۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
دلایل بروز درد مفاصل چیست؟

استئوآرتریت، آسیب قبلی، آرتریت روماتوئید، کم کاری تیروئید و افسردگی خطر بروز درد مفاصل را افزایش می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در صورتی که برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت ثابت بنشینید یا ورزش شدید انجام دهید، احتمالاً درد مفاصل را تجربه خواهید کرد، این نوع درد معمولاً پس از گذشت چند روز و به صورت خود به خود بهبود پیدا می‌کند. درد مفاصل مزمن و طولانی‌مدت نشان می‌دهد که فرد به نوعی بیماری زمینه‌ای مبتلا است که ممکن است در آینده مشکل‌سازتر شود. افزایش سن نیز خطر بروز درد مفاصل را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی دلایل درد مفاصل می‌پردازیم:

استئوآرتریت

استئوآرتریت رایج‌ترین نوع آرتریت است که باعث بروز مشکلات مربوط به استخوان می‌شود؛ این بیماری به دلیل ضعیف شدن یا از بین رفتن غضروف‌ها رخ می‌دهد. افزایش سن خطر بروز این مشکل را بیشتر و زانوها، باسن، گردن و کمر را درگیر می‌کند. سفتی مفاصل یکی از علائم بارز بیماری آرتروز است که با علائم دیگر مانند درد شدید همراه می‌شود.

آسیب قبلی

آسیب قبلی چه درمان شده و چه درمان نشده باشد می‌تواند خطر بروز مشکلات مفاصل را در آینده افزایش دهد. این مشکل معمولاً در فصل زمستان تشدید می‌شود، زیرا افت فشار هوا باعث می‌شود بافت و مایعات اطراف مفاصل منبسط شود و در نتیجه فرد در محل آسیب احساس درد می‌کند. در صورتی که یک آسیب قدیمی باعث بروز مشکل شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یکی دیگر از مشکلات مرتبط با مفاصل است، اما مانند استئوآرتریت به دلیل ساییدگی مفاصل ایجاد نمی‌شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که به دلیل اختلال در عملکرد سیستم ایمنی رخ می‌دهد. علائم رایج این بیماری شامل التهاب و سفتی مفاصل است؛ البته ممکن است افراد علائم دیگر مانند احساس خستگی، تب و کاهش وزن بدون دلیل را نیز تجربه کنند. بیماری آرتریت روماتوئید قابل درمان نیست و علائم مربوط به آن از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک و دیگر داروهای تجویز شده کنترل می‌شود.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید چندین نوع هورمون در بدن تولید می‌کند که میزان متابولیسم بدن، عملکرد عضلات و گوارش، رشد مغز و سلامت استخوان را کنترل می‌کند. بروز هر نوع اختلال در مقدار هورمون‌های تولید شده توسط بدن باعث بروز علائم متفاوت مانند درد مفاصل می‌شود، کم کاری یا پر کاری تیروئید خطر آسیب دیدگی و شکستگی مفاصل و استخوان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

افسردگی

افسردگی یک بیماری روانی است، اما ممکن است سلامت جسمی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. دردهای غیر منتظره و ناگهانی که هنگام ابتلاء به افسردگی مزمن پدیدار می‌شود نشان دهنده مشکلات روانی است. مصرف دارو یا مراجعه کردن به مشاوره برای درمان افسردگی به بهبود درد مفاصل نیز کمک شایانی می‌کند. دیگر علائم افسردگی شامل تغییر در اشتها، اختلالات خواب، مشکلات تمرکز و احساس ناامیدی می‌شود.

کد خبر 532885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.