شورای شهر چرا و چگونه گام در مسیر احیای زاینده‌رود برمی‌دارد؟

جلسه کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان روز گذشته _شنبه ۸ آبانماه_ با تاکید بر ایجاد رویکردی اجماع‌ساز و دستیابی به گفتمان واحد برای رفع معضلات موجود در حوضه زاینده‌رود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این جلسه با حضور اعضای پرجمعیت‌ترین کمیسیون شورای ششم برگزار و از ابتدا بر رویکرد این شورا در خصوص مطالبه‌گری برای احیای زاینده‌رود از طریق احقاق حقابه شرعی و قانونی اصفهان تاکید شد.

کمیسیون آب شورای شهر در مدت فعالیت خود، نبود گفتمان واحد و جزیره‌ای عمل کردن را آفت به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها در مسیر احیای زاینده‌رود می‌دانست بدین سبب با تلاش برای گردهم آوردن تمام ذی‌نفعان در این خصوص سعی کرد گفتمان واحدی برای مطالبه حقابه اصفهان شکل دهد.

در جلسه اخیر این کمیسیون، مسئولان شهری و استانی با گروه‌های مردمی و اساتید دانشگاه راهکارهای دارای اولویت برای بازگرداندن دائمی آب به بستر زاینده‌رود را بررسی کردند.

شورای شهر بی‌جهت به مسئله آب ورود نکرده است

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با بیان اینکه چنددستگی در آرا باعث شده اقدامات برای احیای زاینده‌رود به نتیجه مطلوب نرسد، اظهار کرد: این اتفاق در تمام کشور نیز رخ داده و با بحران آب روبه‌رو هستیم که یکی از پیامدهای آن برای اصفهان فرونشست زمین است.

وی راه‌حل برون‌رفت از بحران آب را به دور از هیاهوی رسانه‌ای و جریان‌سازی‌های معمول دانست و افزود: باید مشخص شود که چه مجموعه اقدامات اصولی لازم است تا بحران آب رفع شده و در این زمینه به یک نتیجه ایده‌آل برسیم زیرا به اندازه کافی به مشکل آب توجه شده و اکنون زمان ارائه راهکار است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این خصوص باید یک سیاست اجماع‌ساز با ایجاد گفتمان واحد و مسیری هماهنگ با تمام اجزای حاکمیتی در شهر، استان و کشور در پیش گرفته شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر گوشه‌ای از پل مارنان که ارزش تاریخی کمتری از پل خواجو و سی و سه پل دارد به دلیل فرونشست تخریب شود، معلوم نیست در دنیا چه فضایی علیه این اتفاق ساخته خواهد شد لذا باید به فکر گفتمان واحد برای رفع هرچه سریع‌تر این معضل باشیم.

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: این گفتمان واحد باید از نمایندگان مجلس و استاندار آغاز شده و نتیجه‌ای از جمع‌بندی مطالبات و راهکارهای گروه‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی باشد تا از طریق آن راهکار مناسب در سطح ملی اندیشیده شود.

وی به پیشنهادات چندوجهی شورا که در جلسه کمیسیون به عنوان راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مطرح شد اشاره کرد و افزود: این موارد به عنوان سند نیست بلکه پیشنهادی است تا از طریق آن با هم‌افزایی مجموعه سازمان‌ها و گروه‌های مردمی، نخبگان و اساتید دانشگاه به یک نتیجه واحد برسیم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: یکی از دلایلی که اصرار داریم گفتمان واحد شکل بگیرد، سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور است و باید تا آن زمان همه ذی‌نفعان در استان برای مسئله آب به توافق برسند تا در سفر یک روزه و فشرده رئیس جمهور خواسته واحد اصفهان در این زمینه مشخص باشد.

وی با بیان اینکه ما زیاده‌خواهی و زیاده طلبی نمی‌کنیم بلکه حق مسلم اصفهان را می‌خواهیم و برای رسیدن به آن باید نقشه راه واحدی اختیار شود، تاکید کرد: اگر قرار بود تلاش‌هایی که در استان شده نتیجه داشته باشد، این چند سال مشخص می‌شد و شورای شهر هم بی‌جهت به مسئله ورود نمی‌کرد.

