کاهش رتبه دانشگاه پیام‌نور به علت عدم ثبت دقیق اقدامات تحقیقاتی

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به ظرفیت‌های ویژه دانشگاه در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی گفت: دانشگاه پیام نور با توجه به گستردگی آن در سراسر کشور، اهداف و رسالت‌های ویژه‌ای دارد که دستیابی به آنها با هدفمندسازی ظرفیت‌های منحصر به فرد این دانشگاه محقق خواهد شد.

به گزارش ایمنا، ابراهیم تقی‌زاده در نخستین نشست هم اندیشی با معاونان و مدیران این دانشگاه که در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: ثبت نام بیش از ۳۷۵ هزار دانشجو از سراسر کشور در دانشگاه پیام‌نور، موهبتی بزرگ و در عین حال مسئولیتی سنگین است که باید بتوانیم ضمن ارائه خدمات مؤثر آموزشی، در عرصه‌های پژوهشی و فرهنگی نیز بسترهای رشد و پیشرفت اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان اداری دانشگاه را فراهم آوریم.

وی با تاکید بر چابک‌سازی دانشگاه افزود: تاکنون اقدامات مثبتی در حوزه‌های مختلف دانشگاه صورت گرفته است و می‌توان ضمن تداوم این اقدامات، با تاکید بر نقاط قوت دانشگاه، مسیر هدفمند و روشنی را برای آینده ترسیم کرد.

جذب دانشجوی خارجی و گسترش فعالیت‌های برون مرزی

تقی زاده با اشاره به ظرفیت‌های حوزه معاونت آموزشی گفت: طرح آمایش رشته‌ها اقدام مثبتی است که در این حوزه انجام شده است و باید بتوانیم با گسترش فعالیت‌های برون مرزی و جذب بیشتر دانشجویان خارجی، در زمینه انتقال دانش، تعاملات علمی و همچنین درآمدزایی، مؤثرتر عمل کنیم.

ظرفیت ویژه دانشگاه در برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی و آزمون‌های الکترونیکی

وی برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی و آزمون‌های الکترونیکی دانشگاه را مطلوب دانست و گفت: دانشگاه پیام نور با برخورداری از زیرساخت‌های غنی الکترونیکی می‌تواند ضمن ارائه خدمات آموزشی و انجام رسالت خود، در زمینه درآمدزایی بیشتر نیز اهتمام ورزد تا بتواند از محل درآمدهای اختصاصی، امکانات مطلوب‌تری را برای دانشجویان و مجموعه خانواده پیام نور فراهم آورد.

جایگاه ویژه معاونت فرهنگی دانشجویی در تربیت دانشجویان

سرپرست دانشگاه پیام نور با اشاره به اهمیت حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی افزود: زمانی که از تربیت دانشجو صحبت می‌کنیم، بخش تأثیرگذار و مهم، قطعاً معاونت فرهنگی دانشجویی است که می‌تواند ضمن حفظ تعامل خود با دانشجویان، در زمینه رشد و بالندگی تمامی ابعاد شخصیتی آن‌ها مثمر ثمر باشد.

تقی زاده برگزاری المپیادهای فرهنگی – ورزشی در دانشگاه پیام نور را نقطه عطف تعامل گسترده دانشگاه با دانشجویان دانست و گفت: ایجاد شور و نشاط در بین دانشجویان از مهم‌ترین وظایف معاونت فرهنگی و دانشجویی است که با برگزاری این المپیادها هر چند به صورت الکترونیکی می‌توانیم به این رسالت جامه عمل بپوشانیم.

فراهم‌سازی بسترهای متعدد اعطای وام دانشجویی

وی بر لزوم پیگیری مطالبات و انتظارات به حق دانشجویان و کارکنان مجموعه بزرگ دانشگاه پیام‌نور تاکید کرد و با عنوان اینکه پیشنهادات سازنده قطعاً در پیشبرد کارها مؤثر است، گفت: بدون شک تحقق اهداف بدون در نظر گرفتن انتظارات و مطالبات میسر نخواهد بود و تمامی بخش‌های دانشگاه برای پیشبرد مأموریت‌ها و مسئولیت‌های خود نیازمند حمایت و رسیدگی هستند.

