واکاوی دو انفجار در غرب شهرکرد؛ آیا آتش‌نشانی مقصر است؟

همین چند روز پیش بود که یک منزل مسکونی در چالشتر (غرب شهرکرد) دچار حریق شد، حادثه‌ای متفاوت که بخاطر بی‌احتیاطی یکی از ساکنان در پُرکردن کپسول گاز ال. پی. جی خودوری شخصی خود در پارکینگ اتفاق افتاد و ماجراهایی را نیز به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان اطلاع نیروهای آتش نشانی از حادثه انفجار کپسول گاز ال‌.پی‌.چی در پارکینگ یک منزل مسکونی تا رسیدن آنها به محل حادثه، "شد آنچه نباید می‌شد"، هنگامی که مأموران در صحنه حاضر شدند همچنان آتش فوران می‌کرد.

نیروهای آتش‌نشان در مرحله نخست اقدام به امداد و نجات ساکنان واحد مسکونی کردند که در این میان و هنگام استفاده از آب، خودروی آتش‌نشانی، پمپ آن دچار نقص فنی شد و در مدت چندین ثانیه عمل نکرد و همین امر موجب انفجار دوم شد که واکنش‌های بسیاری از طرف مردم را به همراه داشت.

انتشار کلیپ صحنه عمل نکردن پمپ خودروی آتش‌نشانی در فضای مجازی گلایه‌ها و سوالات زیادی از سوی شهروندان به دنبال داشت که آیا نباید خودروی نجات در صحنه عمل کند؟ آیا آتش‌نشانی نسبت به این مهم بی‌تفاوت است؟ آیا آتش‌نشانی شهرکرد می‌دانست این خودرو نقص دارد و با آن در صحنه حاضر شد؟! اگر حادثه مهم دیگری رخ دهد و جان افراد در خطر باشد این خودروهای آتش نشانی خراب خواهند بود؟

آتش‌نشانی از خدمات رسان‌ها در حوادث است پس باید هر لحظه آماده هر نوع حادثه مرتبط با نوع کار خود را داشته باشد و این یعنی باید از خودرو گرفته تا نیرو و … در بالاترین سطح آمادگی قرار داشته باشد و امور را روی هم تلمبار نکند.

«احمد» یکی از همسایگان منزلی که دچار حریق شد، می‌گوید: در جریان این حادثه کمبود نیروهای آتش‌نشانی به وضوح دیده می‌شد، نیروهایی که به محل حادثه اعزام شده بودند با در دست گرفتن جانشان برای مهار آتش از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

وی می‌افزاید: حتی یکی از نیروهای آتش‌نشانی که در همسایگی واحد مسکونی دچار حریق شده زندگی می‌کرد و آن زمان در شیفت عملیاتی نبود با حس وظیفه شناسی و همدردی وارد صحنه شد و اقدام به نجات ساکنان و اطفای حریق کرد و در نهایت آسیب دیده و در بیمارستان بستری شد.

«خانم رسولی» یکی دیگر از شهروندان درباره این اتفاق می‌گوید: من کلیپ این حادثه را در فضای مجازی دیدم. این حادثه مرا نگران کرد که اگر روزی چنین اتفاقی رخ دهد آتش نشانی چطور عمل می‌کند؟ اعتماد مردم در این لحظات تلخ به نیروهای آتش نشان است که با دقت و تجهیزات کامل وارد عمل شوند، اما چنین اشتباهات و اشکالات فنی تجهیزات آتش‌نشانی پذیرفتنی نیست و باید در این زمینه نگرانی مردم برطرف شود.

وی ادامه می‌دهد: صحنه مشخص در ویدئو منتشر شده، خرابی خودرو در امداد رسانی است و همان زمان آن خانه دچار انفجار شد؛ این مسائل خطرناک است؛ این انفجار می‌توانست ساکنان منازل اطراف را درگیر کند و به همین دلیل مردم خواهان پاسخ جدی مسئول مربوطه هستند که چرا علت این نقص هرگز توضیح داده نشد؟!

مردم اطلاعات نادرست دادند

«عنایت‌الله راهنورد» رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در این باره می‌گوید: خودروهای آتش نشانی همه روزه کنترل می‌شوند و در این حادثه پمپ خودروی آتش نشانی به مدت ۳۰ ثانیه عمل نکرد که متأسفانه انفجار دوم رخ داد.