نادرالاصلی اضافه کرد: قصد داریم با امکاناتی که در شهر و شهرداری وجود دارد، در مسیر مطالبه حقابه اصفهان هم‌آوایی ایجاد کنیم و یقیناً اگر بدانیم استاندار در رأس امور قرار می‌گیرد، خود را عضوی از دستگاه‌هایی می‌دانیم که در این زمینه مسئولیت دارند و بر اساس نظر جمع عمل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف آرا برای موضوعات آب در استان‌های دیگر نیز وجود دارد اما در اصفهان بیشتر است، بنابراین باید برای احقاق حق خود یکپارچه تلاش کنیم و از حرف صحیح دفاع کنیم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: قوانینی که باعث ایجاد فشار به اصفهان شده باید بررسی و از هرگونه موازی‌کاری پرهیز شود بدین سبب اگر ببینیم فعالیت شورا در خصوص آب موازی با دیگر نهادها است، اولین مجموعه‌ای که از این حوزه خارج می‌شود شورا خواهد بود.

واگرایی عجیب در سیاست‌های آبی استان

امیرحسین حلاجی معاون دادستان اصفهان نیز تصریح کرد: ما حق استان‌های مستأجر در حوضه زاینده‌رود را تأمین می‌کنیم و کسی اجازه ندارد به تأسیسات انتقال آب یزد تعرض کند.

وی با بیان اینکه بعضی موضوعات درون استانی با بن‌بست مواجه است که باید برای رفع آن اندیشید افزود: درخصوص زاینده‌رود شکل بر ماهیت پیشی گرفته است به‌طوری که با انباشت مصوبات، مقررات و جلسات مواجه هستیم و واگرایی عجیبی در سیاست‌های آبی استان وجود دارد.

معاون دادستان اصفهان با تاکید بر لزوم همگرایی دقیق و تقسیم وظایف، گفت: در حوزه نظارت و اجرا باید تمرکزگرایی اتفاق افتد و نباید وظایف این دو حوزه تداخل داشته باشد بنابراین دادستانی مسئولیت نظارت را به عهده می‌گیرد و انتظار داریم موازی‌کاری‌ها در استانداری و سایر دستگاه‌ها تمام شود.

وی گفت: اتخاذ سیاست واحد آبی باعث می‌شود در جریان سفر رئیس جمهور به اصفهان کسی حرفی خلاف دیگری نزده و همه دستگاه‌ها بر یک محور حرکت کنند.

برای تأمین آب تخصیص جدید نمی‌خواهیم

همچنین حسن ساسانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان یکی از دلایل احداث تونل انتقال آب گلاب را پدافند غیرعامل برای تأمین آب شرب اصفهان دانست و ادامه داد: البته این پروژه هنوز بهره‌برداری نشده و از آنجایی که اعتبار و نقدینگی آن به اندازه کافی وجود ندارد، بعید است به زودی بهره‌برداری شود.

وی به مطالبات استان از رئیس جمهور اشاره و اضافه کرد: هزینه نصب کنتور حجمی هوشمند به عهده کشاورز گذاشته شده است درحالی‌که دولت باید برای حفاظت از آبخوان‌ها این هزینه را خود به عهده بگیرد. حتی می‌توان در استان تصویب کرد که صنایع به‌طور سالانه تعدادی کنتور در اختیار کشاورزان بگذارند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه برای تأمین آب تخصیص جدید نمی‌خواهیم و آنچه در سال‌های گذشته بر سر استان منت گذاشته شده باید تخصیص یابد، ادامه داد: برای ساماندهی رودخانه، مدیریت یکپارچه، مشارکت همه ذی‌نفعان، اصلاح الگوی کشت، کنترل و برداشت آب‌های سطحی و واقعی کردن قیمت آب و انرژی نیاز است.

وی گفت: تا زمانی که انرژی رایگان است، آب در بالادست پمپاژ می‌شود اما وقتی که هزینه انرژی واقعی شود، صرفه با آن نبوده و از بهره‌برداری غیراصولی جلوگیری می‌شود.

باید چالش‌های محیط زیستی اصفهان امنیتی قلمداد شود

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم توسعه اصفهان به‌صورت ناپایدار شکل گرفته است و طومار شیخ بهایی مربوط به زمانی است که صنایع و شهرک‌های صنعتی در اصفهان نبود. از سوی دیگر جمعیت سرریز استان‌های دیگر در اصفهان ساکن شده که باید زیرساخت‌های حضور آن‌ها در این استان تأمین شود درحالی‌که استان‌های دیگر می‌گویند که اصفهان در حقشان اجحاف کرده است.

وی تاکید کرد: اصفهان همواره مشکلات را به صورت خوداتکایی رفع کرده و خود را در کشور دست بالا نشان داده است که باید از آن پرهیز شود؛ ما می‌توانیم صحبت‌های هیجانی کنیم اما در دیگر استان‌ها خریدار ندارد بنابراین باید آنچه به لحاظ قانونی می‌تواند به ما برای احیای رودخانه کمک کند را احصا کنیم.

