اهمیت بررسی سوالات کنکور سراسری سال‌های گذشته

سوالات کنکورهای سال‌های گذشته می‌توانند راهنمای خوبی برای آماده شدن برای کنکور باشند. با بررسی کردن سوالات کنکور، تا حدودی می‌توان سبک و نوع سوالات را حدس زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوالات کنکورهای پیشین می‌توانند راهنمای خوبی برای آماده شدن برای آزمون ۱۴۰۱ باشد. می‌توان با بررسی کردن سوالات سال‌های قبل، تا حدودی سبک و نوع سوالات را حدس زد و پیش‌بینی کرد. مفهومی بودن سوالات باعث ایجاد پیچیدگی خاصی خواهد شد؛ در سال‌های اخیر سبک سوال‌ها به سمت ترکیبی شدن رفته است.

با بررسی سوالات کنکور سال‌های قبل، سبک سوالات مشخص می‌شود، ایده اصلی حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از تست‌های کنکور هر سال، مشابه سال‌های اخیر است؛ مطالعه و تحلیل سوال‌های کنکور سال‌های اخیر حتماً باید انجام شود، در این زمینه با مائده کمالی، مشاور تحصیلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

داوطلبان از چه زمانی باید تست زدن و بررسی کنکور سال‌های گذشته را برای دروس عمومی آغاز کنند؟

داوطلبان کنکور معمولاً می‌توانند بعد از عید تا خردادماه ۱۴۰۰ سوالات کنکور سال‌های گذشته را برای تست زدن به صورت جامع انتخاب کنند؛ جامع به این معنا که به طور مثال داوطلبان کتاب‌های مربوط به کنکور سال‌های گذشته را تهیه و به صورت آزمونی به این سوالات جواب می‌دهند، اما به داوطلبان کنکور توصیه می‌شود این کار را انجام ندهند و همچنین دیر به سراغ سوالات سراسری کنکور نروند.

در خصوص دروس عمومی داوطلبانی که می‌خواهند جهشی در تراز عمومی درصدهای خود داشته باشند، لازم است بدون فوت وقت و از هم اکنون کتاب‌های مربوط به کنکور سراسری سال‌های گذشته را تهیه کنند. آزمون‌های دروس عمومی از جمله زبان، عربی، ادبیات و دینی به دلیل اینکه در تمام رشته‌های تحصیلی ثابت و شامل کنکور هنر، زبان، انسانی و سایر رشته‌ها است نقش بسیار مهمی در بالا بردن تراز داوطلبان کنکور دارد و داوطلبان می‌توانند کتاب‌های آن را تهیه کنند.

حدود ۴۵ دوره کنکورهای سراسری عمومی وجود دارد که داوطلبان می‌توانند برای تست زدن از آنها کمک بگیرند.

آیا لازم است دانش‌آموز در بررسی سوالات کنکور سراسری سال‌های قبل به تمام سوالات یک آزمون جامع به طور کامل پاسخ دهد؟

دانش‌آموزان هم‌زمان با اینکه دروس عمومی را بر اساس برنامه درسی مدرسه می‌خوانند، می‌توانند درس به درس تست‌ها را کار کنند و مطالعه کنند؛ البته داوطلبان می‌توانند به طور همزمان برخی تست‌هایی که حالت جامع دارد از جمله قرابت، آرایه، دستور زبان و متن زبان انگلیسی که درس به درس هم نیست، هر شب یک آزمون را بررسی کنند، اما اگر نتوانند تمام سوالات یک آزمون جامع را پاسخ دهند، می‌توانند هر سوالی را که خواندند و پاسخ آن را می‌دانند جواب دهند و نباید خود را درگیر این کنند که پاسخ برخی تست‌ها را نمی‌دانند؛ چرا که این روش دیدگاهی بسیار عالی به دانش‌آموزان خواهد داد.

