ارتباط سیگنال‌های رادیویی مرموز با اشیای پرنده ناشناخته

«تا به امروز تأسیس کمیته FBR در سازمان فضایی آمریکا یا همان ناسا و شروع تحقیقات جدی روی این سیگنال‌ها تنها فعالیت در این زمینه است؛ که فعلاً گزارشی در این خصوص منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد این سیگنال‌ها با اشیای پرنده ناشناخته بی ارتباط نباشد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا به امروز نظریه‌های زیادی مبنی بر وجود بیگانگان در فضا به وجود آمده که رؤیت اشیای پرنده نیز به وجود این موجودات دامن زده است. دریافت سیگنال‌های مرموزی از خارج از جو و با الگوهای مشخص یکی دیگر از موضوعاتی که امروزه بر سر زبان‌ها افتاده است که به نظر می‌رسد با اشیا پرنده بی ارتباط نباشد. همچنین امکان اینکه این سیگنال‌ها پیغام‌هایی از سوی یوفوها باشد نیز ناممکن نیست. برای بررسی بیشتر این موضوع با مجتبی منتظری، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و کارشناس نجوم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

FRB چیست؟

ما در برخی مواقع سیگنال‌های رادیویی مرموزی را مشاهده می‌کنیم که شباهتی به تشعشعات رادیویی نداشته و به صورت فلشینگ نیز نیستند، بلکه با یک الگوی تکرار شونده ثابت به سمت زمین می‌آید؛ این سیگنال‌ها در محافل علمی به FRB شناخته و حدود یک دهه است که به صورت جدی مطرح می‌شود. طی یک الی دو دهه اخیر در حدود بیست مرتبه گیرنده‌ها و رسیورهای دانشمندان که در مراکز فضایی زمین کارگذاری شده‌اند، این سیگنال‌ها را دریافت کرده‌اند.

سیگنال‌های FRB چه ویژگی خاصی دارد که از سایر سیگنال‌ها متمایز می‌شود؟

FRB با سرعتی همانند یک نور زودگذر، ولی به صورت رادیویی در آسمان و از منشأیی به سمت زمین می‌آید؛ این سیگنال‌ها به صورت الگویی چندین بار تکرار می‌شود. در هر رخداد FRB طی بازه زمانی کوتاه انرژی بسیار زیادی برابر با انرژی تولید شده توسط خورشید طی هزاران سال به سمت زمین روانه می‌شود؛ که این حجم از انرژی غیر طبیعی و ناخواسته، ذهن انسان را به سمت یوفوها و وجود آن‌ها می‌برد. به وجود آمدن این تفکر که شاید یوفوها در حال تلاش برای برقراری ارتباط با ما هستند، ولی ما هنوز رمزگشایی‌ها یا آشکارسازهایی را نداریم که بتوانیم این سیگنال‌های مرموز را رمزگشایی کنیم، نیز به وجود می‌آید.

آیا FRB هر روز رخ می‌دهد؟

بله؛ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که هر روز تا هزاران مورد از FRB (فوران‌های رادیویی زودگذر) در حال رخ دادن است. در جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، برآورد شده در روز بیش از ده هزار FRB در سرتاسر آسمان رخ می‌دهد. از حدود یک الی دو سال قبل تا کنون تعداد FRBها به نحو چشمگیری افزایش یافت.

در یک پژوهش مشخص شد که FRBها تا سال ۲۰۰۵ الی ۲۰۰۷ دریافت نمی‌شد، ولی برخی از دانشمندان می‌گویند در آن زمان نیز این سیگنال‌ها وجود داشته است، اما گیرنده‌های قوی برای دریافت آن نداشته‌ایم؛ اکنون نیز به کمک رادیوتلسکوپ‌های موجود توانسته‌اند اقداماتی هرچند محدود را در این زمینه انجام دهند. این موضوع باعث تمرکز هرچه بیشتر دانشمندان بسیار بر این فرضیه شده است.