حشمتی ادامه داد: حقابه تالاب گاوخونی بر صنعت و کشاورزی اولویت دارد اما تالاب صدا ندارد؛ البته فشاری که کشاورزان می‌آورند می‌تواند سبب رسیدن زهاب کشاورزی به تالاب شده و از انتشار ریزگردهای ناشی از خشکی زاینده‌رود تا حدی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: چالش‌های محیط زیستی اصفهان باید امنیتی قلمداد شده و رفع معضلات آلودگی هوا و فرونشست زمین به سطح ملی برود؛ با مطالعه کارشناسی، سیاست‌های به‌روز استانداری و ارائه ادله قانونی باید حقابه اصفهان گرفته شود.

حشمتی با تاکید بر اینکه اگر محیط زیست مهم است نباید بگذاریم که صنایع علیه آن تبلیغ کنند، گفت: تنها راه برون‌رفت از معضلات حوضه زاینده‌رود تحقق حقابه تالاب گاوخونی است زیرا به‌طور مثال در این صورت سطح ایستایی آب بالا آمده و بخشی از مشکلات فرونشست رفع می‌شود.‌

تصویر نادرست از اصفهان در خصوص طرح‌های انتقال آب اصلاح شود

مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز افزود: برای احیای زاینده‌رود باید تمام صداها یکپارچه شده، مسائل واکاوی شود و اهداف کاربردی و پیشنهادات با متدلوژی پیش برود.

وی با اشاره به احتمال سفر رئیس جمهور به اصفهان و لزوم تبیین درست معضلات مربوط به آب، اضافه کرد: با استفاده از سلسله مراتب دانش و تجربه و پرهیز از پارادوکس‌های تبلیغاتی باید از حق اصفهان دفاع کرد.

نباتی نژاده تاکید کرد: نباید به‌واسطه حرف بدی که یک کاربر شبکه اجتماعی می‌زند، تصویر منفی از اصفهان به وجود آید و لازم است موضوعات فنی رسانه‌ای شود.

وی گفت: انعکاس نادرست مطالب باعث شده استان‌های همجوار دچار این خطای ادراکی شوند که طرح‌های انتقال آب برای صنعت و کشت برنج اصفهان است و می‌گویند برنج نکارید و صنعت را منتقل کنید تا مشکل آب برطرف شود بنابراین باید این تصویر اصلاح شود.

احداث تونل گلاب اهمیت بسیاری دارد

عباس حاج‌رسولیها، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، گفت: ذوب‌آهن اصفهان زمانی توان فنی اقتصادی کشور بود زیرا اصفهان در پرتو این موضوع فرهنگ ویژه‌ای در تاریخ خود داشته که نشان از ظرفیت بالای این استان بوده است.

وی با بیان اینکه وقتی انقلاب شد دو لشکر جنگی از اصفهان وجود داشت زیرا این استان نیروخیز بود، اضافه کرد: اکنون سه دانشگاه توانمند دولتی در استان وجود دارد زیرا توان و ظرفیت اصفهان بالا بوده بنابراین نمی‌پذیریم که کسی به‌خاطر خوداتکایی اصفهان در حل معضلات خود انتقاد کند.

حاج‌رسولیها افزود: پدافند غیرعامل در خصوص تونل گلاب حائز اهمیت است زیرا دیدیم که چند سال پیش با یک اختلال در سامانه آبرسانی شهر فلج شد.

وی گفت: موضوعات مربوط به آب نه تنها برای آینده اصفهان بلکه برای دیگر شهرها نیز باید در اولویت باشد، به‌طور مثال اگر این رویه ادامه پیدا کند و مسئولان استان‌هایی مانند کرمان نیز فکری نکنند این استان در آینده نزدیک خالی از سکنه می‌شود.

حاج‌رسولیها با بیان اینکه شورا در مقام تصمیم‌گیری برای زاینده‌رود نیست اما باید آن را مطالبه کند، ادامه داد: استاندار قبل هر هفته تهران بود اما پیگیری‌های او نتیجه نمی‌داد. این موضوع از اختیارات دولت نیز خارج است زیرا هر کاری در این خصوص باعث می‌شود وزیر توسط نمایندگان چند استان استیضاح شود بنابراین باید یک گام بالاتر از مطالبه از دولت یعنی سران سه قوه برویم چون از این شرایط خسته شده‌ایم.

