اصفهان ۲ دهه بدون طرح جامع توسعه یافته است/ نگرانی درباره استفاده مجدد از مازوت در صنایع

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آخرین طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۶۷ بوده درحالی که عمر این طرح ۱۰ ساله بوده و اکنون دو دهه است که شهر بدون داشتن طرح جامع و برنامه به رشد خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز (یکشنبه) در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز جهانی شهرها اظهار کرد: در این روز شهرهای بزرگ جهان به‌طور گسترده اقدامات خود را برای توجه جامعه بین‌المللی به شهرنشینی هماهنگ می‌کنند.

وی افزود: هدف از این اقدام مشترک، افزایش همکاری بین شهرها به‌منظور دستیابی به فرصت‌ها و چالش‌های شهرنشینی و همیاری برای توسعه شهری پایدار در سراسر جهان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سایت جهانی برنامه اسکان سازمان ملل در این‌باره اعلام کرده که هم‌اکنون نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و در دو دهه آینده ۶۰ درصد جمعیت جهان ساکن شهرها خواهند بود که این نسبت در ایران حدود ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: جمعیت ایران، در نخستین سرشماری که مربوط به سال ۱۳۳۵ است حدود ۱۹ میلیون نفر و در آخرین سرشماری در سال ۹۵ حدود ۸۰ میلیون نفر شمارش شد که این رقم اکنون حدود ۸۵ میلیون نفر برآورد می‌شود.

نورصالحی با بیان اینکه در نیم‌قرن گذشته جمعیت نقاط شهری حدود ۱۰ برابر و جمعیت روستایی تقریباً دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: پر جمعیت ترین شهرهای کشور بر اساس سرشماری رسمی سال ۹۵ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، و قم بوده‌اند که در مجموع حدود ۲۱ میلیون نفر یا ۳۵ درصد از جمعیت شهرنشین کشور را در خود جای داده‌اند.

وی ادامه داد: تمرکز سرمایه در شهرهای بزرگ، نبود فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی، گسترش فعالیت‌های خدماتی در مناطق شهری، ایجاد بعضی صنایع در حاشیه شهرها و مکانیزه شدن کشاورزی در برخی از نقاط روستایی و در نتیجه مهاجرت روستاییان به شهرها، ادغام تعدادی از نقاط روستایی اطراف شهرها به مجموعه شهرها و تبدیل برخی از نقاط روستایی به شهر از جمله عوامل مؤثر در گسترش شهرنشینی، است.

نورصالحی با بیان اینکه توزیع شهرها و به تبع آن تمرکز جمعیت شهری در نقاط مختلف کشور یکسان نیست، تصریح کرد: مناطق شمالی، غربی و جنوب غربی کشور علاوه بر برخورداری از آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی خاص، مهد نخستین کانون‌های یکجانشینی و تمدن شهری بوده و همواره از نقاط پرجمعیت کشور محسوب می‌شده‌اند و در حال حاضر نیز بیشترین نسبت از جمعیت کشور را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در تعریف جمعیت شهری در ایران بیشترین تمرکز بر تعداد جمعیت است در حالی که باید بر اساس استادندارهای جهانی به زیرساخت‌ها و امکانات متعدد رفاهی، فرهنگی، بهداشتی و سکونت‌گاهی توجه کرد.

وی اضافه کرد: توسعه شهرنشینی در دهه‌های گذشته در ایران بالاتر از میانگین جهانی برآورد شده به طوری که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این رشد بی‌رویه اغلب بدون برنامه‌ریزی قبلی شهرهاست و جمعیت ساکن در آنها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

نورصالحی با اشاره به عمده مشکلاتی که امروزه به ویژه در کلانشهرها با آن مواجه هستیم، گفت: توسعه بدون برنامه و ضعف در توسعه زیرساخت‌های متناسب با آن، توسعه حاشیه نشینی و گسترش اسکان غیر رسمی در اطراف کلانشهرها که موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اختلال در فرهنگ شهرنشینی ناشی از توسعه‌های بی‌رویه، تکامل نیافتن زیرساخت‌ها و نیازهای جامعه شهری متناسب با رشد بی‌برنامه آن، افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی در شهرها، مشکلات و معضلات عدیده زیست محیطی اعم از آلودگی‌های هوا، آب و خاک و فرونشست شدید زمین از مهمترین مشکلات کلانشهرها است.

وی تصریح کرد: اولین برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری اصفهان، مربوط به صدها سال قبل بوده که مهمترین و تأثیرگذارترین آنها، در دوره صفویه بود که اوج تکامل شهرسازی در ایران، محسوب می‌شود و نهایتاً موجب ایجاد و شکل‌گیری مکتب شهرسازی اصفهان شد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: اصفهان به دلیل تهیه و تصویب طرح‌های متنوع توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش صددرصدی پهنه سرزمین دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه این طرح‌ها توسط مدیریت شهری ملاک عمل آمایش جمعیت و فعالیت در کل پهنه سرزمینی استان قرار دارد.

نورصالحی اضافه کرد: آخرین طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۶۷ بوده درحالی که عمر این طرح ۱۰ ساله بوده و اکنون دو دهه است که شهر بدون داشتن طرح جامع و برنامه به رشد خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: در دو دهه اخیر که شهر اصفهان فاقد طرح جامع بوده توسعه شهری متوقف نشده است اما باید این نکته را متذکر شد که گسترش شهرنشینی بدون ضابطه و غیرهدفمند معضلات جبران ناپذیری برای شهرهای بزرگ از جمله اصفهان در پی داشته است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این مشکلات که در چند دهه اخیر مهمان ناخوانده کلانشهرهای ما از جمله اصفهان می‌شود پدیده آلودگی هواست که با شروع پاییز بر شدت آن افزوده می‌شود، مبارزه با آلودگی هوا علاوه بر همکاری شهروندان در استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی باید مورد توجه کارخانه‌ها و صنایع استان قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در چند روز اخیر اخبار استفاده مجدد از سوخت مازوت در صنایع استان بسیار نگران کننده و غیر قابل قبول است و باید به صورت جدی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: چاره‌اندیشی برای معضلات کلانشهر اصفهان نیازمند مشورت و همفکری تمامی مسئولان و مدیران شهری است و به همین جهت دومین نشست مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان و نمایندگان شورای شهر با حضور شهردار اصفهان در روز جمعه برگزار و مقرر شد این مجمع به صورت ماهانه برای پیگیری مسائل شهری تشکیل شود.

کد خبر 532154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.