آیا مبدا فرکانس‌های FRB مشخص شده است؟

خیر؛ تا به امروز دانشمندان نتوانسته‌اند به صورت قطعی منشأ این فرکانس‌ها را مشخص کنند، اگرچه اظهار نظرهایی در دنیا وجود دارد، اما هیچ یک از لحاظ تجربی اثبات نشده است و هنوز به عنوان یک فرضیه مطرح است. چیزی که تا به امروز مشخص شده است وجود قطعی منشأ برای این سیگنال‌ها و طبیعی نبودن آن‌ها است؛ یعنی این پدیده‌ها به صورت طبیعی رخ نمی‌دهد. در یکی از ادعاهای مطرح شده، گروه تحقیقاتی تشعشعات سیگنالی را حاصل تلاش‌های بشر در آینده برای دستیابی به ماشین زمان مربوط دانسته است، اما تمامی این نظریه‌ها فقط حدس و گمان است و فعلاً آنچه به قطعیت رسیده است وجود قطعی FRB است؛ اکنون دانشمندان به وجود این سیگنال‌ها اعتقاد دارند و به دنبال رمزگشایی این سیگنال‌های عجیب هستند.

آیا تا به امروز دانشمندان موفق شده‌اند که سیگنال FRB را رمزگشایی کنند؟

بله در سال ۱۳۹۴ شمسی ادعایی مبنی بر دریافت یکی از این سیگنال‌های رادیویی و کشف منشأ آن توسط رادیوتلسکوپ مطرح شد که مورس کدی از این سیگنال، رمزگشایی شد؛ این مورس کد، کلمه "Wow" را نشان می‌داد؛ این کلمه با یک الگوی ثابت برای زمین مخابره می‌شد و در آن زمان بسیار بین مردم فراگیر شد؛ علاوه بر سیگنال‌ها در آن زمان اشیای پرنده ناشناس نیز بسیار در آسمان مشاهده می‌شد که این موضوع بحث یوفوها را بر سر زبان‌ها انداخت.

آیا تحقیق و مطالعه روی سیگنال FRB به نتیجه خاصی رسیده است؟

بله ولی خیلی محدود؛ در سال ۲۰۱۲ بزرگترین و قدرتمندترین رادیوتلسکوپ دنیا یعنی آرسیگو که در استرالیا مستقر شده است از یک منشأ چندین FRB کشف کرد که در ادامه دانشمندان سعی کردند با ارسال مورس کد به آن نقطه از فضا، ارتباط برقرار کنند و شاید پاسخ خواناتری دریافت کنند، اما تنها نتیجه‌ای که از این مسئله حاصل شد چیزی نبود جز اینکه: "هنگام ارسال پیام تمامی سیگنال‌ها از آن نقطه قطع می‌شد و دیگر سیگنالی دریافت نمی‌شد."

هنوز بشریت برای کشف FRB‌ها ابتدای راه است و شاید در آینده نزدیک با استقرار تلسکوپ‌های فضایی مانند تلسکوپ جیمز وب که تقریباً یک ماه دیگر به فضا پرتاب و بزرگترین دستاورد بشر در قرن ۲۱ است بتوان از خارج از جو اطلاعات دقیق و مستندی را برای زمین مخابره کرد، اما تا به امروز تأسیس کمیته FRB در سازمان فضایی آمریکا یا همان ناسا و شروع تحقیقات جدی روی این سیگنال‌ها تنها فعالیت در این زمینه است؛ که فعلاً گزارشی در این خصوص منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد این سیگنال‌ها با اشیای پرنده ناشناخته بی ارتباط نباشد.

آیا باید منتظر اطلاعات مهمی در زمینه FBR باشیم؟

بله؛ سال گذشته با منتشر شدن اطلاعاتی محرمانه از سوی وزارت دفاع آمریکا نشان‌داده شد که آمریکا از مدت‌ها قبل از وجود این اشیاهای پرنده اطلاع داشته است؛ بر همین اساس احتمال می‌رود که اطلاعات بیشتری طی این قضیه به دست آورده‌اند، ولی به دلیل ملاحظات امنیتی این اطلاعات را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. طی چند سال آینده احتمالاً با افشای برخی از این اطلاعات مواجه خواهیم شد.

کد خبر 532143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.