داوطلب از چه زمانی باید تست زدن را به طور جامع شروع کند؟

اگر داوطلبان کنکور از هم اکنون شروع به خواندن دروس عمومی کنند، قطعاً می‌توانند مطالعه دروس عمومی را با تست‌های سراسری تنظیم کنند و به این نتیجه برسند که چند سوال از هر مبحث دروس عمومی در تست‌های سراسری آمده است و چه مباحث و نکاتی در سوالات تکرار می‌شود و طراحان کنکور از آن استفاده می‌کنند.

این دیدگاه باعث می‌شود داوطلب همزمان مطالعه دروس عمومی بر اساس سوالات درس را دنبال کند و بعد در فاصله زمانی فروردین، اردیبهشت و خرداد که شروع به زدن تست‌های آزمون‌های جامع کند؛ بنابراین با این روش داوطلبان بر اساس برنامه‌ریزی پیش رفته‌اند و زمانی را نیز از دست نداده‌اند. داوطلب در آن فاصله زمانی نیز بیش‌تر درگیر مرور می‌شود.

بررسی سوالات کنکور سراسری سال‌های گذشته چگونه می‌توان به پیدا کردن قسمت‌های تست‌خیز کمک کند؟

دانش‌آموزان سوالات کنکور سراسری را به صورت درس به درس خوانده‌اند و زمانی که آن را در سوالات آزمون جامع پاسخ دهند و در مورد آن مبحث تسلط پیدا کنند، متوجه خواهند شد که چگونه سوال در کنکور سراسری مطرح خواهد شد و اگر نمی‌توانند سوال آزمون جامع را پاسخ دهند پس حتماً در مطالعه ضعف داشته‌اند و دوباره باید اشکالات خود را اصلاح کنند. این کار قبل از اینکه این چند ماه بگذرد و بعد متوجه این مسئله شوند رخ خواهد داد.

لازم است بدانیم در دروس عمومی نیز مطالبی مانند قرابت و آرایه، دستور زبان، کلوز و ریدینگ زبان خواهد آمد. در درس عربی نیز مفهوم را مورد پرسش قرار می‌گیرد و این موارد نکاتی است که به صورت جامع است و نیازی ندارد که داوطلب درس به درس مطالعه داشته باشد تا بتواند بر آن تسلط بیابد.

درسی مانند دینی را باید مبحث به مبحث مطالعه کرد و بعد اقدام به تست‌زنی کنیم؛ به طور مثال ۴۵ دوره تست کنکور سراسری وجود دارد که بهتر است به طور کامل توسط داوطلب بررسی شود. ممکن است در تمام این دوره‌ها ۶۰ سوال باشد آنها را بزند و این باعث می‌شود داوطلب دیدگاه خوبی در مورد سوالات سراسری به دست آورد و بتواند مطالعه خود را مطابق با آن اصلاح کند.

داوطلب باید چه نکاتی را در تست زدن سوالات آزمون‌های کنکور سال‌های گذشته رعایت کند؟

داوطلبان کنکور لازم است دفتری تهیه کنند و در آن دفتر تک به تک نکات را وارد کنند؛ به طور مثال بنویسند "نکته سوال پنج کنکور هنر ۹۹" و حتماً نکاتی را نوشته‌اند نیز باید بررسی و مطالعه کنند تا فراموش نشود. در کنار آن باید به گزینه‌ها دقت کنند، به‌طور مثال در درس ادبیات اگر داوطلبان تست‌زنی قرابت انجام می‌دهند حتماً هر چهار گزینه تست قرابتی را بررسی کنند.

سوالات کنکور سراسری و گزینه‌های سال‌های مختلف گنجینه‌ای از نکاتی است که هر ساله تکرار می‌شود؛ ۸۰ درصد سوالات هر سال از همین گنجینه است بنابراین داوطلبی که سوالات سراسری را حل می‌کند، باید بداند هر کدام از گزینه‌ها می‌تواند در کنکور امسال هم باشد و یا حتی مشابه آن سوال در آزمون کنکور سراسری بیایید، در نتیجه تک به تک گزینه‌ها باید بررسی شود. زمانی که یک سوال سراسری توسط دانش‌آموز حل می‌شود، به ویژه در دروس عمومی در آن واحد چهار سوال حل شده، پس لازم است تک به تک گزینه‌ها را بررسی کرده و محل آن را در کتاب بیابد و اگر ضعف و ایرادی در آن قسمت داشت دوباره آن محل را بررسی و مطالعه کند.

