهد داشت» این نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگرانی است که معتقدند معطل ماندن مسئله برجام می‌تواند تبعاتی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد، به گفته آنها باید هرچه سریع‌تر تکلیف این مسئله روشن شود.

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بیشماری روبه‌رو بوده و این مشکلات روزبه‌روز سفره خانوارها را کوچک‌تر کرده است. در کنار مشکلات معیشتی، بازارهای اقتصادی نیز با چالش‌های بسیاری مواجه شدند و این مشکلات همچنان ادامه دارد. در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که احیای برجام یکی از راهکارهای کاهش مشکلات اقتصادی بوده و نباید برای به سرانجام رساندن آن زمانی را از دست داد.

اما با وجود تاکید کارشناسان بر اهمیت به سرانجام رسیدن مذاکرات برجام، همچنان این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این میان سیگنال‌های متفاوتی در خصوص چشم‌انداز این گفت‌وگوها ارسال می‌شود و ابهام به وجود آمده سبب بلاتکلیفی اقتصاد و فعالان اقتصادی شده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر برجام به سرانجام نرسد چه سرنوشتی در انتظار ایران خواهد بود؟

دزدی دریایی به سبک امریکایی‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکرات را سرسری نگیرید» به بررسی چالش‌های اساسی احیای برجام پرداخت و نوشت: چند پالس پشت سر هم و معنادار در کنار هم که می‌تواند معانی خاصی به خود بگیرد. نخستین آن کرونا گرفتن بد موقع وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان است. ابتلای امیرعبداللهیان به کرونا با این خبر نیز همراه است؛ آغاز مذاکرات احیای برجام در هشت آذرماه. اما ظاهراً باید منتظر تغییر سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی به ایران نیز باشیم؛ موضوعی که می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد. به هر روی مطرح شدن بحث کرونای امیرعبداللهیان زمان مناسبی برای کسانی است که خواستار ایجاد برخی خلل‌ها در گفت‌وگوها هستند.

در چنین شرایطی که بسیاری پیرامون ماجرای کرونای امیرعبداللهیان و تاثیراتش در مذاکرات سخن می‌گویند، در سویی دیگر اخبار معناداری هم شنیده می‌شود که از احتمال به بن‌بست رسیدن نتیجه از سرگیری مذاکرات احیای برجام از هشتم آذر نشان دارد. یکی از آنها موضوع تضمین ندادن آمریکا به عدم خروج دوباره از برجام است، یکی از شروطی که تهران بر آن پافشاری می‌کند و آمریکا هم آن را نمی‌پذیرد.

گفته می‌شود که روزنامه وال استریت‌ژورنال چند روز پیش در گزارشی نوشت که درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا درخصوص دوباره خارج نشدن آمریکا از برجام به بن‌بست در مذاکرات منجر شده است. در داخل واشنگتن نیز صداهای مخالف با توافق بلند است. حتی برخی سیاستمداران آمریکایی به صورت آشکار از بی‌اعتباری هرگونه توافق بایدن برای بازگشت به برجام سخن می‌گویند.

دزدی دریایی به سبک امریکایی‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دزدی دریایی به سبک امریکایی‌» به بررسی ناکامی عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست امریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران پرداخت و نوشت: یک مقام امریکایی مدعی شد که امریکا از رسانه‌ای کردن خبر توقیف نفتکش خودداری کرده تا بر مذاکرات هسته‌ای اثر نگذارد
کمتر از ۲۴ ساعت مانده به ۱۳ آبان ۱۴۰۰ و برپایی مراسمی که هر ساله در این روز به مناسبت تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران برگزار می‌شود، در حالی که هنوز نیمروز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه از راه نرسیده بود، چند کانال تلگرامی نزدیک به برخی نهادهای نظامی از خبری خبر دادند که به نوشته این منابع رسانه‌ای «در راه است» و طی ساعات آینده اعلام خواهد شد. روندی که بالاخره حوالی نیمروز چهارشنبه به نتیجه رسید و شبکه خبر و دیگر منابع رسمی از این مهم نوشتند که «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط امریکا ناکام ماند.» خبری که بنابر آن، «امریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد و همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.»

در ادامه این گزارش همچنین تاکید شده بود: «در ادامه نیروهای امریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. نیروهای امریکایی مجدداً با امکانات بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی کشور عزیزمان است.» در ادامه اما در شرایطی که هنوز هیچ واکنشی ازجانب مقام‌های امریکایی و متعاقباً منابع رسانه‌ای خارجی درخصوص تایید اصل ماجرا و ارایه جزییات آن مخابره نشده بود،

روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای، جزییاتی بیشتر به دست داد و با اشاره به «ناکامی عملیات نیروی دریایی ارتش تروریست امریکا برای سرقت نفت جمهوری‌اسلامی ایران در دریای عمان» ماجرایی را که پیش‌تر اعلام شده بود، بازگو کرد و با اشاره مجدد به تلاش دوباره اما ناکام نیروهای ارتش امریکا اضافه کرد: «امریکایی‌ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران، از ادامه ماجرا منصرف و منطقه را ترک کردند. این نفتکش در ساعت ۸ صبح مورخ سوم آبان ماه ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی، در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفته است.»

