رفع معضلات زیست محیطی کشف‌رود / کاشت گیاه جارو در حاشیه رودخانه

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از کاشت گیاه جارو برای اولین بار در حاشیه کشف‌رود، با همکاری و همراهی کشاورزان این منطقه خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کاشت انواع گونه‌های خوراکی و صیفی‌جات در حاشیه کشف رود طی سال‌های اخیر یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی حاشیه این رودخانه تاریخی بود که مشکلات مختلفی را برای سلامت مردم ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: با آغاز ساماندهی کشف رود در آبان ماه سال ۹۸ و با همکاری دستگاه‌های متولی و مدیریت واحد شهرداری مشهد، اقدامات بسیار مناسبی در راستای مقابله با کاشت انواع گونه‌های خوراکی در حاشیه این رودخانه و جلوگیری از آبیاری این گونه‌ها با استفاده از فاضلاب جاری در کشف‌رود صورت گرفت؛ در صورت تداوم همراهی همه دستگاه‌های متولی در امر ساماندهی کشف‌رود، این معضل زیست محیطی برای همیشه از بین خواهد رفت.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد افزود: کشت گیاهان غیر خوراکی و درختان مورد استفاده در صنعت تولید چوب، همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های پیش‌رو در کشت جایگزین در حاشیه کشف‌رود مطرح بوده است که در همین راستا با همراهی جهاد کشاورزی، مطالعات مشاور و کشاورزان محلی، برای اولین بار گیاه جارو در فضایی به وسعت بیش از هفت هکتار در اراضی حاشیه کشف‌رود کاشته شد.

وی ادامه داد: گیاه جارو یکی از گیاهان مورد نیاز در تولید جاروهای رفت و روب شهری است و بسیاری از کلانشهرها، مشتری این محصول پرمصرف هستند و تولید آن می‌تواند علاوه بر توسعه اقتصاد کشاورزی در این محدوده، سودآوری مناسب برای کشاورزان محلی و تغییر الگوی کشت و کاهش بسیاری از معضلات زیست محیطی حاشیه کشف‌رود داشته باشد.

یعقوبی خاطرنشان کرد: در فاز نخست کاشت گیاه جارو در حاشیه کشف‌رود، بیش از ۲۲ تن جارو از هفت هکتار سطح زیر کشت این محصول برداشت شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با توجه به نیاز گسترده کلانشهر مشهد به گیاه جارو به منظور استفاده در امور رفت و روب شهری در صورت موفقیت این طرح آزمایشی، کاشت و برداشت آن به صورت گسترده در حاشیه کشف‌رود صورت خواهد گرفت.

کد خبر 532722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.