ماجرای حمله به آیت الله صافی گلپایگانی چه بود؟

صحبت های آیت الله صافی گلپایگانی در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی جنجال هایی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه -۳۰ مهرماه- در سفر به قم با برخی مراجع تقلید از جمله آیت الله صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی درباره وضعیت معیشتی در جامعه و نیز روابط خارجی مطرح کرد. وی درباره روابط خارجی کشور گفت: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.

وی تصریح کرد: امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.

این مرجع همچنین گفت: بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم، مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. وی با اشاره به گرانی‌ها، افزود: گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.

صافی گلپایگانی خاطرنشان کرد: امیدوارم عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) بر این مملکت و مردم شریف ما مستدام باشد و شما و همکارانتان و کسانی که دوست دارند به مردم خدمت کنند و ناراحتی و غصّه مردم را برطرف نمایند، بر مشکلات فائق آیند و مردم را خوشحال کنند.

و این سخنان آغاز جنجالی تازه در صحنه سیاسی کشور بود.

سایت رجانیوز در مطلبی در واکنش به این سخنان نوشت: «جالب است که این حرف را حسن روحانی، هشت سال پیش مطرح کرد و به واسطه آن، عوام ظاهربین و بی‌تحلیل و سطحی‌نگر را فریفت و از آنها رأی گرفت. البته غلط‌بودن این تحلیل، در عمل ثابت شد و هشت سال مذاکره و بازی با سند ننگین برجام، هیچ حاصلی برای سفره مردم نداشت، اما امروز پس از هشت سال، همین سخن ناصواب را از زبان یک مرجع تقلید می‌شنویم. هم تقلیدِ سیاسیِ ایشان از نیروهای سکولار بسیار مذموم هست، هم تأخیرِ سیاسیِ ایشان در تکرار این تحلیل سراپا غلط. نمی‌دانم تقلیدِ ایشان را مذمت کنم یا تأخیرش را.»

حملات رجانیوز به همین‌جا ختم نشد و نویسنده این مطلب در ادامه مدعی شد: «افسوس که مرجع تقلید شیعه همچنان چشم به بیرون دارد.»

این رسانه در پایان یادداشت خود نوشت: «بعضی دوستان، هر گاه ناخشنود می‌شوند پای ادب و ادبیات و اخلاق را به میان می‌کشند و در قالب تذکر اخلاقی، نسبت ناروا می‌دهند. همین که کسانی نسبت به خطای بزرگ یک مرجع تقلید، حساس نیستند و برآشفته نمی‌شوند، اما این قبیل یادداشت‌های انتقادی را برنمی‌تابند و وظیفه شرعی خویش می‌دانند که بی‌درنگ، موضع‌گیری منفی کنند و بر کرسی موعظه بنشینند یا جوسازی کنند، نشان می‌دهد که پای سوگیری سیاسی در میان است.»

نامه سرگشاده جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

این نوشته سایت رجانیوز واکنش جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به دنبال داشت. این عده در نامه‌ای سرگشاده ضمن محکوم کردن توهین به مرجعیت شیعه، خواستار برخورد با نویسنده این مطلب شدند. متن کامل نامه سرگشاده جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به این شرح است:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم

قال الإمام الصادق علیه السلام: الرّادّ علیهم کالرّادّ علینا و الراد علینا الراد علی اللّه

و هو علی حد الشرک باللّه عزّوجل.

خبر ناگوار اهانت و هتاکی یکی از نویسندگان در پی ایراد توصیه‌های مشفقانه مرجعیت شیعه به مسئولان اجرایی کشور عزیزمان، قلب همه مؤمنین، علما، فضلا و طلاب را جریحه‌دار کرد.

مرجعی که سال‌های سال در حیات امام راحل عزیزمان و پس از آن در دوران زعامت مقام معظم رهبری، همیشه و همیشه، مورد وثوق و اعتماد آنان و پناه و ملاذ مردم و روحانیت بوده و هستند و رهبری معظم به تبعیت و تجلیل از ایشان تأکید می‌ورزند.

فقیه عظیم الشانی که یک قرن متمادی از عمر پر برکت خویش را در راه دفاع از دین مبین اسلام و مذهب حقه تشیع گذرانده و هم اکنون نیز در مقام معنوی دینی مرجعیت، به انجام وظایف شرعی مشغول است.

