جنبش زیباسازی شهری لوون بلژیک ۲۰ ساله شد

یکی از قدیمی‌ترین جنبش‌های طراحی شهری، در لوون بلژیک هنوز ادامه دارد که بر اساس آن تمام شهروندان در زیباسازی شهر سهیم هستند. این پویش ۲۰ ساله تاکنون منجر به احداث باغ‌های اجتماعی و کتابخانه‌های بسیاری در شهر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لوون بلژیک از سال ۲۰۰۰ تاکنون جنبشی تحت عنوان Kom op voor (برای محله‌تان به پا خیزید) را راه اندازی کرده است که بر اساس آن تمام شهروندان از طریق پروژه‌های محلی کم‌هزینه، مانند احداث باغ‌های اجتماعی، نیمکت‌ها، پارکلت و فضای سبز، نقشی فعال در زیباسازی مناطق خود داشته باشند.

از نظر مقامات شهر، این جنبش راهی ایده‌آل برای مقامات محلی است تا به شهروندان کمک کنند مکان زندگی‌شان را با سلیقه خود طراحی کنند و جامعه‌ای پایدار با همسایگان خود بسازند.

در ابتدا که این پروژه راه اندازی شد، شهرداری تنها کمک‌های مالی محدودی را در مناطق آزمایشی ارائه کرد تا شهروندان بتوانند پروژه‌های خود را در آنجا اجرا کنند.

جنبش زیباسازی شهری لوون بلژیک ۲۰ ساله شد

اما با گذشت زمان و درک تأثیرات چشمگیر این طرح بر ظاهر شهر و روحیه شهروندان، کمک‌های مالی توسط شهرداری افزایش یافت. ۲۱۵ پروژه منحصر به فرد نظیر نقاشی‌های دیواری، احداث پاتوق‌های شهری، باغ سبزیجات محله، کتابخانه‌های عمومی، فضاهای سبز خلاق، باغ میوه و همچنین تدوین یک کتاب آشپزی محله در طول این ۲۰ سال انجام شد.

مسئولان شهر همه این پروژه‌های محلی را به نفع شهروندان انجام داده‌اند تا بتوانند شیوه زندگی مشترک دلپذیری را تجربه کنند. مفاهیمی نظیر پارکلت و پاکت‌پارک‌ها از جمله خلاقیت‌های شهری است که از دل ایده پردازی‌های شهروندان بیرون آمده است و اکنون به ترند اول طراحی شهری تبدیل شده است.

جنبش زیباسازی شهری لوون بلژیک ۲۰ ساله شد

مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری یکی از ارکان مدیریت شهری است؛ چرا که ایده‌پردازی شهروندان نه تنها باری را از دوش مسئولان شهرداری بر می‎‌دارد بلکه باعث می‌شود ساکنان نقش جدایی ناپذیری در امور مربوط به خودشان داشته باشند. این امر به ویژه در طراحی ظاهر شهر باید در نظر گرفته شود چرا که تأثیر ریخت شهر بر حس مالکیت شهری بسیار چشمگیر است.

طی دوران کرونا، لوون از مزایای اتصالات بین محله‌ای که در طول دو دهه گذشته ایجاد شده بود، بهره زیادی جست چرا که با فراهم آوردن محل‌های بسیاری برای گردهم آمدن ایمن و بی خطر، سلامت روحی و جسمی شهروندان را تضمین کرد. همین خلاقیت در اتصال محلات به یکدیگر نیز جزو طرح‌های شهروندی بود که نهایتاً ایمنی شهروندان را به دنبال داشت.

جنبش زیباسازی شهری لوون بلژیک ۲۰ ساله شد

کد خبر 533015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.