وادار کردن کودکان به تکدی‌گری مجازات کیفری دارد

یک وکیل دادگستری اصفهان، گفت: همانطور که تکدی‌گری افراد سنین بالا دارای مسئولیت کیفری است و ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی شامل حال آنها می‌شود، افراد سوءاستفاده کننده از کودکان برای تکدی‌گری نیز در صورت شناسایی مجازات کیفری دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود مالمیر در خصوص مجازات مقرر در قانون مجازت اسلامی برای تکدی‌گری کودکان در برنامه مجازی، اظهار کرد: ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری را جرم می‌داند و این قانون شامل اطفال و نوجوانان هم می‌شود، از سویی بحث در مورد کودکان بزه دیده و بزهکار را هم داریم، این اتفاق وابسته به سن و سال کودکان دارد و زیر ۹ سال برای دختران و زیر ۱۵ سال برای پسران مسئولیت کیفری (مجازات حدی، قصاص، دیه) ندارد.

وی اضافه کرد: تکدی‌گری افراد بالای این سنین قانونی دارای مسئولیت کیفری است و ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی شامل حال آنها می‌شود و افراد سوءاستفاده کننده از این کودکان در صورت شناسایی مجازات کیفری دارند.

این صاحب نظر در حقوق جزا، تاکید کرد: کودکانی (دختران زیر ۹ سال و پسران زیر ۱۵ سال) که از آنها برای تکدی‌گری استفاده می‌شود، مجازات کیفری ندارند، اما در کودکان بزه دیده قانون به حمایت از این کودکان می‌پردازند و متأسفانه بسیاری از این قوانین به دلایل زیادی مانند حاشیه نشینی و مهاجرت اتباع هنوز اجرایی نشده است.

پیشگیری از وقوع جرم تنها کار قوه قضائیه نیست

مالمیر، تصریح کرد: در مورد کودکان بزهکار جرم خاصی وجود ندارد که مختص اتباع یا نوجوانان باشد. برای افراد زیر ۹ سال دختران و پسران زیر ۱۵ سال مسئولیت کیفری وجود ندارد، در مورد اطفال و نوجوانان بزهکار نیز مجازات خاصی وجود ندارد.

این وکیل دادگستری، افزود: دو ماده ۲۳ و ۲۴ قانون مجازات اسلامی به عنوان قانون مجازات اسلامی تکمیلی است و دادگاه‌ها می‌توانند از مجازات‌های تکمیلی در کنار مجازات اصلی برای کارفرمایی که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند، استفاده کنند.

وی اظهار کرد: قوانین متعددی همچون قانون کار، مجازات اسلامی، کودک آزاری و موارد دیگر در جهت حمایت از کودکان آورده شده است، اما پیشگیری از وقوع جرم بهتر از مجازات بزهکار در جامعه است.

این صاحب نظر در حقوق جزا، گفت: پیشگیری از وقوع جرم تنها کار قوه قضائیه نیست و بر عهده همه نهادها و سازمان‌های مردم نهاد دولتی است، متأسفانه در جامعه در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌ایم.

کد خبر 532238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.