پنجره نیمه باز دیپلماسی برای احیای برجام

عرصه روابط بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

بایدن: دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به رم ایتالیا سفر کرده است، یکشنبه شب به وقت اروپا در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران آمریکایی در راستای ادعاها و هراس افکنی های مقامات آمریکایی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها صلح‌آمیز بودن و عدم انحراف آن را تایید کرده است، اظهار کرد: در دیدار با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر باور مشترک خود مبنی بر اینکه دیپلماسی بهترین راه و روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، تاکید کردیم.

وی بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش افزود: در خصوص چگونگی ترغیب ایران به از سرگیری مذاکرات با جدیت و حسن نیت صحبت کردیم.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چگونه می‌توانید مطمئن شوید ایران برای بازگشت به مذاکرات جدی است، گفت که یک مساله این است که آیا ما به برجام باز می‌گردیم یا نه و به همین دلیل من با همکاران خود در رم دیدار داشتم.
وی افزود که فکر می‌کنم ما تحت تاثیر تصمیم و قضاوت بسیار بد دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا برای خروج از برجام قرار داریم.

رایزنی وزیران خارجه عربستان و آمریکا درباره لبنان

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، با همتای سعودی اوضاع لبنان و سودان را بررسی کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت، با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان وضعیت لبنان و نیز نیاز به بازگرداندن فوری دولت انتقالی مدنی در سودان را بررسی کرده است.

این در حالی است که فیصل بن فرحان در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی آمریکا تکذیب کرد که بحران دیپلماتیک با لبنان به وجود آمده باشد.

او در عین حال گفت، کشورش معتقد است هر مشکل کنونی با بیروت مفید و ثمربخش نیست.

این اظهارات وزیر خارجه عربستان در حالی است که ریاض سفیرش را از لبنان فراخوانده و دستور داده سفیر لبنان امروز، این کشور را ترک کند.

مخالفت روسیه با هرگونه تغییر در توافق برجام

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو با هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای با ایران مخالف است.

وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست سران گروه ۲۰ در رم به خبرنگاران گفت: با توجه به احتمال از سرگیری مذاکرات بر سر احیای برجام تا پایان نوامبر گفت که مسکو مخالف هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای با ایران است.

لاوورف تاکید کرد: هر گونه اضافه‌کردن و هر گونه برداشتی بجز شکل اولیه غیرقابل قبول است.

وی با بیان اینکه ظاهراً طرف‌ها می‌خواهند به احیای توافق برسند، افزود: آن را می‌توان فقط به شکلی که در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد احیا کرد و ما کاملاً از چنین رویکردی حمایت می‌کنیم.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

امضای توافق نظامی ۱۰ ساله میان اسرائیل و هند

هند و رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک کارگروه برای طراحی یک طرح همکاری نظامی ده ساله میان دو طرف به توافق رسیدند.

براساس گزارش رسانه‌های محلی، این توافق ده ساله زمینه‌های جدید همکاری‌های دفاعی، تولید، تحقیق و توسعه را شامل خواهد شد.

روسای این کارگروه مشترک «آجای کومار» مدیرکل صنایع دفاعی هند و سرلشکر «امیر اشل» مدیر کل صنایع نظامی رژیم صهیونیستی هستند.

پانزدهمین نشست این گروه کاری هفته گذشته در تل آویو برگزار شد و در همین نشست، تشکیل این کارگروه مورد توافق قرار گرفت. دو طرف در این دیدار همچنین تعاملات نظامی از جمله برگزاری رزمایش‌ها و همکاری صنعتی نظامی را بررسی کردند.

همچنین اسرائیل یکی از شرکای اصلی نظامی هند است و سالانه بیش از یک میلیارد دلار انواع سلاح و تجهیزات نظامی به دهلی نو می‌فروشد. هند بعد از روسیه و فرانسه سومین کشوری است که بیشترین سلاح را در پنج سال گذشته از تل آویو خریده است.

روابط رژیم صهیونیستی و هند که دهه‌های قبل با مشکلات دیپلماتیک مواجه بود، در دوره نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو» و «نارندرا مودی» طی سال‌های گذشته بهبود یافته است.

روز دوشنبه نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم ایتالیا با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و رایزنی کرد. پیش از این در اواخر دی ماه سال ۱۳۹۶ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به دهلی نو سفر کرده بود.

نشست‌های شورای امنیت درباره افغانستان، یمن و سوریه

«خوان رامیرز» نماینده دائم مکزیک در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت امروز سه شنبه اعلام کرد که اعضای این شورا در ماه جاری جلسه‌هایی درباره افغانستان، سوریه و یمن برگزار خواهند کرد.

به گفته وی، شورای امنیت روز ۹ نوامبر (۱۹ آبان) درباره مسائل نابرابری و فساد و روز ۱۶ نوامبر نشستی علنی با موضوعات مهم بین المللی درباره صلح و امنیت برگزار خواهد کرد.

رامیرز در ادامه افزود: در ماه جاری میلادی همچنین اعضای شورای امنیت نشست‌هایی درباره بوسنی و هرزه گوین، سومالی، یمن، عراق، لیبی و سوری و دیگر موضوعات مهم منطقه غرب آسیا برگزار خواهند کرد و نشست اختصاصی درباره افغانستان نیز روز ۱۷ نوامبر در مقر سازمان ملل برگزار خواهد شد.

هفته گذشته نشست اضطراری این شورا درباره سودان در حالی پایان یافت که توافقی برای صدور بیانیه مشترک درباره تحولات سودان حاصل نشد. سودان در حال حاضر با بحران کودتا و برکناری نخست وزیر از قدرت مواجه است.

اختلافات میان اعضای دائم شورای امنیت که از حق و تو برخوردارند از مشکلات اصلی روند تصمیم گیری در این نهاد مهم سازمان است. برخی از کشورهای جهان از جمله ایران، ترکیه، آلمان، هند و برزیل خواستار تغییر ساختار و سازوکار تصمیم گیری در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

کد خبر 532982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.