بزرگواری که از زمان آیت الله العظمی بروجردی در مثل انحلال مجلس مؤسسان با مرحوم امام راحل و علمای بزرگ آن زمان همکار و همراه بوده و سپس در دوران خفقان پهلوی به عنوان مشاور علمی سیاسی مرجعیت شیعه مستقیماً وارد در مسائل مبارزاتی علیه دشمنان اسلام و رژیم منحوس پهلوی و پس از آن هم در دوران انقلاب، در خبرگان قانون اساسی، از بنیانگذاران این قانون و اصل ولایت فقیه و دیگر اصول مهم قانون اساسی بوده است و پس از آن نیز با اعتماد مرحوم امام عزیز در سمت دبیری شورای نگهبان قریب به دو دوره در متن نظام اسلامی بوده و بعد از آنکه مرجعیت را با اصرار بزرگان و مؤمنین پذیرفت نیز همواره و در همه جا حامی نظام اسلامی و ارزش‌های اسلامی بوده و هست. علامه و فقیه بزرگواری که با تألیف قریب به دویست جلد کتاب ارزشمند، افتخاری بزرگ برای تاریخ شیعه بوده و خواهد بود.

حال در این برهه از زمان که مردم عزیزمان بر اثر فتنه‌گری‌های دشمنان و بی تدبیری برخی مسئولان، تحت فشارهای اقتصادی شدید قرار گرفته‌اند، شیرینی توصیه‌های دلسوزانه ایشان به مسئولان اجرایی، جهت رفع فشارهای اقتصادی و نیز رابطه عزتمندانه و مقتدرانه با کشورهای جهان بخصوص کشورهای اسلامی که موجب خوشحالی کثیری از نخبگان و ملت شریف ایران شده است، به مذاق برخی – که آبشخور آنها معلوم است – خوش نیامده و در سایتی رسمی با ادبیاتی که انسان از تفوه به آنها شرم دارد، به ساحت مرجعیت عالیقدر شیعه اهانت و بی ادبی نموده و قلوب همه را داغدار کرده است و توصیه همیشگی رهبری معظم انقلاب به لزوم احترام و تجلیل از مراجع بزرگوار را پایمال خودخواهی و تندروی‌های خود کرده است.

ما جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه بزرگ قم، ضمن محکوم کردن این نوع جسارت‌ها و بی ادبی‌ها، از مدیران محترم حوزه علمیه، جامعه محترم مدرسین و همچنین دادستانی محترم به عنوان مدعی‌العموم درخواست مصرانه داریم که این هتاکی به ساحت مقدس مرجعیت را محکوم نموده و نویسنده و آمران به این کار زشت و نابخردانه را مطابق ماده ۲۷ قانون مطبوعات، محاکمه نموده و ریشه اینگونه تفکرات ضد روحانیت را برای همیشه نابود نمایند.

و السلام علی من اتبع الهدی ۲۰ ربیع الأول ۱۴۴۳

قم، عشّ آل محمد علیهم السلام»

واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مطلبی در صفحه توئیتر خود در واکنش به مطلب سایت رجانیوز نوشت: «مرجعیت در مکتب تشیع دارای جایگاهی با عظمت و بی‌بدیل است و پاسداری از آن مقام رفیع واجب شرعی است همانا که "الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُل". دلسوزان انقلاب باید ملاحظه داشته باشند مواضع آن‌ها باعث خدشه به جایگاه رفیع مرجعیت معزّز نشود.»

عذرخواهی رجا نیوز

حضور محترم مرجع تقلید جهان تشیع

سلام علیکم

روزهای پر التهاب اخیر به گفتگوهایی گذشت که بعضاً به رسم مباحثات طلبگی با فراز و فرودهایی همراه بود. ما همواره از بزرگان دین آموخته‌ایم که جز به حق سر خم نکنیم و در اصول اعتقادی جز به راه دلیل و استدلال نرویم. ما با کسانی که در تمام سال‌های پس از انقلاب هیچ نسبتی با جریان فقاهت نداشتند، روی سخن نداشته و نداریم. تلخی پرسش ما نه از روی بی‌اعتنایی به جایگاه فقه و فقاهت در نظام اسلامی، که برخاسته از دغدغه‌ای انقلابی و ناظر بر سوءاستفاده‌های بیگانگان و دشمنان دین و ملت بود.

حضرت آیت‌الله صافی؛

طرح پرسش فرزندان معنوی شما ناظر به اصولی بود که میراث گران‌بهای امام خمینی (ره) و گنجینه بیانات امام خامنه‌ای حفظه‌الله در اختیار ما قرار داده است.

