بررسی اختلال اخیر در سامانه سوخت رسانی در کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی ابعاد اختلال اخیر سامانه سوخت رسانی در این کمیسیون خبرداد.

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نشست روز گذشته با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان پدافند غیرعامل در خصوص بازدارندگی در مقابل خرابکاری‌های سایبری برگزار شد.

وی افزود: نمایندگان دستگاه‌ها گزارش مبسوطی درباره تدابیر و تصمیمات لازم جهت هر چه محکم‌تر کردن ساختار دفاعی در بخش سایبری ارائه کردند. همچنین دستگاه‌ها در گزارشات خود متذکر شدند که چنین خرابکاری‌هایی را در آبان ماه پیش‌بینی می‌کردند لذا آمادگی نسبی در این زمینه داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه واکنش سریع دستگاه‌ها مانع آسیب‌های گسترده این خرابکاری شد. با توجه به گزارش دستگاه‌های حاضر در نشست، اجماع نظری درباره علت بروز این خرابکاری وجود ندارد و بررسی‌ها هنوز ادامه دارد. در واقع منشأ این خرابکاری ممکن است خارجی یا داخلی باشد؛ لذا موضوع نفوذ یا حمله سایبری ممکن مطرح باشد اما هنوز در این زمینه به قطعیت نرسیده‌اند.

عباس زاده مشکینی با بیان اینکه مؤلفه نفوذ در حادثه اخیر دور از انتظار نیست، گفت: کمیته تخصصی کمیسیون امنیت ملی این مسئله را بیشتر بررسی خواهد کرد و سپس گزارش تکمیلی در کمیسیون قرائت می‌شود.

وی یادآور شد: در ادامه جلسه در حضور نماینده وزارت امور خارجه بودیم، وی گزارشی درباره اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که اخیراً با حضور شش کشور به علاوه روسیه در تهران برگزار شد، ارائه کرد. این نشست با موفقیت انجام شده است که وزرای خارجه پنج کشور به صورت حضوری و وزرای خارجه کشورهای چین و روسیه به صورت مجازی در این اجلاس شرکت کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اجلاس تهران؛ دومین جلسه با بیانیه رسمی پیرامون تحولات اخیر افغانستان بود، کشورها در بیانیه پایانی این اجلاس موضوع مشترک خود را اعلام کردند. کشورهای همسایه نگرانی‌های درباره افغانستان دارند، از جمله با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم، همسایگان نگران مردم افغانستان و محدودیت‌های تهیه سوخت آنها هستند؛ لذا تصمیماتی درباره کمک رسانی به مردم افغانستان و رفع مشکلات اقتصادی آنها در بحث غذا و سوخت به عنوان مهمترین دغدغه همسایگان به خصوص ایران بحث و بررسی انجام گرفت.

عباس زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه و در سخت‌ترین روزها کنار مردم افغانستان بوده است. نمایندگان حاضر در جلسه نیز، سوالات خود را پیرامون مسائل افغانستان و اجلاس تهران از نماینده وزیر امور خارجه پرسیدند.

کد خبر 532385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.