٨ آبان، سالروز شهادت بزرگ مردِ کوچک

هشتم آبان ماه در تقویم رسمی ایران به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده، به عنوان روز نوجوان نامگذاری شده است. شهید فهمیده، نوجوان ١٣ ساله‌ای بود که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ٤١ سال پیش در بحبوحه دوران دفاع مقدس بود که شهید محمد حسین فهمیده، دانش‌آموز ١٣ ساله با بستن نارنجک به کمر خود، زیر تانک عراقی‌ها رفت و جان خود را در راه دفاع از ایران و ایرانی نثار کرد و با این اقدام شجاعانه، برای مردم این مرز و بوم به الگوی ماندگاری از شجاعت و جوانمردی تبدیل و نامش در تاریخ ایران جاودانه شد.

شهید فهمیده نوجوانی اهل قم بود که در حوادث کردستان نیز حضور پیدا کرد، اما به خاطر سن کم به خانه بازگردانده شد، ولی شهد شیرین شهادت او را در سن ۱۳ سالگی و با شروع تهاجم عراق به خاک کشورمان به جبهه کشاند؛ به دنبال این رویداد استعداد و قابلیت وی، حضورش را در جبهه تثبیت کرد.

٨ آبان، سالروز شهادت بزرگ مردِ کوچک

در این دوران، شهید فهمیده یک بار زخمی و به بیمارستان منتقل شد، اما پس از بهبودی، بار دیگر به خط مقدم رفت و در یک عملیات استشهادی در خرمشهر تعدادی از تانک‌های عراقی که رزمندگان ایرانی را محاصره کرده بودند، منفجر کرد و خود نیز به شهادت رسید.

٨ آبان، سالروز شهادت بزرگ مردِ کوچک

امام خمینی (ره) درباره این شهید فرمودند: «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله است که با قلب کوچک خود که ارزش آن از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

رهبر معظم انقلاب نیز در مورد این نوجوان شهید فرمودند: «زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است.» به همین دلیل به پاس رشادت این نوجوان شهید، سالروز شهادت او در ۸ آبان به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نامگذاری شد.

اشیای بازمانده از شهید حسین فهمیده در موزه شهدای تهران نگهداری می‌شود.

٨ آبان، سالروز شهادت بزرگ مردِ کوچک

کد خبر 531943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.