وی اظهار کرد: در ادوار گذشته شورا دیدیم که زیرساخت آب و فاضلاب شمال اصفهان با تصویب شورای اسلامی شهر به نتیجه رسید بنابراین می‌توان برای مباحث اقتصادی در حوزه آب مدل مشخصی تعریف کرد.

شورای شهر وظیفه یکپارچه کردن دیدگاه‌ها را دارد

علی صالحی عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های آب، فضای سبز اصفهان بوده و مدیریت بحران در این خصوص باید در اولویت مدیریت شهری باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر حق شهروندان در این رابطه نیز باید به درستی استیفا شود بنابراین شورای شهر وظیفه یکپارچه کردن دیدگاه‌ها و همه‌نگری در مسئله آب را به عهده دارد. ذی‌نفعان آب از جمله مدیریت شهری باید روایت درستی از مطالبه خود ارائه دهند و سپس در بالاترین سطح آن را پیگیری کنند.

صالحی اضافه کرد: باید آن دسته از نظرات شهروندان که عادلانه و منصفانه است در نظر گرفته شده و حداقل در تدبیر برای فرونشست، آلودگی هوا و بی‌آبی صدای واحدی برای مردم باشیم.

پیگیری شورای قبل را به سرانجام می‌رسانیم

رسول میرباقری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم پرهیز از اقدامات جزیره‌ای در خصوص زاینده‌رود و هم‌افزایی بیشتر در این راستا، ادامه داد: معضل بی‌آبی اصفهان می‌تواند با درایت لازم رفع شود.

وی افزود: بعضی موضوعات چندین ماه در شورای گذشته پیگیری شده است لذا وظیفه می‌دانستیم که در شورای ششم آن‌ها را به سرانجام برسانیم.

لزوم فرهنگسازی در مقابله با بحران آب

منوچهر مهروی‌پور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بر فرهنگ‌سازی در رفع معضلات زیست‌محیطی تاکید کرد و گفت: شورای شهر آماده است با تشکیل کارگروه ویژه از بعد فرهنگ به معضل آب ورود کند.

وی ادامه داد: در این راستا باید هم‌افزایی رخ داده و در تمام مناطق شهرداری و فرهنگسراها به موضوع آب پرداخته شود تا حتی مادران شهر نیز مطالبه کنند و خود در کاهش مصرف آب نقش داشته باشند.

مشارکت شورای شهر قابل احترام است

محمد کوشافر، عضو هیئت علمی دانشگاه در این جلسه با بیان اینکه مشارکت تمام ذی‌نفعان مانند شورای شهر در مسئله زاینده‌رود قابل احترام است، گفت: روند تخریب آسیب‌های ناشی از خشکی زاینده‌رود در حال اتفاق است و باید علاوه بر توجه به نحوه‌ی تأمین آب، سازگاری با وضعیت موجود نیز در دستور کار باشد.

وی افزود: جاری بودن زاینده رود لازمه پایداری سرزمین است و باید ضمن کنترل برداشت‌ها، بارگذاری‌های جدید هم متوقف شده و از هرگونه توسعه مبتنی بر مصرف آب در استان‌های مرتبط جلوگیری شود چون زاینده‌رود حتی یک متر مربع نیز ظرفیت بارگذاری جدید ندارد.

کوشافر ادامه داد: پژوهش‌ها می‌تواند به این پرسش که "آیا می‌توان از پساب در تعادل‌بخشی دشت‌های اصفهان استفاده کرد یا خیر؟ " پاسخ دهد و اگر پاسخ مثبت بود، این پساب شهری به عنوان یک راهکار فرعی به‌جای انتقال به صنعت، برای جلوگیری از افزایش شدت فرونشست استفاده شود.

تعادل بین منابع و مصارف آب در حوضه زاینده‌رود بهم خورده است

حشمت‌الله انتخابی، دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی اصفهان گفت: اخیراً فیلمی از خشک شدن سرچشمه کوهرنگ پخش شده و در آن مدعی هستند به دلیل طرح انتقال آب به اصفهان سه استان دچار بحران شده‌اند.

وی اضافه کرد: این فیلم در حالی به شکل گسترده در حال انتشار است که متخصصان در استان‌های همجوار یا پاسخ آن را نمی‌دانند یا در قبال ادعاهای نادرست سکوت می‌کنند زیرا ناحیه‌ای که در این فیلم اشاره می‌شود، تا تونل سوم کوهرنگ بیش از سه کیلومتر فاصله دارد.

