از ظرفیت بخش خصوصی در تأمین مالی شهرداری‌ها استفاده شود

یک دکتری اقتصاد شهری با اشاره به روش‌های مختلف کسب درآمد پایدار در شهرداری‌ها، گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا در شرایط بحران ممکن است دولت‌ها نتوانند به شهرداری‌ها کمک مالی دهند، بنابراین استفاده از ظرفیت این بخش در این مورد بسیار مهم است.

سامان ولی‌نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در اروپا، ۴۸ درصد از درآمد شهرداری‌ها از محل انتقال بین دولتی و حکومتی، ۳۶ درصد آن از طریق مالیات و عوارض مختلف، ۱۳ درصد از طریق فروش تعرفه و بهای خدمات و سه درصد مابقی این بودجه نیز از سایر محل‌ها تأمین می‌شود.

هیچ انتقال مالی بین دولت و شهرداری‌های ایران انجام نمی‌شود

وی افزود: در ایران این طور نیست و هیچ انتقال مالی بین دولتی برای شهرداری‌ها اتفاق نمی‌افتد، بنابراین شهرداری‌ها مجبورند به منابع داخلی خود تکیه کنند که در نهایت آسان‌ترین بخش ردیف‌های درآمدی که ساخت و ساز است مورد توجه قرار می‌گیرد.

درآمد بخش ساخت‌وساز پایدار نیست

این دکتری اقتصاد شهری گفت: درآمد بخش ساخت و ساز پایدار نیست. به عنوان نمونه در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش ساخت و ساز به رکود فرو رفت، درآمد شهرداری‌ها به شدت کاهش یافت.

ولی‌نوری با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای تأمین مالی و ارتقای درآمد در شهرداری‌ها وجود دارد، گفت: یکی از این راه‌ها دریافت وام‌های با نرخ سود کم و مدت بازپرداخت طولانی است که در حال حاضر هم در بسیاری از شهرها به کار برده می‌شود. بازپرداخت این وام‌ها نیز معمولاً توسط دولت تأیید و تأمین می‌شود.

استفاده از ظرفیت نهادهای سبز، راهکاری برای کسب درآمد پایدار

وی با بیان اینکه صندوق‌های توسعه شهری نیز تسهیلاتی را در اختیار مدیریت شهری قرار می‌دهند که کمک بلاعوض است، ادامه داد: استفاده از ظرفیت نهادهای سبز که پروژه‌های سازگار با محیط زیست را تأمین مالی می‌کنند نیز از دیگر راهکارهای تأمین درآمد پایدار در شهرداری‌ها است.

این دکتری اقتصاد شهری گفت: در بسیاری از شهرها یا تعریف پروژه‌هایی که به محیط زیست توجه ویژه دارد از ظرفیت این صندوق‌ها برای تأمین درآمد استفاده می‌شود.

از ظرفیت بخش خصوصی در تأمین مالی شهرداری‌ها استفاده شود

ولی‌نوری اضافه کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا در شرایط بحران ممکن است دولت‌ها نتوانند به شهرداری‌ها کمک مالی دهند، بنابراین ظرفیت بخش خصوصی در این مورد بسیار مهم است.

قوانین باید بخش خصوصی را به مشارکت ترغیب کند

وی ادامه داد: با روش‌های مختلف می‌توان از مشارکت عمومی خصوصی استفاده کرد که پیش از آن باید ظرفیت‌های مورد نیاز شناسایی و تأمین شود.

این دکتری اقتصاد شهری خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین و مقررات یکی از این اقدامات است، قوانین باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی را به همکاری ترغیب کند.

کد خبر 532376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.