خشکی گاوخونی شمال ایران را تهدید می‌کند/برنامه تبدیل منطقه ۱۴ به ثروتمندترین منطقه اصفهان

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تالاب گاو خونی یک میراث طبیعی ارزشمند است، اما با اتفاقات سال‌های اخیر خشک شده و سبب برخاستن ریزگردها و انتشار آن تا محدوده زیادی از مناطق اطراف می‌شود که این ریزگردها حتی تا شمال کشور هم رفته و آسیب‌زا بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی در یک برنامه زنده رادیویی اظهار کرد: در مدتی که اصفهان معضل کمبود آب و خشکی زاینده رود داشت اقدامات زیادی انجام شد، اما نتوانست جریان رودخانه را دوباره دائمی کند. مدیران ارشد استان، اندیشمندان دانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد و شهروندان نیز به سبب دل نگرانی‌هایشان برای اصفهان اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه باید ابتدا مسئله را شناخت و سپس برای رفع آن اجماع ملی وجود داشته باشد، افزود: اقداماتی مانند طرح‌های انتقال آب و ابرآوری در این سال‌ها انجام شده اما در کنار آن مدیریت منابع نیز حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مجموعه اداری استان و دانشگاهیان که به موضوع اشراف دارند، در حال انجام وظایف خود هستند، ادامه داد: کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار نیز با دعوت از آن‌ها به طور مستمر هر هفته یک جلسه رسمی برگزار می‌کند و در طول هفته نیز ارتباط زیادی با کسانی که در حوزه آب کار کردند، داریم.

نادرالاصلی تصریح کرد: از همه کسانی که می‌دانند و می‌توانند در این راه به رفع مسائل و مشکلات موجود اصفهان کمک کنند درخواست می‌کنم که راهکارهای خود را ارائه دهند، زیرا میلیاردها متر مکعب آب از حوضه‌های آبریز زاینده رود و فلات مرکزی خارج می‌شود که باید مدیریت آن بهتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم با یک تفاهم منطقه‌ای، اتفاق ملی و گفتمان واحد در شهر و استان، بخشی از آب مورد نیاز شهروندان که حتی برای شرب هم مشکل دارند را فراهم کنیم، اضافه کرد: در تابستان برخی از مناطق و محلات اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شد؛ شهری که در مرکز ایران قرار دارد و به پرآب‌ترین شهر شناخته می‌شد اکنون دچار بحران شده و این یک معضل است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه محیط زیست، صنعت و کشاورزی اصفهان نیز به دلیل نبود آب دچار مشکل شده است، خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست اصفهان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا اکنون این کلانشهر دچار انواع آلاینده‌ها شده و بخشی از آن به این دلیل است که زاینده‌رود به تالاب گاوخونی نمی‌ریزد.

وی تصریح کرد: تالاب گاو خونی یک میراث طبیعی ارزشمند است، اما با اتفاقات سال‌های اخیر خشک شده و سبب برخاستن ریزگردها و انتشار آن تا محدوده زیادی از مناطق اطراف می‌شود که این ریزگردها حتی تا شمال کشور هم رفته و آسیب‌زا بوده است.

درهای شورای شهر به روی همه باز است

وی با بیان اینکه اصفهان استان و شهری تنها برای مردم اصفهان نیست بلکه پایگاه و خاستگاه بسیاری از اقوام بوده و ۳۰ درصد مهاجرت‌ها از سمت جنوب و غرب کشور به سمت این استان است، افزود: مهاجران سایر استان‌ها در اصفهان مشغول به کار هستند و اصفهان علاوه بر تأمین رفاهیات زندگی آن‌ها، به عنوان یک میزبان باعث رشد مهارت این افراد شده است.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه در یک تفاهم و تعامل منطقه‌ای می‌توان مشکلات میان اصفهان و استان‌های همجوار را رفع کرد، ادامه داد: شورای شهر یک نهاد اجرایی نیست، بلکه به عنوان مطالبه‌گر از مدیران استانی می‌خواهد که اگر معتقدند زاینده رود باید زنده بماند، لازم است برای زنده شدن آن تلاش کنند.

وی با درخواست از شهروندان که با نگاه جدید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، افزود: درهای شورای شهر به روی همه باز است تا شهروندان بیایند طرح‌های خود را مطرح کرده و در سایه ایده‌های مردمی با اجماع ملی و استانی، دوباره شاهد جریان دائمی آن باشیم.

