شهر ۱۵ دقیقه‌ای؛ رویکردی برای آینده پایدار

پاندمی کرونا فرصت بزرگی در اختیار طراحان شهری قرار داد تا به نقص‌های موجود در زیرساخت‌ها پی ببرند و برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت زندگی ساکنان بکوشند؛ ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای از مهم‌ترین نقاط قوت شیوع کووید-۱۹ بود که ذهن بسیاری از مدیران جهان را به مزایای خود درگیر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از محققان شهری طی دوران کرونا تلاش کردند اثرات قرنطینه را بر سبک زندگی مردم مورد بررسی قرار دهند و به میزان سازگاری آن‌ها با اجبارهای اجتماعی پی ببرند. در این میان، شیوه تردد شهرنشینان در مناطق اطراف خود از نقاط قوت و ضعف طراحی شهری هر محله پرده برداشت و مدیران را به تأمل برای رفع نواقص سوق داد. در این راستا، گروهی از محققان دانشگاه سوربن فرانسه به انجام یک نظرسنجی در مورد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای میان پنج هزار از ساکنان پنج شهر اصلی اروپا یعنی لندن در انگلستان، پاریس فرانسه، مادرید اسپانیا، برلین در آلمان و میلان ایتالیا پرداختند. در ایده شهر ۱۵ دقیقه‌ای، ساکنان هر منطقه تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌توانند تمام نیازهای خود را برطرف نمایند و سوار شدن بر وسایل نقلیه را به حداقل برسانند.

در این تحقیق از مردم شهرهای فوق خواسته شد فاصله محل سکونت خود تا فضاهای سبز، باشگاه‌های ورزشی، کافه‌ها و رستوران‌ها، اداره‌ها، مراکز تجاری و سایر مکان‌های عمومی بیان کنند. علاوه بر این، شرکت کنندگان می‌بایست به این پرسش نیز پاسخ دهند که آیا طی دوران کرونا محل زندگی خود را تغییر داده‌اند یا اینکه در همان سکونتگاه‌های همیشگی خود به سر برده‌اند.

شهر ۱۵ دقیقه‌ای، رویکردی برای آینده پایدار

از پنج شهر اصلی اروپا، میانگین فاصله منازل ساکنان در لندن بیش از سایر شهرها و حدود ۵. ۲۳ دقیقه بود ضمن اینکه پایتخت انگلستان بالاترین نرخ گرایش مردم سراسر اروپا را به تغییر محل سکونت (۵۹ درصد) از آن خود کرده بود.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای شیوع بیماری کووید -۱۹، شدت یافتن گرایش مدیران شهرهای جهان به ایجاد مناطق ۱۵ دقیقه‌ای بود چرا که این نوع تحول شهری مزایای بسیاری برای مناطق در پی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته می‌شود.

تمرکز بیشتر بر قابلیت پیاده‌روی مناطق شهری

در ایده شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای، قابلیت پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برای تأمین نیازهای روزمره بیش از هر مورد دیگری مورد توجه مدیران قرار می‌گیرد. در واقع، شهرهایی ۱۵ دقیقه‌ای یا خودکفا به شمار می‌رود که ساکنان آن با حداکثر ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در اطراف محل سکونت خود بتوانند نیازهایشان را برآورده و از پیمودن مسیرهای طولانی به مناطق دور دست خودداری کنند. در این شهرها، درختان بیشتری برای تأمین سایه عابران پیاده کاشته می‌شود ضمن اینکه در گوشه و کنار معابر، نیمکت‌ها و سرویس‌های بهداشتی بیشماری قرار می‌گیرد تا نیازهای بیشتر عابران پیاده را تأمین کند. شواهد حاکی است که مردم به هنگام پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از روحیه‌ای شادتر برخوردار هستند و مهم‌تر اینکه تلاش می‌کنند صمیمانه‌تر به برقراری تعامل با سایرین بپردازند.

افزایش فضاهای سبز

اگرچه وسعت و تعداد فضاهای سبز در لندن، پایتخت انگلستان، کم نیست اما بسیاری از مردم آن در نزدیکی محل سکونت خود به پارک‌های عمومی دسترسی ندارند. بدیهی است وجود فضاهای سبز از جنبه‌های مختلف، خواه از طریق ایجاد سایه و کاهش اثرات جزایر گرمایی یا به وسیله جذب رواناب‌ها و پیشگیری از وقوع سیل، تاب‌آوری شهرها را در مقابل حوادث طبیعی افزایش می‌دهد. شیوه‌های مختلفی برای افزایش پوشش‌های سبز شهری و بهره‌مندی از مزایای آن وجود دارد که از مهم‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به ایجاد پارکلت‌های سیار در سراسر کلان شهر لیورپول در انگلستان اشاره کرد که در سبز سازی مناطق نقش مهمی ایفا کرده است.

ایجاد فضاهای بیشتر برای بازی

در شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای، منافع و نیازهای تمام گروه‌های سنی مورد توجه قرار می‌گیرد که کودکان نیز از آن مستثنی نیستند. بدون شک، ایجاد شهرهای دوستدار کودک، امکان افزایش نشاط را در میان تمام گروه‌های سنی به وجود می‌آورد چرا که در آن‌ها طراحی‌های شهری با هدف بالا بردن فعالیت‌های جسمی و زمینه‌سازی برای افزایش شادی کودکان شکل می‌گیرد.

امروزه در بسیاری از شهرهای اروپایی، ایستگاه‌های اتوبوس به اشکال مختلف و به صورت رنگارنگ طراحی شده است که این اقدام نه تنها در تغییر روحیه کودکان اثرات مثبتی به جای می‌گذارد بلکه حس نشاط را در میان بزرگسالان نیز تقویت می‌کند.

گسترش فضاهای چند منظوره

از آنجا که یک شهر خودکفا یا ۱۵ دقیقه‌ای باید دسترسی به تمام امکانات را برای شهروندان فراهم آورد، بنابراین تبدیل فضاهای عمومی تک‌کاربردی به مکان‌هایی چند منظوره می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. به عنوان مثال، مدیران شهری می‌توانند در یک فضای سبز بزرگ، استخر سرپوشیده‌ای نیز ایجاد کنند تا امکان انجام ورزش شنا را برای ساکنان در همان نزدیکی محل زندگی خود فراهم آورند.

شهر ۱۵ دقیقه‌ای، رویکردی برای آینده پایدار

ایجاد دوقلوهای دیجیتال

این روزها، بسیاری از محققان شهری در تلاش هستند همزمان با وجود فیزیکی شهرها، امکان دسترسی آنلاین به آن‌ها را نیز فراهم آورند. فناوری دوقلوی دیجیتال که همچون پلی میان دنیای واقعی و مجازی عمل می‌کند، قدرت مقامات شهری در بررسی ایده‌های مختلف ارائه شده برای بهبود کیفیت زندگی از امکان کاهش آلودگی هوا گرفته تا حداکثر دسترسی آنلاین مردم به فضاهای سبز را افزایش می‌دهد. در نتیجه این امر، مدیران و طراحان شهری می‌توانند مزایا و تهدیدهای ناشی از پیاده‌سازی یک پروژه را پیش‌بینی کنند و برای پیاده‌سازی یا پایان آن در مراحل اولیه تصمیم بگیرند.

کد خبر 533057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.