حذف دلار از اقتصاد افغانستان

عرصه اقتصاد بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص اقتصادی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

یک ابَر تورم پیش روی اقتصاد آمریکا است

جک دورسی مدیرعامل توئیتر و اسکوئر و یکی از حامیان ارزهای مجازی پیش‌بینی کرد: اوضاع تورم و افزایش قیمت‌ها در آمریکا تشدید خواهد شد و اوضاع در این کشور بسیار بدتر می‌شود.

وی در توئیتر نوشت: یک ابر تورم قرار است همه چیز را تغییر دهد و این اتفاق در حال رخ دادن است.

در حالی مدیرعامل توئیتر این هشدار را می‌دهد که نرخ تورم در آمریکا به بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسیده و در حال گسترش این نگرانی است که مشکل بسیار بدتر از آن چیزی است که سیاست‌مداران آمریکایی فکر می‌کنند.

روز جمعه ژروم پاول، رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا تأکید کرد: فشارهای تورمی احتمالاً بیشتر از آن چیزی که قبلاً انتظار می‌رفت طول خواهد کشید.

وی همچنین اظهار کرد: روند بالا بودن تورم احتمالاً در سال آینده هم پابرجا خواهد بود.

پاول گفت: احتمالاً بانک مرکزی آمریکا به زودی اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی خود را که برای کمک به اقتصاد آمریکا اجرایی شده متوقف می‌کند، کارشناسان می‌گویند اجرای همین سیاست‌ها بوده که باعث شده تورم در آمریکا افزایش یابد.

ریزش ۲۷ دلاری طلا در بازارهای جهانی

در آستانه نشست مهم سیاست گذاری فدرال رزرو و در حالی که سرمایه گذاران در انتظار سرنخ‌هایی در مورد برنامه بانک مرکزی آمریکا در بحبوحه افزایش نرخ تورم هستند، قیمت طلا در معاملات امروز یک درصد کاهش یافت.

سرمایه گذاران نگران هستند نتیجه این نشست به کاهش سریع‌تر از انتظار اقدامات محرکی بانک مرکزی آمریکا که به علت تأثیر همه گیری کرونا بر اقتصاد این کشور اعمال کرده بود، منجر شود.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۲۶.۹۷ دلار کاهش ۱۷۶۰.۷۹ دلار فروخته شد.

بایدن روسیه و اوپک را برای قیمت بالای نفت و گاز در آمریکا مقصر اعلام کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در حالی که وی خود سیاست‌هایی را برای محدود کردن تولید نفت و گاز در این کشور اجرا کرده است، طی اظهاراتی روسیه و کشورهای اوپک را به خاطر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آمریکا مورد انتقاد قرار داد.

بایدن روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (کوپ ۲۶) در اسکاتلند در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اگر شما به قیمت بنزین و نفت نگاهی بیندازید، تا کنون این نتیجه امتناع روسیه یا کشورهای اوپک از پمپاژ بیشتر نفت بوده است.

وی افزود: ما دیر یا زود خواهیم دید که این قیمت‌ها به چه شکلی خواهند بود.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت (WTI)، از ۴۸ دلار در هر بشکه از ابتدای سال ۲۰۲۱ به حدود ۸۴ دلار در هر بشکه افزایش یافته است و این امر به رساندن نرخ تورم این کشور به بالاترین میزان در ۱۳ سال اخیر کمک کرده است.

قیمت بنزین نیز در این کشور به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسیده است.

بایدن در حالی که انگشت اتهام خود را به سمت روسیه و اوپک به خاطر عدم کمک به کاهش قیمت نفت نشانه رفت، تأکید کرد که تورم در مقیاس گسترده‌تر به دلیل تأثیر همه‌گیری کرونا بر زنجیره‌های عرضه ایجاد شده است.

طالبان استفاده از ارزهای خارجی در افغانستان را ممنوع کرد

طالبان در اقدامی شوکه کننده که اقتصاد افغانستان را تهدید می‌کند، روز سه شنبه ممنوعیت کامل استفاده از ارزهای خارجی را اعلام کرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که اقتصاد افغانستان در حال حاضر دچار فقدان نقدینگی و در حال فروپاشی است.

گروه طالبان در اعلامیه‌ای تأکید کرد که مردم این کشور فقط باید از پول محلی یا افغانی در تمام معاملات استفاده کنند و هر شخصی که از این قانون تخلف کند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، دلار به طور گسترده در افغانستان برای تجارت رسمی و غیررسمی استفاده می‌شود. اما تسلط غافلگیرانه طالبان بر این کشور در ماه اوت باعث هجوم مردم به بانک‌ها و پایان ناگهانی کمک‌های مالی خارجی شد.

طالبان گفت: استفاده از ارز خارجی تأثیر منفی بر اقتصاد کشور دارد. همه شهروندان، مغازه داران، تاجران و عموم مردم باید با استفاده از افغانی تجارت کنند.

با به قدرت رسیدن طالبان، سیستم‌های مالی بین‌المللی دسترسی این گروه را به میلیاردها دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور قطع کرد و ارز افغانستان به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد.

گزارش‌ها حاکی است که از آن زمان، تجارت در این کشور کند شده، قیمت مواد غذایی سر به فلک کشیده و حقوق‌ها نیز پرداخت نشده است.

هفته گذشته سازمان برنامه جهانی غذا اعلام کرد که ۵۰ درصد از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان با گرسنگی حاد مواجه هستند و سازمان‌های بشردوستانه نیز درباره یک بحران انسانی با نزدیک شدن به فصل زمستان هشدار داده‌اند.

کد خبر 533108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.