جشنواره بین‌المللی شعر «مربد» با حضور شاعران ایرانی در بصره عراق برگزار می‌شود

با حضور شاعران ایرانی و کشورهای دانمارک، هلند، بریتانیا، سوئیس، آذربایجان، روسیه، اردن، سوریه، سودان، مراکش و عراق، سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر «مربد» در شهر بصره در عراق برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، «محمد الأمین الکرخی» شاعر عراقی که در سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر «مربد» حضور دارد و به شعرخوانی هم می‌پردازد؛ در مورد این رویداد معتبر ادبی خاورمیانه گفت: «المربد» درخشش خود را با مستقل و مجزا بودن از قدرت به دست می‌آورد و برگزارکنندگان کنونی آن پس از سوءاستفاده‌های مختلف رژیم قبلی از جشنواره در تحقیق این ثبات و استقلال، تلاش و کوشش می‌کنند.

زمانی‌که آن را به سکویی برای شاعران مزدور ستایشگر رژیم دیکتاتوری صدام که کشتارها و جنگ‌های گسترده این جنایتکار علیه بشریت را تمجید می‌کردند و در آن زمان متأسفانه، شاعران به خدمتگذار ژنرال‌های جنگ تبدیل شده بودند و این نقشی است که شایسته شاعری نیست که باید راهنمای ارزش‌های انسانی و راهنمای سرچشمه‌های نیکی و زیبایی است.

الأمین الکرخی در ادامه سخنانش افزود: ارزش، جایگاه و اهمیت جشنواره بین‌المللی شعر «المربد» در مستقل بودن آن است و در حال حاضر از همه اقوام و ملیت‌های داخل عراق از یک سو و دستاوردهای فضای شعری جهان استقبال می‌کند.

الامین، شاعر عراقی پارسی‌نژاد اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی شعر «المربد» در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و عنوان جشنواره از بازار مربد که در شهر زبیر در نزدیکی شهر بصره واقع بود و شبیه به عکاظ است گرفته شده است. بازاریان قبل از اسلام در آنجا گردهم می‌آمدند و مناظره‌های شعری و جلسات فکری و تبادل نظر برگزار می‌کردند و بر خلاف دیگر بازارهای ادبی که به مردم شبه جزیره عربستان اختصاص داشت؛ بازار مربد، فضایی برای اقوام مختلف بود و در آن زمان، اینجا زمینه حضور شاعران و دانشمندان نحو و صرف بزرگ ایرانی مانند «بشر بن برد»، «سیبویه» و «ابونواس» بوده است.

سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر «مربد» با نام شاعر فقید «ابراهیم الخیاط» با حضور شاعران کشورهای مختلف جهان در بخش‌های مختلفی از جمله؛ فعالیت‌های هنری، موسیقایی، سینمایی، هنرهای مفهومی و … هفت جلسه شعرخوانی و همچنین سه جلسه شعرخوانی در شهرهای قرنا، ابی‌الخصیب و الزبیر در روزهای ۱۳ تا ۱۷ آبان ماه جاری (۴ تا ۸ نوامبر ۲۰۲۱) در شهر بصره در کشور عراق برگزار می‌شود.

کد خبر 533020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.