هوشمندسازی شهرها نیازمند به کارگیری رویکردهای محلی

یک کارشناس شهرسازی گفت: ترسیم چشم اندازی مطلوب و متناسب و در نظر داشتن برنامه‌ای موثر به منظور هوشمند کردن همه جانبه شهر اهمیت زیادی دارد و نیاز است در این مسیر ضمن توجه به شرایط ویژه هر شهر، از تقلید و کپی برداری سیاست‌ها و برنامه‌ها جلوگیری به عمل آید.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استفاده از وسایل هوشمند در حمل‌ونقل عمومی یکی از مهمترین معیارها و لازمه هوشمند کردن شهرها است؛ چرا که می‌تواند ترددهای شهروندان را در سطح فضاهای شهری کنترل و تسهیل کند.

وی افزود: هوشمندسازی در شهرهای پیشرفته دنیا با توسعه گسترده فناوری بیشتر شده است و مدیران شهری این شهرها حداکثر استفاده را از این فناوری‌ها می‌کنند اما استفاده صرف از فناوری کفایت نمی‌کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی ساختارهای شهری نیازمند رویکرد و مدلی بومی است و نیاز است برنامه‌ریزان و مدیران هر شهر طرح و برنامه مشخص و دقیقی برای دستیابی به اهداف کلان هوشمندسازی داشته باشند.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی صرفاً ارتقای سیستم‌های فناورانه نیست بلکه باید این مسئله بنیادی‌تر از آنچه که هست دیده و مورد بررسی قرار بگیرد؛ چرا که آموزش و فرهنگ سازی، یا به عبارتی هوشمند کردن ساختارهای انسانی شهر لازمه و پیش زمینه استفاده از فناوری‌های به روز است.

مؤمنی ادامه داد: آگاهی رسانی و شفافیت اطلاعات در یک شهر هوشمند در اولویت است و این مهم بنا بر ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در هر شهر باید به نحو متفاوتی برنامه‌ریزی شود. هوشمندسازی نیازمند اتخاذ رویکردهای محلی و بومی است.

وی با بیان اینکه مدیران و برنامه‌ریزان شهری باید اهداف و سیاست‌های مشخصی را در نظر بگیرند تا بر این مبنا چشم‌انداز آینده شهر در حوزه هوشمندسازی به درستی ترسیم شود، خاطرنشان کرد: ترسیم چشم‌اندازی مطلوب و متناسب و در نظر داشتن برنامه‌ای مؤثر به منظور هوشمند کردن همه جانبه شهر اهمیت زیادی دارد و نیاز است در این مسیر ضمن توجه به شرایط ویژه هر شهر، از تقلید و کپی برداری سیاست‌ها و برنامه‌ها جلوگیری به عمل آید.

این کارشناس شهرسازی اظهار امیدواری کرد: با اتخاذ رویکردهای محلی و در نظر داشتن شرایط بومی هر شهر، همچنین تدوین برنامه‌ها و طرح‌های دقیق، بتوان در بازه زمانی مشخص به شهری هوشمند دست پیدا کرد.

کد خبر 532444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.