سلامت شهری؛ رویکردی همه جانبه است

یک دکترای طراحی شهری گفت: امروزه دستیابی به سلامت شهری جامع به عنوان یک رویکرد در شهرسازی تحت عنوان «شهر سالم» مورد توجه مدیران، برنامه‌ریزان، طراحان، صاحب‌نظران و شهرسازان قرار دارد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چنانچه بخواهیم سلامت شهری به طور واقعی محقق شود، باید تمام مؤلفه‌های سلامت در فرآیند برنامه‌ریزی و طراحی شهری مورد توجه قرار بگیرد و از پرداختن تک بعدی به مسئله پرهیز شود.

وی افزود: یکی از مهمترین ابعاد سلامت که ارتباط تنگاتنگی با نحوه طراحی فضاهای شهری دارد و امروزه بیشتر از همه مورد بی توجهی قرار گرفته است، سلامت روانی است.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه مؤلفه‌های بسیاری بر سلامت روانی افراد جامعه شهری اثرگذار است، خاطرنشان کرد: توجه به مسائل محیط زیستی، نحوه طراحی فضاهای شهری و یا حتی جانمایی المان‌ها، علاوه بر اینکه بر سلامت جسمی شهروندان تأثیر منفی دارد، سلامت روحی آنان را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا، ترافیک شهری، ناخوانا بودن شهر، شلوغی و ازدحام بیش از اندازه، همچنین نبود امنیت فیزیکی و روانی در شهر، همگی روح و روان شهروندان را آزار می‌دهد؛ چنین شهری قطعاً نمی‌تواند در مسیر توسعه پایدار قدم بردارد؛ چرا که شهروندانش به واسطه نداشتن سلامت روحی و جسمی توانایی تفکر سالم و انجام اقدام مؤثر را ندارند.

سجادزاده ادامه داد: امروزه ابعاد مختلفی از سلامت شهری در شهرهای مختلف دنیا، حتی شهرهای کشورهای توسعه یافته مطرح است و مبنای طراحی و توسعه شهری قرار دارد، در حالی که توجه به این بعد از سلامت در شهرهای کشورهای در حال توسعه و در مسیر توسعه شهر کمتر مورد توجه است.

وی گفت: سلامت شهری و راهکارهای دستیابی به آن به عنوان یک هدف میان‌مدت یا بلندمدت باید در طرح‌های شهری لحاظ شود و هر طرح یا برنامه در سطح خرد نیز باید یک پیوست مرتبط با این موضوع داشته باشد تا در صورتی که طرح یا برنامه شهری سلامت شهروندان را تهدید می‌کند مورد بازبینی قرار بگیرد.

این دکترای طراحی شهری ادامه داد: استفاده از راهکارهای نوین و هوشمندانه در شهرهای امروزی به منظور تأمین سلامت شهروندان، اهمیت زیادی دارد زیرا ساختارهای شهرهای امروزی وسیع و پیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل زیست محیطی که مورد توجه دنیا قرار گرفته است، عمدتاً منبعی شهری دارد و از آنجا که شهر تبدیل به سکونت‌گاه اصلی بشر شده، بیشتر تبعات آلودگی‌های محیط زیست متوجه ساکنان شهرها است؛ بنابراین علاوه بر فرایندهای درونی، روندهای بیرونی نیز باید در فرآیند برنامه‌ریزی و طراحی شهری لحاظ شود.

سجادزاده افزود: دستیابی به سلامت شهری جامع و جمیع همه ابعاد است و امروزه به عنوان یک رویکرد در شهرسازی تحت عنوان «شهر سالم» مورد توجه مدیران، برنامه‌ریزان، طراحان، صاحب‌نظران و شهرسازان قرار دارد.

کد خبر 532906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.