دغدغه نیروگاه‌ها به‌جای سوخت، افزایش بهره‌وری باشد

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نیروگاه‌ها به جای اینکه مدام دنبال این باشند که آیا ظرفیت گاز برای زمستان امسال کافی است یا خیر؛ به سمت افزایش بهره حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید امیر سامع امروز (یکشنبه) در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی سالانه حدود هفت میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در ایران حدود ۳۵ میلیون نفر تحت تأثیر آلودگی هوا هستند.

وی افزود: در سیاست‌های کلی سلامت و محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه‌های چند ساله و قانون هوای پاک، مصوبات مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا داشتیم و باید مصوبات را عملیاتی کنیم تا به اهداف خود در این زمینه برسیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مهم‌ترین منابع آلاینده هوای شهری، صنایع و نیروگاه‌ها، حمل و نقل شهری، گرد و غبار، مصرف انرژی در ساختمان‌ها، فعالیت‌های کشاورزی و فعالیت‌های ناشی از دفع پسماند است.

وی ادامه داد: تجربه جهانی در این زمینه نشان می‌دهد، تاکید بر بهره‌وری بیشتر تولید انرژی در نیروگاه‌ها، تولید انرژی پاک، بهبود تولید در صنایع بزرگ و کارگاه‌ها و التزام آنها برای فرآیند فیلتراسیون از اهمیت بالایی برخوردار است.

سامع تصریح کرد: ایجاد شبکه حمل و نقل شهری ایمن، مقرون به صرفه و پاک و کاهش نیاز به انرژی در ساختمان‌ها و استفاده از انرژی‌های پاک و مقرون به صرفه در گرمایش و سرمایش، ایجاد ساختمان‌های سازگار با محیط زیست و ترویج این موضوع و توسعه فضای سبز در پیرامون شهرها، حفظ جنگل‌ها و باغات نیز می‌تواند راهگشا باشد.

وی تاکید کرد: نکته قابل تأمل این است که بسیاری از کشورها این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت بخش ساخت و ساز در کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله مدیریت شهری، راه و شهرسازی، نظام مهندسی، شرکت‌های خدمت رسان و بخش خصوصی، می‌توانیم توسعه و ترویج ساختمان‌های سازگار با محیط زیست که از نظر مصرف انرژی شرایط مناسبی دارند را رواج داده و اشتغال نیز ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: زمانی که هنوز به فصل زمستان نرسیده‌ایم و در حالی که پدیده وارونگی هوا نیز اتفاق نیفتاده است، شاخص کیفی هوای اصفهان وضعیت بسیار نامناسبی دارد تا حدی که در ۴۸ ساعت گذشته شاخص ۱۴۲ به ثبت رسیده است.

سامع گفت: این عدد نشان می‌دهد، هوای اصفهان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد به طوری که تا رسیدن به واحد ۱۵۰ و ناسالم برای عموم تنها ۸ واحد باقی مانده است.

وی اظهار کرد: دو مطالعه کاربردی توسط شهرداری و نظارت سازمان محیط زیست در شهر اصفهان انجام شده که در این مطالعات، میزان ورود آلاینده‌ها به محیط زیست خصوصاً ذرات معلق مشخص شده است بنابراین کافیست همه دستگاه‌ها، مدیریت شهری، نهادهای حقوقی و شرکت‌های صنعتی مسئله را تعیین و راهکارها را عملیاتی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات مهمی که در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل عمومی وجود دارد، ایجاد یک حمل و نقل ایمن، بهینه و هوشمند است که مدیریت شهری در سال‌های گذشته اقدامات مؤثری را مانند، افزایش خطوط ویژه اتوبوس، ایجاد خطوط پر سرعت، اجرای خطوط مترو و ساماندهی تاکسیرانی انجام داده است اما این اقدامات کافی نبوده و باید بیشتر تلاش شود.

وی ادامه داد: مورد بعدی این است که پاسخ مردم به صورت غیر حضوری داده شود تا کاهش سفر در شهر اتفاق بیفتد و یکی از شعارهای اصلی دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان و شهردار، شهر هوشمند است که باید عملیاتی شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها و صنایع کارگاهی در بعضی موارد فعالیت‌های مؤثری را در کاهش آلایندگی داشته‌اند، اما برخی از صنایع در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و باعث شدند آلودگی هوا افزایش یابد، بنابراین ضروریست دستگاه‌های متولی و ناظر در این خصوص اقدام کنند. افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها نیز بسیار مؤثر است و آن‌ها به جای اینکه مدام دنبال این باشند که آیا ظرفیت گاز برای زمستان امسال کافی است یا خیر؟ و به سمت افزایش بهره حرکت کنند.

سامع با تاکید بر اینکه امیدواریم امسال هم مانند سال گذشته که به هیچ وجه در صنایع مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌ها استفاده نشود، افزود: نقش سازمان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه حمل و نقل درون شهری و برون شهری و حوزه صنایع و شهرک‌های صنعتی نیز در این زمینه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه فراهم کردن تسهیلات برای کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که نیازمند منابع مالی برای بروز رسانی سیستم‌ها هستند از اقدامات مؤثر است، افزود: وظیفه صنایع این است که استفاده از سوخت استاندار، تولید و توسعه انرژی‌های پاک را در دستور کار قرار دهند.

سامع متذکر شد: اشتباه راهبردی که از دهه ۴۰ و ۵۰ تا به امروز گریبان‌گیر فلات مرکزی شده، این است که صنایع بزرگ و آلوده کننده محیط زیست و مصرف کننده بی رویه آب، انرژی و مواد اولیه را در این منطقه ساخته‌اند و این سیاست غلط هنوز هم ادامه دارد.

وی تاکید کرد: تنها راهکار این است که همه دستگاه‌ها با کمک مردم از آن فردی که می‌تواند یک لامپ اضافه را خاموش کند تا همه مدیران شهری و استانی موظف هستیم به کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان کمک کنیم.

کد خبر 532313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.