دزدی دریایی به سبک امریکایی‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دسترسی طبقاتی به اینترنت» به بررسی سردرگمی گفتمانی اصولگرایان در مواجهه با فیلترینگ پرداخت و نوشت: سردرگمی گفتمانی اصولگرایان در مواجهه با فیلترینگ دسترسی طبقاتی به اینترنت آیا اصولگرایان در مواجهه با حق دسترسی آزاد به اینترنت دچار عدم یک‌دستی و سردرگمی گفتمانی‌اند؟ هم‌زمان با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مجلس که یکی از بندهایش طبقه‌بندی جامعه برمبنای سطح دسترسی به اینترنت است، یک اصولگرا در مجلس خواهان رفع فیلتر توییتر شده است با این ادعا که نمی‌شود توییتر برای مسئولان آزاد باشد برای مردم نه.

این در حالی است که مجلس اصولگرا با تصویب طرح صیانت کاملاً به‌دنبال خودی و غیرخودی‌سازی در استفاده از اینترنت است. مسئله‌ای که به‌دنبال آن حق دسترسی آزاد به فضای مجازی مستوجب تبعیض و رانت خواهد شد. این طرح اصل بی‌طرفی و منع تبعیض را نقض می‌کند، زیرا دقیقاً در راستای سیاست حمایت‌گرایی، شناسایی و اعمال ضوابط تبعیض‌آمیز درباره انواع خدمات تنظیم شده است.

در روزهایی که طرح صیانت با وجود مخالفت‌های بسیار در جامعه در کمیسیون مشترکی در مجلس و نه در صحن علنی در حال بررسی تا تصویب است، محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، گفته توییتر باید رفع فیلتر شود: «چرا توییتر برای مسئولان آزاد باشد و برای مردم آزاد نباشد؟ من معتقدم وقتی که مسئولان در توییتر حضور دارند، چرا باید برای مردم ممنوع باشد؟ در مجلس به‌هیچ‌وجه به‌دنبال محدودسازی اینترنت یا پلتفرم‌های مختلف نیستیم.

نه‌تنها به‌دنبال محدودسازی نیستیم، بلکه حتی باید درخصوص آزادسازی برخی پلتفرم‌ها اقدام کنیم. توییتر فضایی است که ایده‌ها، دیدگاه‌ها و نظرهای متعدد پیرامون موضوعات مختلف مطرح می‌شود و مردم ما هم آن بصیرت را دارند که بتوانند ایده‌ها و نظرات مختلف را که در عرصه‌های گوناگون ارائه می‌شود، بررسی کنند؛ ما باید این بصیرت را در جامعه ایجاد کنیم که خودشان انتخاب کنند». سیاست‌مداران اصولگرا مدت‌هاست که در توییتر فعال‌اند.

از همان زمان ورودشان به این شبکه و تشویق هم‌قطارانشان به آمدن این سؤال مطرح بود که پس چرا این گفتمان و هم‌جناحی‌هایشان در ساختار قدرت و تصمیم‌سازی، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرده و از فیلترینگ هم حمایت می‌کنند. زمانی که حضور سیاسیون به‌ویژه از جناح اصولگرا هنوز در توییتر عام نشده بود و چهره‌های محدودی از این طیف در توییتر فعال بودند.

مخاطبان، امثال حدادعادل، محسن رضایی، جلیلی و توکلی را که تازه به این شبکه پیوسته بودند مورد خطاب قرار می‌دادند که «شما چرا از فیلترشکن استفاده می‌کنید؟» غلامعلی حدادعادل که بعد از انتخابات مجلس دهم به توییتر پیوست، همان زمان ورود «احمد توکلی» را به توییتر خوش‌آمد گفته و نسبت به ورود دیگر چهره‌ها هم ابراز امیدواری کرده بود. «حدادعادل» در توییتی نوشته بود: «ورود [دکتر توکلی] را به توییتر خوشامد عرض می‌کنم. امیدوارم همه شخصیت‌های سیاسی از ظرفیت توییتر استفاده کنند». همین توییت او باعث تعجب و پاسخ‌های کنایه‌آمیز گروهی از کاربران شده بود.

دزدی دریایی به سبک امریکایی‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحقیر ناوگان آمریکا با ضربه قاطع سپاه در دریای عمان» نوشت: اخیراً در پی رفتار خبیثانه ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی کشور، قایق‌های تندروی سپاه پاسداران واکنشی قاطع نشان داده که پس از این ماجرا ناو آمریکایی صحنه را ترک می‌کند.
در این تقابل که مربوط به چند وقت اخیر بوده، آمریکائی‌ها یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرده و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.

همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.
در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند.
نیروهای آمریکایی مجدداً با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی کشور عزیزمان است.

دزدی دریایی به سبک امریکایی‌

کد خبر 533115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.