۱۳ آبان؛ روز تحقیر استکبار

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ اقدامی روشنگرانه و شجاعانه بود که برای همیشه هویت استکبار جهانی را برای مردم ایران و جهان روشن ساخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خورشید پرفروغ و تابان انقلاب اسلامی با گذشت بیش از چهار دهه از عمر خود، امروز پرشکوه‌تر از گذشته رخ نمایی می‌کند؛ انقلاب اسلامی بزرگترین تحول فکری در عصر معاصر را به وجود آورد؛ زیرا معمار بزرگ این انقلاب امام خمینی (ره)، اسلام ناب محمدی را در صحنه‌های اجتماعی و مبارزه با استکبار جهانی احیا و با کنار زدن حکومت طاغوت، پایه‌های حکومت اسلامی را در ایران استوار کرد.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مبارزه عملی با آمریکا، بحث روز مجامع دانشگاهی بود، تا اینکه برخی از دانشجویان دانشگاه تهران که اکثراً از دانشکده فنی بودند به فکر تسخیر سفارت آمریکا افتادند. در بین این دانشجویان همه قشرها حضور داشتند؛ از دانشجویان پیرو خط امام (ره) گرفته تا دانشجویان وابسته به منافقان. نهایتاً در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، این تصمیم علمی شد، اما یک نگرانی وجود داشت و این بود که رهبری این حرکت به دست منافقان بیفتد، اما این دغدغه خیلی زود برطرف شد؛ زیرا حضرت امام خمینی (ره) از این حرکت حمایت کردند. خیابان طالقانی و مقابل لانه جاسوسی، روزها و شب‌های به یادماندنی داشت، فقط کسانی که از نزدیک لمسش کرده بودند، شیرینی و طراوت آن را می‌فهمند.

آمریکایی‌ها باور نمی‌کردند سفارتشان که لانه جاسوسی هم بود به اشغال در بیاید و مورد حمایت قاطع امام (ره) و امت قرار بگیرد. در چنین شرایطی حضرت امام (ره) بیاناتی علیه ابرقدرت‌ها و بویژه آمریکا داشتند و در واکنش به پناه گرفتن محمدرضا شاه پهلوی در این کشور پیامی را خطاب به دانش آموزان و دانشجویان صادر نمودند که بخشی از آن بدین شرح است: «بر دانش آموزان، دانشگاهیان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام، ‏‎ حملات خود را علیه آمریکا و اسرائیل گسترش داده و آمریکا را وادار به استرداد این ‎‏شاه مخلوع جنایتکار نمایند و این توطئه بزرگ را بار دیگر شدیداً محکوم کنند.‏»

۱۳ آبان ۱۳۵۸ و روزهای بعد از آن، نبض انقلاب در خیابان طالقانی و در مقابل لانه جاسوسی آمریکا می‌تپید. مردم تصور می‌کردند که لانه جاسوسی را که مرکز همه توطئه‌های سال‌های طولانی است، فتح کرده‌اند و حاضر نبودند که این سنگر را رها کنند.

آمریکایی‌ها و دنباله روهای آنها این‌طور تبلیغ می‌کردند که سفارت ایالات متحده به اشغال عده‌ای بی اعتنا به موازین بین‌المللی درآمده و دیپلمات‌ها که از مصونیت سیاسی برخوردار هستند دستگیر شده‌اند و با آنها بدرفتاری می‌شود.

مردم می‌توانستند پس از پیروزی انقلاب سریعاً به سفارت آمریکا بریزند و تمامی آمریکایی‌های مقیم ایران را از کشور بیرون کنند، اما جامعه ایران اجازه حضور در کشور را به آنها دادند به زندگی خود ادامه دهند. حداقل توقع این بود که مدتی سکوت کنند، اما از فردای پیروزی انقلاب دست به توطئه بر علیه کشور زدند.

امام خمینی (ره) در واکنش به تهدیدات مطرح شده از سمت آمریکا برای آزادی نیروهای آنها در لانه جاسوسی‌، فرمودند: «شما می‌بینید که الان مرکز فساد آمریکا را جوان‌ها رفته‌اند گرفته‌اند و آمریکایی‌هایی هم که در آنجا بوده گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند، آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. جوان‌ها هم مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی [کند]، مگر آمریکا می‌تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الان به اینجاست. مگر آمریکا می‌تواند مقابل همه دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می‌کند دخالت نظامی بکند.»

آمریکا در طول حیاتش تاکنون اینگونه تحقیر نشده بود و امام (ره) آن را انقلاب دوم نامیدند. تسخیر لانه جاسوسی اقدامی احساسی نبود، بلکه عملی کاملاً عقلانی و با محاسبه دقیق بود. کاری که سفارت آمریکا در ایران انجام می‌داد در حقیقت همین بود که شرایط را به دوره گذشته بازگرداند و تسخیر لانه جاسوسی، قطع کردن رشته حیات آنها در ایران بود که می‌توانست فاجعه‌ای بزرگ بر سر انقلاب اسلامی به وجود آورد.

اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکا در تهران نشان می‌دهد که در سفارت خانه‌های ایالات متحده واحدی به نام مراکز عملیاتی وجود دارد. رؤسای این مراکز رهبری عملیات گوناگون جاسوسی در کشورهای حوزه ماموریتشان را بر عهده دارند. اینگونه افراد عموماً در پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کنند و از مصونیت‌های آن برخوردار هستند.

هدف استکبار جهانی حذف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و خواهد بود. تحمیل جنگ هشت ساله، تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی دلیل روشنی بر دشمنی آمریکا با ملت ایران است، اما این ملت ثابت کرده که تهدیدها و شیطنت‌های آمریکا و برخی همراهانش آنها را مرعوب نمی‌سازد. این تهدیدها و تحریم‌ها در طول ۳۵ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نتوانسته خللی در اراده پولادین ملت قهرمان ایران وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران الگوی استکباری ستیزی است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روز ۱۳ آبان سال ۵۸ یوم الله است؛ زیرا تسخیر جاسوس خانه آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) فتح بزرگی برای مردم ایران تلقی می‌شود و امام خمینی (ره) این اقدام را انقلابی با ارزش تر خطاب کردند؛ زیرا سلطه بیگانگان بر ایران را از بین برد و ضربه‌ای محکم به استکبار جهانی وارد شد.

به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شکست‌های پی در پی آمریکا را شاهد بودیم. این شکست‌ها از تسخیر سفارت خانه‌اش در ایران شروع شد و همواره در مناطق سوریه، افغانستان و عراق ادامه دارد؛ البته نقش سرداران رشید اسلام از جمله سردار سلیمانی در شکست نقشه‌های ایالات متحده بسیار پر رنگ است.

به عقیده امام جمعه موقت اصفهان، سیاست تسلیم ناپذیری ایران در مقابل تهدیدات استکبار جهانی باید نسل به نسل جاری شود؛ همان‌گونه که جوانان ایران در میدان‌های نبرد با سیاست تسلیم ناپذیری جهاد کردند و شهید شدند.

به گفته رهبر، جمهوری اسلامی ایران الگوی استکباری ستیزی است؛ زیرا به کشورهای جهان ثابت کرد نباید مرعوب سیاست‌های بیگانگان شد و به ملت‌های دیگر دنیا این شجاعت را داد تا در مقابله قدرت‌های سلطه بایستند و مقاومت کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر سیاستمداران ارشد آمریکایی اعتراف می‌کنند که ایران در بین کشورهای منطقه حرف اول را می‌زند. انقلاب اسلامی درس استکبار ستیزی را به را آزادی خواهان جهان داد و امروز به لطف خدا قدرت استکباری آمریکا تا حد زیادی شکست خورده است.

پایه‌های انقلاب اسلامی بر اساس روحیه استکبار ستیزی بنا شده است

حجت‌الاسلام سیداحمد محی‌الدین میرمرشدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی هوایی سپاه نیز ایمنا می‌گوید: مبنای دین اسلام بر استکبار ستیزی بوده و در بسیاری از آیه‌های قرآن کریم بر حفظ این روحیه تاکید شده است. پایه‌های انقلاب اسلامی بر اساس روحیه استکبار ستیزی بنا شده است.

به گفته وی، امام خمینی (ره) تسخیر لانه جاسوسی را انقلابی ثانی دانستند و تاکید فرمودند که «در انقلاب دوم لازم است با ریشه‌های استکباری مبارزه کرد.» بنابراین در بطن قانون اساسی این کشور و ماهیت جمهوری اسلامی بر حفظ مبارزه با استکبار جهانی تاکید شده است. نظام سلطه از ابتدای پیروزی انقلاب به مقابله با انقلاب پرداخته است.

به عقیده نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی هوایی سپاه، طی چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، نظام سلطه تمامی تلاش خود را برای براندازی روحیه استکبار ستیزی به کار گرفت. شخصیت‌هایی که روحیه استکبار ستیزی دارند و در آمریکا زندگی می‌کنند، توسط دولت این کشور سرکوب می‌شوند.

میرمرشدی خاطرنشان می‌کند: کسانی که به دنبال رابطه با آمریکا هستند به نکته توجه ندارند که امام خمینی (ره) فرمودند که «رابطه ایران و آمریکا مانند رابطه گرگ و میش است.» امروز بسیاری از شعارهای انقلاب اسلامی به سوریه، یمن و حتی در قلب آمریکا صادر شده و این موضوع نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در صادرات تفکر خود به جهان موفق عمل کرده است.

کد خبر 533100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.