انتخابی ادامه داد: علاوه بر ادله متفاوتی که می‌توان در رد این فیلم مطرح کرد، متخصصان می‌دانند که اکنون زمانی است که بسیاری از چشمه‌ها خشک هستند و وقتی آب کشاورزان متکی به یک چشمه باشد، این حالت اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه اگر تمام راهکارهای موجود محقق شود، حداکثر ۳۰ درصد حقابه زاینده‌رود تأمین می‌شود تاکید کرد: تعادل بین منابع و مصارف آب در حوضه زاینده‌رود بهم خورده بنابراین باید یا مصارف را کم کنیم یا منابع را افزایش دهیم.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی اصفهان با بیان اینکه تخصیص‌ها از این حوضه داده شده اما وعده‌ها درباره تونل سوم و بهشت‌آباد جهت تأمین آب محقق نشده است، گفت: باید از تبلیغات سو دیگر استان‌ها در این زمینه جلوگیری شده و رویه استان اصفهان در دفاع از حق خود که نجابت به خرج داده و اهمیت نمی‌دهد پایان یابد.

وی تصریح کرد: رفع معضلات آب دولت مقتدر می‌خواهد تا به اشتباهات این سال‌ها اعتراف کند و سپس به بهره‌بردارانی که به‌طور قانونی در این سال‌ها برداشت می‌کنند خسارت داده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری کند و بهره‌برداران غیرقانونی نیز خلع ید شوند. هر اقدامی در این زمینه ساده نبوده و تبعات اجتماعی دارد اما باید برای مسئولان ملی تبیین شود که اصفهان با این شرایط در حال انفجار است.

دیپلماسی تنها راه برای رفع معضلات آب

ناصر حاجیان دلیگانی، مؤلف و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز با تاکید بر اینکه کارشناسان در خصوص آب باید بر پایه موضوعات علمی صحبت کنند گفت: پیش از هرگونه اظهارنظری درباره فرونشست زمین باید منحنی سطح آب از سطح زمین و حرکت آب‌های زیرزمینی در اختیار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه غیر از راه دیپلماسی هیچ کاری برای رفع معضل آب پیش نمی‌رود در حالی که این مهم کنار گذاشته شده است، گفت: در اجرای بسیاری از پروژه‌های شهری موضوعات هیدرولوژیکی اهمیت نداشته است. باید در پیگیری موضوعات مربوط به زاینده‌رود اقدامات شورا و شهرداری در دوره‌های قبل احصا و مشخص شود که تا چه اندازه اجرا شده است و همچنین راه‌های اشتباه نیز تغییر کند.

حاجیان دلیگانی با بیان اینکه مدیریت آب استانی نیست و باید حوضه آبریز مدیریت شود زیرا در طولانی‌ترین رودخانه‌های دنیا که از چند کشور می‌گذرد نیز اینگونه عمل می‌شود، اضافه کرد: انتقال آب اصول دارد و برای دفاع اصولی از آن هم باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده شود زیرا در استان‌های دیگر از یک مسئله اشتباه به خوبی دفاع می‌کنند اما ما بر سر مسائل حق خود کسی را برای دفاع نداریم.

سیاست‌های وزارت نیرو چابکی لازم را ندارد

سید حمیدرضا صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز با بیان اینکه در خصوص زاینده‌رود باید از تصمیمات سازه‌ای و مهندسی فاصله گرفته و به موضوعات حقوقی، قضائی، اجرایی و ساختاری پرداخت، گفت: نمایندگان مجلس مسئول اصلاح و تعدیل قوانینی هستند که در سال‌های گذشته وضع شده است بنابراین چرا نمایندگان استان به جای آن در اموری دخالت می‌کند که در حوزه استان نیست.

وی تصریح کرد: وقتی نیروهای گشت و بازرسی حقوق معوقه دارند چگونه می‌توان انتظار داشت که از منابع آب محافظت کنند؟ لازم است نظر گروه‌های مردم‌نهاد گرفته شده و وزارت نیرو نیز به اصلاح سیاست‌هایی که مربوط به شرایط پرآبی بوده و چابکی لازم را ندارد، بپردازد.

صفوی با بیان اینکه برای احیا و تعدیل حوضه زاینده‌رود ۱۵ راهکار ارائه شده است، گفت: نمی‌توانیم دولت را بیش از این درگیر کارهای اجتماعی کنیم و امور مردم باید به خود آن‌ها واگذار شود.

وی اضافه کرد: نظام کشاورزی و دامپروری در تمام دنیا ضررده است و باید یارانه به آن پرداخت شود اما این یارانه را نباید به مبدا داد چون هدر می‌رود بلکه باید به محصول اختصاص یابد زیرا سود این یارانه بیش از کشاورز، نصیب دلالان می‌شود.

کد خبر 532032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.