چرا حمل‌ونقل شهری کارایی مطلوب را ندارد؟

یک دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری گفت: حمل‌ونقل شهری سیستمی به هم پیوسته است که همه اجزای آن در هماهنگی با یکدیگر هستند و چنانچه هرکدام از این اجزا کارکرد مطلوب را نداشته باشد، تحقق حمل‌ونقل یکپارچه ممکن نخواهد بود.

شهاب‌الدین کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حمل‌ونقل عمومی از مهمترین شاخصه‌های توسعه پایدار شهری در صورت کارآمدی، مانع از ایجاد بسیاری از مشکلات شهری می‌شود و نیازمند اعمال برنامه‌ای جامع است.

وی افزود: حمل‌ونقل عمومی یک سیستم است که اجزای مختلفی دارد و تمام اجزای آن باید در هماهنگی با یکدیگر کار کنند، لذا چنانچه جزئی از این سیستم وجود نداشته یا ناقص باشد و یا ارتباط آن با سایر اجزا متناسب نباشد، حمل‌ونقل همگانی نمی‌تواند کارایی مطلوبی داشته باشد.

این دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری خاطرنشان کرد: اتوبوسرانی، تاکسیرانی، سیستم‌های ریلی از جمله تراموا و مترو، همچنین جانمایی ایستگاه‌ها و طراحی معابر و مسیرهای سواره و پیاده، همگی جزئی از این سیستم هستند، لذا نمی‌توان تنها بر یکی از این اجزا تمرکز کرد و دیگری را بدون توجه کنار گذاشت.

وی تصریح کرد: چنانچه بخواهیم سیستم حمل‌ونقل همگانی به واقع کارایی و اثربخشی خودش را داشته باشد باید برخوردی سیستماتیک با آن داشته باشیم؛ در این راستا نیاز است سازمان‌های شهری با یکدیگر در تعامل باشند و اطلاعات حداقل در این حوزه شهری میان نهادها و سازمان‌های مرتبط با حمل‌ونقل شهری و برون شهری مبادله شود.

کرمانشاهی ادامه داد: هوشمندسازی شهری و شفافیت اطلاعات نقش مهمی در این فرآیند دارد و کمک بسیار زیادی به طراحان شهری و مدیران می‌کند تا برنامه‌ریزی درستی را برای ارتقای کیفیت سیستم‌های حمل‌ونقل شهری انجام دهند.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی، همچنین فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، حمل‌ونقل همگانی شهرهای ما انسجام و به هم پیوستگی لازم را ندارد، افزود: هوشمندسازی این سیستم به درستی انجام نشده است و اطلاعات نیز به راحتی در دسترس نیست، به علاوه در تهیه طرح‌های شهری چندان توجهی به مسائل حمل‌ونقلی نمی‌شود.

این دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری تاکید کرد: همه این عوامل موجب شده است تا شهروندان رغبت و تمایل چندانی برای استفاده از حمل‌ونقل همگانی نداشته و بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند، که این خود باز زیادی را بر شهرها تحمیل کرده و موجب آلودگی محیط زیست شهری می‌شود.

کد خبر 533025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.