کشتار حولا؛ برگی دیگر از جنایات رژیم صهیونیستی

کشتار حولا در مرز فلسطین و لبنان برگی دیگر از جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روستای حولا روستای از استان مرجعیون در مرز فلسطین و لبنان واقع شده و از آنجا که بر یک سوم جنوب مشرف است دارای موقعیت استراتژیک ویژه‌ای است.

پس از ۱۹۴۷ و آغاز یهودی‌سازی فلسطین، بسیاری از مردم فلسطین برای در امان ماندن از کشتار و شکنجه مجبور به ترک شهرک‌ها و روستاهای خود و پناه بردن به کشورهای همسایه شدند. برخی از ساکنان مناطق فلسطینی که بیشتر در حیفا به تجارت مشغول بودند به شهرک حولا مهاجرت کردند و در باغ‌های زیتون و انجیر ساکن شدند.

نخستین حمله

نیروهای اسرائیلی برای جلوگیری از بازگشت فلسطینیان و دور ساخت آنها از مرزهای فلسطین، برای اولین بار در ۱۵ مه ۱۹۴۸ به حولا حمله کردند که نتیجه آن کشته شدن چندین فلسطینی بود.

عملیات صمیرام

گروه‌هایی از سازمان هاگانا که هدایت آنها توسط مناخیم بگین بود در ۹ آبان ۱۳۲۷ (۳۱ اکتبر ۱۹۴۸) دست به کشتاری در شهرک حولا زدند که به کشته شدن ۸۰ شهروند لبنانی و فلسطینی انجامید.

ساکنان شهرک حولا که در آن روزها روستا به شمار می‌رفت، کشتار مردم این شهرک را همواره بر زبان می‌رانند.

در آن روز، اهالی حولا از خانه‌های خود خارج شدند تا از اولین گروه ارتش نجات عربی که قرار بود وارد روستایشان شود، استقبال کنند. این ارتش، از نیروهای ارتش کشورهای عربی مختلف برای دفاع از فلسطینیان و نجات میهن آنان از دست گروه‌های صهیونیستی تشکیل شده بود.

آنان در کمال تعجب مشاهده کردند که نیروهای نظامی که به سوی روستایشان می‌آیند، لباس عربی به تن دارند، اما به زبان عربی سخن نمی‌گویند.

صهیونیست‌ها با مشاهده اهالی، سلاح‌هایشان را به سوی آنان نشانه رفتند و آنان را به داخل روستا بازگرداندند و مشخص شد که تازه‌واردان، اعضای گروه تروریستی هاگانا هستند. آن‌ها ساکنان روستا را در یک جا گرد آوردند، سپس مردان را به داخل یک منزل مسکونی منتقل کردند و به سوی آنان آتش گشودند و منزل را بر روی اجساد ویران کردند.

در این کشتار ۸۰ نفر کشته شدند که اجسادشان تا سال‌ها زیر آوار منزل ماند و سپس به یک گورستان جمعی منتقل شد.

صهیونیست‌ها مردان را در یک منزل مسکونی جمع کردند و پس از ۱۰ دقیقه به همه دستور دادند صورت خود را به سوی دیوار برگردانند و سپس به سوی آنها آتش گشودند. همه کشته شدند و پس از مدتی منزل را منفجر کردند تا کسی زنده نمانده باشد.

کشتار مردم این روستا منجر به مهاجرت بقیه ساکنان آن به سوی بیروت شد، به طوری که در اردوگاه "ضبیه" شمال شرق بیروت ساکن شدند و پس از شش ماه و بعد از امضای توافقنامه آتش‌بس میان لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۹ به روستای خود بازگشتند.

در سال ۲۰۰۳، شهرداری حولا سنگ یادبودی را برای قربانیان کشتار صهیونیستی نزد مقبره آنان نصب کرد که شامل نام‌های شهیدان این شهرک است که از سال ۱۹۴۸ تا آزادسازی جنوب لبنان از اشغال اسرائیلی در سال ۲۰۰۰ به شهادت رسیدند.

کد خبر 532138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.