دور باطل!

به دنبال گسترش موج اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی در بغداد و کرکوک، بسیاری از استان های اقلیم کردستان نیز به صفوف معترضان پیوستند و خواستار بازشماری آراء شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از برگزاری انتخابات زود هنگام عراق در شرایطی ویژه نهایتاً هفته گذشته پس از سه بار تغییر، نتایج نهاییِ انتخابات این انتخابات منتشر شد. مطابق اعلام نهایی، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه نخست این رقابت‌ها قرار گرفت و حزب کردستان عراق نیز با کسب ۳۲ کرسی پیروز انتخابات در اربیل کردستان شد.

پس از اعلام آمار نتایج انتخابات عراق توسط کمیساری انتخابات، این کشور با حجم وسیعی از اعتراضات گروه‌های سیاسی و جریان‌های مردمی از استان‌های مرزی عراق گرفته تا پایتخت و استان‌های اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان روبه‌رو شد. ساعاتی پس از گسترش موج اعتراضات در بغداد، مردم اقلیم کردستان نیز در واکنش به نتایج انتخابات با بستن جاده‌ها و به آتش کشیدن لاستیک‌ها اعتراض خود را به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور اعلام کردند.

با توجه به پیروزی حزب دموکرات کردستان در انتخابات پارلمانی اربیل، مردم اقلیم کردستان نیز دخالت برخی کشورهای عربی و همچنین آمریکا در نتایج انتخاباتی عراق را تأیید کرده و خواستار بازشماری کامل آرا به صورت دستی شدند.

محوریت شعارهای معترضان در اقلیم کردستان عراق تقلب در نتایج انتخاباتی بوده است. آن‌ها معتقدند که اکثریت آرا در اربیل را حزب اتحاد میهنی کسب کرده و مسعود بارزانی با توجه به نزدیکی به رژیم‌های مرتجع عربی و آمریکا توانسته است نتایج را به سود خود تغییر دهد؛ که در واکنش به این اعتراضات، مسعود بارزانی خواستار تأیید نتایج از سوی کمیساری‌ها شد و معترضان را تهدید کرد.

البته کارشناسان عراقی اعتقاد دارند که هرچند پس از سال ۲۰۰۳، کرسی ریاست‌جمهوری عراق از آن حزب اتحاد میهنی کردستان عراق بوده است، اما شرایط امروز اقلیم کردستان و نحوه تعامل دو حزب با یکدیگر این احتمال را پررنگ کرده است که رئیس‌جمهور آینده شخصیتی باید باشد که مورد توافق دو حزب قرار گرفته باشد.

این درخواست این روزها از سوی حزب دموکرات کردستان عراق نیز زمزمه می‌شود و اگر روی واقعیت به خود بگیرد، باید در مقابل، امتیازاتی به اتحادیه میهنی در اقلیم کردستان داده شود که می‌تواند رقابت و حتی مجادله‌های سیاسی بسیاری به همراه داشته باشد.

پیشنهاد اخیر حزب دموکرات کردستان عراق به اتحادیه میهنی برای واگذاری پست ریاست جمهوری در مقابل استانداری استان نفت‌خیز و مورد منازعه کرکوک نیز یکی دیگر از عواملی است که این مهم را قوت می‌بخشد.

گرچه اتحادیه میهنی هنوز رسماً به این پیشنهاد پاسخی نداده است، اما گمان نمی‌رود حاضر شود چنین تهاتری را در جایگاه‌های قدرت بپذیرد.

حال اگر خواسته دیگر احزاب کرد عراقی همچون حزب «جیل جدید» (نسل جدید) که ۹ کرسی پارلمان را به دست آورده یا اتحاد اسلامی کردستان با چهار کرسی و چند حزب کوچک‌تر را هم در مورد سهیم شدن در قدرت به این معادله بیفزاییم، باید منتظر پاییز گرمی در صحنه سیاسی سردترین منطقه عراق باشیم.

اعتراضات مردمی در عراق نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی باعث شد حدود ۲۰۰ هزار رأی به صورت دستی شمارش شود که این اقدام نه تنها میزان کرسی‌هایی که قبلاً احزاب کسب کرده بودند را دستخوش تغییر کرد، بلکه کفه به نفع طرف‌های معترض سنگینی می‌کند؛ بنابراین معترضان اقلیم کردستان نیز به دنبال شکستن روحیه انحصارطلبی مسعود بارزانی و جلوگیری از نفوذ جریان اماراتی - امریکایی در انتخابات عراق، خواستار باز شماری کامل آرا به صورت دستی شدند.