وی می‌افزاید: در جریان اعزام نیروهای آتش نشان به محل حوادث، مرحله نخست اولویت با امداد و نجات است تا چنانچه افرادی در داخل منزل حضور دارند، از آن محیط خارج شوند، اما در این حادثه مردم به نیروهای آتش نشانی اطلاعات اشتباه داده و اعلام کرده بودند که یک فرد دیگر در منزل است در نتیجه یکی ازنیروهای آتش‌نشان آماده رفتن به داخل منزل مسکونی شد و دیگر مأموران آتش نشانی نیز در تلاش برای پیدا کردن آن فرد بودند که همین عامل در روند انجام سریع عملیات تأثیر گذاشت.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد ادامه می‌دهد: شهروند ساکن در این منزل مسکونی در پارکینگی سربسته اقدام به پر کردن کپسول گاز ال. پی. جی در خودروی خود کرده بود و شدت انفجار اولیه آنچنان زیاد بود که تمام آن واحد مسکونی در آتش سوخت؛ اینکه ۳۰ ثانیه بعد پمپ خودروی آتش‌نشانی عمل می‌کند تأثیر چندانی در خسارت واحد مسکونی نداشته، زیرا در انفجار نخست خسارت کامل وارد شده بود.

واکاوی دو انفجار در غرب شهرکرد؛ آیا آتش‌نشانی مقصر است؟

وی با بیان اینکه شدت انفجار باعث شد پنجره طبقه بالا به داخل کوچه پرتاب شود، تصریح می‌کند: در انفجار اول یکی از ساکنان خانه در حریق آسیب دید که به بیمارستان منتقل شد، نیروهای آتش‌نشان به این امر واقف هستند که در این مأموریت‌ها یک ثانیه هم اهمیت زیادی دارد و اگر در لحظات حیاتی خودرو آتش‌نشانی دچار نقص شود، چه خواهد شد؟

راهنورد با بیان اینکه در حادثه انفجار این منزل مسکونی یکی از نیروهای آتش‌نشان نیز آسیب دید، تاکید می‌کند: این نیرو شیفت نبوده، اما در همان منطقه ساکن بود که با حس وظیفه شناسی اقدام به کمک کرد و دچار جراحت شد.

وی ادامه می‌دهد: اینکه پمپ خودروی آتش‌نشان برای لحظاتی دچار نقص شده، اتفاقی است که گاهی در عملیات‌های امداد دو نجات یا حوادث صورت می‌گیرد.

نقص خودروی آتش نشان غیرقابل پیش‌بینی بود

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد اظهار می‌کند: به صورت مرتب نظارت و کنترل خودروها در حال انجام است و این نقص به وجود آمده غیرقابل پیش بینی بوده است؛ متأسفانه به صورت استثنا به مدت ۳۰ ثانیه عمل نکردن پمپ خودرو باعث شد آب با فشار روی حریق پاشیده نشود.

وی اظهار می‌کند: سالانه حوادث زیادی توسط آتش‌نشانی پوشش داده می‌شود، اما در این حادثه فقط لحظاتی پمپ عمل نکرد، اما سستی و اهمال کاری نبود و تمام تمام اتفاقات در بیش از یک دقیقه رخ داد.

راهنورد تاکید می‌کند: در این حادثه دو نفر نیرو با یک خودرو اعزام شدند در حالی که اگر نیروهای اعزام شده سه یا چهار نفر بودند زمانی که یکی از نیروها دچار آسیب می‌شد، نفر دیگر مشغول خاموش کردن آتش می‌شد، نیروی سوم به همراه یک نیروی دیگر در خودرو تلاش می‌کردند تا نقص فنی پمپ برطرف شود.

وی می‌افزاید: در ایستگاه چالشتر نیروی بیشتری نبوده و همین دو نفر از ایستگاه اعزام شدند؛ در چارت سازمانی باید آتش‌نشانی شهرکرد ۱۲۰ نیرو داشته باشد، اما اکنون تعداد نیروها ۶۰ نفر است که این کمبود در حادثه اتفاق افتاده خود را نشان داد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد اظهار می‌کند: تاکنون برای جذب نیروی آتش‌نشان پیگیری‌های زیادی انجام شده، اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده که تبعات این امر را خانواده ساکن در این منزل مسکونی و سازمان آتش‌نشانی به وضوح شاهد بودند.

وی با اشاره به تجهیزات این سازمان، تصریح می‌کند: ساختمان‌های بلند مرتبه بسیاری در شهرکرد وجود دارد که اگر طبقه پنجم یا ششم آن دچار حریق شود، در نبود امکانات مشخص نیست چگونه باید امداد را انجام داد؟ پس تهیه نردبان بسیار ضرورت دارد و همچنان در حال پیگیری هستیم، اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

کد خبر 532761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.