انتظار جبران خسارت در پی ممنوعیت کشت برنج

رئیس انجمن برنج کاران خوزستان گفت: با توجه به ممنوعیت کشت برنج در خوزستان هیچ‌گونه تسهیلاتی برای جبران خسارت کشاورزان در نظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنج محمد سواری در نشست خبری که امروز چهارشنبه ۱۲ آبان برگزار شد با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در سال جاری، اظهار کرد: کشت برنج در خوزستان از خرداد ماه آغاز شد اما کشت آن در برخی مناطق ممنوع و در پی آن هیچ‌گونه تسهیلاتی برای جبران خسارت کشاورزان در نظر گرفته نشد.

وی افزود: نباید بدون برنامه ریزی قبلی کشاورز را مجبور به عدم کشت می‌کردیم بلکه به جای این روش، باید کشت صحیح با صرفه جویی دقیق، از چند ماه قبل به آنها آموزش داده می‌شد.

رئیس انجمن برنج کاران خوزستان ادامه داد: جلسات متعددی با استاندار وقت و سازمان‌های جهاد کشاورزی و آب و برق خوزستان در این خصوص برگزار شد اما بی نتیجه ماند و با تصویب ممنوعیت کشت چیزی عاید کشاورزان نشد.

سواری با اشاره به کشت برنج در سال ۹۹، گفت: در سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار هکتار در خوزستان برنج کشت شد، امسال فقط ۸۰ هزار هکتار کشت را شاهد بودیم که این سطح کشت شده پاسخگوی نیاز خود استان هم نیست.

وی با بیان اینکه هیچ بودجه‌ای برای تعیین خسارت کشاورزان تعیین نشد، خاطرنشان کرد: قطعاً اگر جایگزینی و تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شد کشاورز اعتماد می‌کرد و دیگر کشتی انجام نمی‌شد.

رئیس انجمن برنج کاران خوزستان تاکید کرد: خوزستان جلگه‌ای حاصلخیز و سومین استان به لحاظ کشت برنج در کشور است. برنج خوزستان خواهان و طرفداران بسیاری دارد و برای جبران این خسارات باید چاره‌ای اندیشیده شود.

سواری از افزایش آمار مهاجران از روستاها به شهر را خبر داد و گفت: باید صنعت کشاورزی را جوان کنیم به گونه‌ای که در ایجاد اشتغال برای جوانان حرف برای گفتن داشته باشیم اما اکنون عکس این موضوع مشاهده می‌شود و برنامه ریزی علمی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: برای صنایع آب بر در استان خوزستان برنامه مصرف آب وجود دارد اما برای کشاورزی این مسئله در نظر گرفته نشده و این مهم امرار معاش ۵۰۰ واحد شالیکوبی با ۱۰ هزار نفر در استان را تحت شعاع قرار داده است.

کد خبر 533062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.