صحبت از این بود که مبادا ستون مستحکم استکبارستیزی ملت مقاوم ایران با هجمه حملات «جریان تحریف» متزلزل شود. خدای متعال در این میان شاهد است که چقدر بر ظرافت‌ها در نگارش و نوشتار مراقبت شد که مبادا طرح پرسشی هر چند انتقادی، خدشه‌ای به حریم حیاتی مرجعیت وارد نسازد.

به هر روی، «جریان تحریف» که در کمین فرصتی برای اختلال در دستگاه محاسباتی ملت ایران نشسته، از گرد و غبار برخاسته از ماجرا به طمع افتاد و رسانه‌هایی که کارنامه سیاه آنان در اهانت به مقدسات و ارزش‌های دینی و مذهبی از ذهن مردم پاک نخواهد شد، فرصت را برای ماهی‌گیری از شرایط ایجاد شده مناسب دیدند.

حضرت آیت‌الله؛

طی روز جمعه تلاش‌های فراوانی شد تا اساتید به نام حوزه علمیه و حتی برخی از مراجع عظام در این ماجرا وارد شده و خوراک چند روزه برای رسانه‌های دشمن فراهم شود. جریان بدخواه انقلاب اسلامی، حجم زیادی از پیام‌ها را برای تحریک اساتید حوزه و موضع‌گیری آنان در روز شنبه تدارک دیده است.

البته بیان این سخنان در محضر شما زیره به کرمان بردن است و حضرتعالی نیز که از یک سو ستاره‌ای درخشان در علم و فقاهت و از سوی دیگر جز یاران دیرین نظام اسلامی و عهده‌دار مسئولیت‌های خطیری چون دبیری شورای نگهبان با حکم حضرت امام (ره) بوده‌اید، بهتر از ما به این جریانات واقف بوده و بصیرت خود در خنثی‌سازی این نقشه‌ها را بارها به نمایش گذاشته‌اید.

با توجه به شرایط خطیر کشور و به جهت حفظ ثبات روحی و آرامش روانی افکار عمومی، فرزندان معنوی شما در این رسانه ضمن ابراز ارادت خالصانه خود به محضر شما که حقاً مصداق بارز مرجعیت انقلابی و زمان‌شناس هستید، در همین سحرگاه روز شنبه نقطه پایانی بر این گفتگوها قرار داده و همه موافقان و مخالفان را به حفظ انسجام ملی برای عبور از توطئه بدخواهان توصیه می‌کنیم.

دوام عمر با عزت حضرتعالی را از خداوند متعال خواستاریم.

اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَیْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَ لَکِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ، فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِکَ.

خدایا تو می‌دانی که آنچه انجام دادیم نه برای رغبت به قدرت بود و نه برای زیاده‌خواهی از مال بی‌ارزش دنیا، بلکه خواستیم نشانه‌های دین تو را به جای خود بازگردانیم و برنامه اصلاح را در شهرهایت آشکار کنیم، تا بندگان ستم‌کشیده‌ات ایمنی یابند و حدود معطّل شده‌ات اقامه گردد.

دستور دادستان کل کشور برای رسیدگی به مطلب سایت رجانیوز

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت امروز -شنبه هشتم آبان ماه- در واکنش به حواشی ایجاد شده در فضای مجازی در مورد فرمایشات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، ضمن اظهار تأسف از اینکه اشخاصی به خود اجازه می‌دهند که حریم مرجعیت شیعه را به بهانه‌هایی مورد هتک حرمت قرار دهند، اظهار کرد: باید حوزه نقدِ یک مطلب را کاملاً از حوزه اهانت و هتک حرمت جدا کرد.

وی از صدور دستور به دادسرای ویژه روحانیت برای پیگیری موضوع خبر داد و افزود: از آنجایی که شخص منتشر کننده این مطلب، طلبه و مرتبط با حوزه علمیه است، رسیدگی به موضوع، در حوزه صلاحیت دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت است که به آن مرجع ابلاغ شده که ماجرا را در دستور رسیدگی و پیگیری قرار دهد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: همچنین طبق ماده ۲۷ قانون مطبوعات، رسیدگی به اتهامات شبکه‌های خبری که موضوع اهانت به مرجعیت را منتشر و بازنشر کرده‌اند، در صلاحیت هیئت نظارت بر مطبوعات است که همین امروز دستور داده شد که موضوع در هیأت نظارت مورد بررسی، پیگیری و رسیدگی قرار گیرد و طبق قانون با افراد خاطی برخورد خواهد شد. شرایط عمومی کشور به گونه‌ای است که باید دامنه این مسائل خیلی زود جمع شود و نباید التهاب مسائل اجتماعی افزوده شود.

کد خبر 532077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.