اصفهان محلی مناسب برای زندگی مردم سایر استان‌ها شده است

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم اصفهان مناعت طبع و قناعت فکر دارند و نمی‌پسندند که آنها را ضعیف خطاب کنیم. امکاناتی که در این استان وجود دارد در سایر استان‌ها و شهرهای دیگر نیز وجود دارد، اما رویکردی که مردم اصفهان دارند، باعث شده دیگران تصور کنند می‌توانند در استان ما زندگی خوبی داشته باشند.

وی افزود: خوشحالیم بستری فراهم شده که مردم سایر شهرها بگویند می‌توانیم در اصفهان زندگی کنیم و آن‌ها در این شهر به عنوان مهاجر دیده نمی‌شوند به طوری که مسئولان استان خود را متولی تأمین نیاز آنها کردند و در اصفهان کمتر زمزمه‌های مهاجرت معکوس شنیده می‌شود.

نادرالاصلی اظهار کرد: علاوه بر شهرها و استان‌های کشور، مهاجرانی از سایر ملیت‌ها نیز در اصفهان سکونت دارند، اما با توجه به ظرفیت و توان مالی در نقاط مختلف به ویژه حاشیه شهر ساکن شده‌اند که این امر باعث بروز برخی مشکلات است.

استفاده از فرصت خواهرخواندگی برای ایجاد اشتغال

وی با بیان اینکه برخی با سکونت در حاشیه شهر برای دریافت خدمات دچار مشکل هستند، افزود: مدیریت شهری خود را ملزم به خدمت رسانی به این افراد می‌داند و خدمات معمول، جاری و حمل‌ونقلی برای آن‌ها را فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورا به دنبال آسیب شناسی در مناطق محروم است، تصریح کرد: جوانان زیادی در مناطق کم‌برخوردار شهر اصفهان زندگی کرده و تشنه کار کردن هستند لذا اشتغال‌زایی یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات مناطق کم برخوردار است تا به جای آنکه شیوه مرسوم خیریه‌ها را پیش بگیریم، دنبال مهارت‌آموزی به جوانان باشیم.

وی افزود: کمک کردن خوب اما در حد رفع گرسنگی مقطعی است. اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است، اما نتوانستیم به طور انبوه صنایع دستی را در بسته بندی مناسب به دنیا عرضه کنیم و باید از فرصتی مانند خواهرخواندگی که به خرید این محصول در سایر کشورها کمک می‌کند، استفاده کنیم.

نادرالاصلی با بیان اینکه شهرداری بستر را با امکانات و ایجاد مکان فراهم می‌کند، اضافه کرد: در منطقه ۱۴، با جوانی آشنا شدم که چند مغازه داشت و کیف تولید و به عمان صادر می‌کرد که این یک نمونه موفق در ایجاد اشتغال در مناطق کم‌برخوردار است و با توسعه آن می‌توان با بسیاری از آسیب‌ها مقابله کرد.

وضعیت فعلی مناطق کم برخوردار حق شهروندان نیست

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با رویکرد کنونی مدیریت شهرداری، منطقه ۱۴ و بخشی از منطقه ۱۲ باید به ثروتمندترین مناطق تبدیل شود و زمینه آن نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های زیادی در حاشیه شهر اصفهان شده اما در حق مردم کفایت نمی‌کند، افزود: با توجه به وسعت و ظرفیت منطقه ۱۴ به دلیل اینکه در ورودی اصلی شهر به تهران و خط اصلی جنوب و شمال قرار دارد، می‌توان اقدامات بیشتری انجام داد. بخشی از رینگ چهارم نیز در این منطقه ایجاد شده است؛ بسیاری از بن بست‌ها، بلوارها و میدان‌های این منطقه که مشکلات ترافیکی دارند شناسایی شده و ترافیک از درون شهر بیرون کشیده شده است.

نادرالاصلی تاکید کرد: وضعیت فعلی مناطق کم برخوردار حق شهروندان اصفهانی نیست و به عنوان نماینده آن‌ها در شورای شهر وظیفه داریم تلاش گسترده‌ای در حوزه شهرسازی، رفاهی، فرهنگی و اجتماعی انجام دهیم که مقدمه آن اشتغالزایی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم برای یک جوان یا یک خانواده، شغل ایجاد کنیم، فساد و بیکاری حذف می‌شود و جوانان ازدواج می‌کنند؛ به شرطی که مدیریت اجرایی و خیریه‌ها و کسانی که نگران این موضوع هستند دست در دست هم مشکلات را برطرف کنند.

کد خبر 532899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.