تقی زاده اختصاص تسهیلات وام دانشجویی را ضروری دانست و مطرح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، دغدغه مالی دانشجویان باید مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه باید برای فراهم‌سازی بسترهای متعدد اعطای تسهیلات وام دانشجویی تلاش کند.

سرپرست دانشگاه پیام نور همچنین روند اقدامات معاونت اداری و مالی برای کسب درآمد و رفع کسری‌های بودجه‌ای را مثبت ارزیابی کرد و مطرح کرد: از آنجا که دانشگاه پیام نور بخشی از هزینه‌های خود را از محل بودجه دولتی و بخش دیگری را از محل شهریه‌های دانشجویی تأمین می‌کند، برای تأمین هزینه‌های مازاد باید به دنبال کسب درآمدهای اختصاصی باشد و معاونت اداری و مالی می‌تواند در این زمینه راهکارهای سازنده‌ای را ارائه کند.

لزوم ثبت رتبه‌های پژوهشی و واقعی‌سازی آمار پژوهشی دانشگاه پیام نور

ابراهیم تقی زاده یکی از عوامل مؤثر در جذب دانشجوی خارجی را واقعی‌سازی آمار پژوهشی دانشگاه پیام نور عنوان کرد و گفت: متأسفانه همه رتبه‌های پژوهشی و اقدامات تحقیقاتی دانشگاه به طور دقیق ثبت نشده و همین مسئله موجب کاهش رتبه دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی شده است چنانچه آمار پژوهشی دانشگاه واقعی شود، به دلیل جایگاه مطلوب علمی و پژوهشی این دانشگاه می‌توانیم دانشجویان بیشتری در حوزه بین‌الملل جذب کنیم.

سرپرست دانشگاه پیام نور کاربردی شدن طرح‌های پژوهشی دانشگاه را در رشد و پیشرفت دانشگاه حیاتی دانست و تصریح کرد: اگر جایگاه واقعی و سطح پژوهشی غنی دانشگاه پیام نور به درستی معرفی شود، تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها از ظرفیت کلان این دانشگاه آگاه شوند، قطعاً طرح‌های پژوهشی خود را به این دانشگاه محول خواهند کرد.

نقش مهم معاونت پژوهشی در ارتقای کیفیت و پایدارسازی منابع

وی با عنوان اینکه حوزه معاونت پژوهشی حوزه بسیار مهمی است که می‌تواند علاوه بر ارتقای کیفیت در زمینه درآمدزایی و پایدارسازی منابع نقش مؤثری ایفا نماید، افزود: دانشگاه پیام نور از آزمایشگاه‌های استاندارد و مجهزی برخوردار است که می‌تواند نیاز بسیاری از محققان و پژوهشگران را مرتفع کند.

تقی زاده همچنین به مرکز انتشارات دانشگاه پیام نور اشاره گفت: این مرکز ظرفیت و قابلیت ارائه خدمات گسترده چاپ و توزیع منابع درسی را داراست که می‌توان از آن در زمینه درآمدزایی بهره‌مند شد.

وی در پایان ظرفیت‌های دانشگاه پیام نور را بسیار ارزشمند دانست و گفت: با هدفمندسازی این ظرفیت‌ها و تقسیم کار، دانشگاه پیام نور می‌تواند منشأ خدمات ارزنده‌ای برای آموزش عالی کشور باشد.

به گزارش ایمنا، شنبه _هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۰_ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «ابراهیم تقی‌زاده» را به عنوان سرپرست «دانشگاه پیام‌نور» منصوب کرد.

منبع: ایلنا

کد خبر 532935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.