با توجه به شواهد و مدارک موجود، تخلف در شمارش آرای انتخابات پارلمانی در اربیل مشهود بوده و مسعود بارزانی همواره توانست برای تثبیت خود در قدرت و حاکمیت مطلق بر اقلیم کردستان، تمام تلاش خود را به کار بگیرد. در حال حاضر نیز حزب دموکرات کردستان به دلیل وابستگی‌هایی که به رژیم صهیونیستی و آمریکا دارد توانسته تعداد کرسی‌های خود را در پارلمان عراق به ۳۴ کرسی افزایش دهد.

با توجه به رفتارهای متناقض کمیساری‌های انتخابات عراق، باید دید آیا شمارش آرا در اربیل نیز به صورت دستی انجام می‌شود و تا چه میزان معترضان این اقلیم می‌توانند با اعمال فشار، موازنه قدرت در این منطقه را برهم بزنند و حاکمیت مطلق بارزانی در اربیل را پایان دهند؟

بارزانی به دنبال سرکوب معترضان اقلیم کردستان است

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل کردستان عراق دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر اعتراضات در کردستان عراق مربوط به روند انتخابات عجیب و غریب این کشور است؛ زیرا به واسطه مدارک و اسناد، تخلفات فراوانی در شمارش آرا انجام شده است.

به گفته وی، انتخابات پارلمانی عراق کاملاً مهندسی شده بود و دولت مجری سناریویی آمریکایی، صهیونیستی و عربی شده بود. نتایج اعلام شده توسط کمیساری‌های انتخابات تفاوت زیادی با نتایج اصلی دارد؛ زیرا در حال حاضر برخی از کمیساری‌ها بیش از سه بار نتایج اعلام شده خود را نقض کرده‌اند.

به عقیده این کارشناس مسائل کردستان، در حال حاضر خواسته اصلی معترضان عراقی و اقلیم کردستان شمارش دستی کامل آرا است، اما تا به امروز کمیساری‌های انتخاباتی عراق به واسطه فشار کشورهای عربی و آمریکا زیر بار این اقدام نرفته‌اند.

سیدافقهی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکراتیک اقلیم کردستان عراق با پشتوانه رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال سرکوب معترضان به نتایج انتخابات بوده و در صورتی که معترضان در این اقلیم به گروه‌های اهل سنت و شیعه عراق بپیوندند، قطعاً اعتراضات راهگشا خواهد بود و در غیر این صورت سرکوب خواهد شد.

اعتراض مردم کردستان به اقدامات انحصارطلبانه بارزانی است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز به ایمنا می‌گوید: اعتراضات مردم اقلیم کردستان نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی عراق و همچنین به انحصار طلبی حزب دموکراتیک کردستان در این انتخابات است.

به گفته وی، پس از فوت جلال طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی، این حزب تأثیرگذار جایگاه خود را در عرصه تصمیم‌گیری اقلیم کردستان از دست داد و به حزبی غیر مؤثر تبدیل شد. اکثر اعضای دولت اقلیم کردستان از نزدیکان مسعود بارزانی و حزب دموکراتیک هستند.

به عقده این کارشناس مسائل خاورمیانه، در حال حاضر مردم اقلیم کردستان نسبت به رفتارهای انحصارگرایانه مسعود بارزانی و کسب تعداد بیشتری از کرسی‌های پارلمان حزب دموکرات، دست به اعتراض زدند؛ زیرا معترضان معتقدند بارزانی با اعمال نفوذ در شمارش آرا، توانسته است به نتایج مطلوب خود دست یابد.

هانی زاده خاطرنشان می‌کند: با گسترش موج اعتراضات در اقلیم کردستان عراق به نتایج انتخابات، مسعود بارزانی تهدید به سرکوب این اعتراضات کرده است، اما با توجه به وحدت و همبستگی معترضان، حزب دمکراتیک و به ویژه بارزانی راهی هموار برای حاکمیت مطلق بر اقلیم کردستان عراق نخواهند داشت.

کد خبر 532136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.