داوطلبان چگونه باید دروس اختصاصی را برای تست زدن مرور کنند؟

داوطلبان در دروس اختصاصی مانند زیست وقتی یک فصل را می‌خوانند، باید آن را کامل مطالعه کنند و بعد تست‌های تألیفی آن فصل را بزند و در نهایت برای تکمیل مطالعه خود کتاب کنکور سراسری را مطابق با رشته خود در دسترس داشته باشند. حدود ۴۵ دوره کنکوربرای دروس عمومی وجود دارد و دروس اختصاصی هر رشته از جمله ریاضی، تجربی و انسانی هر کدام سری سوالات مربوط به خود را دارد. داوطلب باید تمام سوالات اختصاصی مربوط به رشته خود را در ۱۲ فصل بزند تا بداند از آن فصل چند سوال آمده است.

سوالات آزمون جامع در واقع همان سوالات کنکور سال‌های پیشین است که معمولاً استاندارد است و داوطلبان با پاسخگویی آن به راحتی متوجه ضعف و اشکال خود می‌شوند. اگر قسمتی را فراموش کرده‌اند، می‌توانند بازگردند و آن قسمت‌ها را هایلایت و یادداشت کنند؛ به طور مثال سوالی در کنکور آمده است و وقتی داوطلب چند بار به آن برخورد کند متوجه مهم بودن آن می‌شود، پس بعد از مطالعه باید دوباره به سراغ سوال بیاید و آن را پاسخ دهد و اگر باز هم به جواب نرسید می‌تواند از پاسخ‌نامه تشریحی استفاده کند و آن سوال را پاسخ داده و نکات آن را وارد دفتر کند.

آیا زدن تست‌های آموزشی در مهارت تست‌زنی داوطلبان اهمیت دارد؟

خیر، در این زمان از سال اگر داوطلبی بخواهد تست‌زنی کند باید آموزشی این کار را انجام دهد و زمان در آن مطرح نباشد، اما اگر در فاصله زمانی فروردین به بعد بخواهد تست‌های سراسری را پاسخ دهد باید بر اساس زمان کنکور، تست‌ها را سرعتی بزند. هر درسی زمان مخصوص به خود را دارد. به طور مثال درس زیست ۵۰ سوال است که ۳۶ دقیقه زمان دارد همچنین فیزیک ۳۷ دقیقه، ریاضی ۴۷ دقیقه و شیمی ۳۵ دقیقه وقت دارد و دروس عمومی به طور مثال اگر ۲۵ سوال باشند ۲۰ دقیقه وقت دارد.

زمان‌دار زدن تست‌ها مربوط به بعد از عید نوروز می‌شود که دانش‌آموز می‌خواهد مهارت آزمون دادن خود را تقویت کند، اما در حال حاضر دانش‌آموز باید تست‌ها را آموزشی بزند، زیرا تعداد سوالات زیاد نیست و دانش‌آموز فصل به فصل دروس را می‌خواند. احتمال دارد از فصلی دو تا سوال در کنکور باشد و مجموعاً ۱۴ مجموعه سوال باید کار شود. به عنوان مثال داوطلب تست زدن را از کنکور ۹۲ شروع کند تا کنکور ۱۴۰۰ ادامه دهد که هر کدام یک کنکور داخلی و یک کنکور خارج دارد و مجموعاً ۱۴ دوره کنکور می‌شود. شاید در هر کنکور از فصل مورد مطالعه دو سوال باشد که مجموعاً ۲۸ سوال می‌شود و باعث می‌شود دانش‌آموز متوجه ضعف‌های خود شود و دوباره آن مبحث را کار کند؛ این کار جنبه تکمیلی و تقویتی برای وی دارد.

کد خبر 532383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.