راهکارهای تحقق شهر همگرا

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: با توجه به مشکلات موجود در شهرها ضرورت فزاینده و فوری برای حکمروایی کل گرایانه، جامع و برنامه‌ریزی توسعه شهری را می‌طلبد و رویکردی که بتواند به رفع مشکلات مناطق شهری کمک کند، رویکرد شهر همگرا است.

وحید مهدویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سرعت افزایش و مقیاس شهرنشینی و توسعه شهری در حال افزایش است به طوری که در سال ۱۹۵۰ کمتر از ۷۵۰ میلیون نفر (۲۹ درصد جمعیت جهان) در شهرها زندگی می‌کرده‌اند، اما در سال ۲۰۰۶ جمعیت شهرنشین کره زمین به بیش از نیمی از جمعیت جهان رسیده و بر اساس پیش بینی‌های سازمان ملل متحد جمعیت ۳.۲ میلیارد شهری امروز در سال ۲۰۳۰ به پنج میلیارد نفر خواهد رسید، چنان که از هر پنج نفر سه نفر در شهرها زندگی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اگرچه شهرنشینی چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی-اقتصادی خاص خود را به وجود آورده، اما اساساً شهرنشینی یک پدیده مثبت به شمار می‌رود، افزود: شهرنشینی با حکمروایی و برنامه‌ریزی مناسب، می‌تواند به بهبود معیشت و ارزش‌های اجتماعی، انسجام قومی و فرهنگی، گسترش حقوق دموکراتیک و کاهش فقر کمک کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: با این وجود، رشد سریع و بدون برنامه شهری اغلب منجر به شکل گیری اثرات منفی زیست محیطی و اجتماعی برای شهرها و ساکنان شهرها می‌شود؛ در سال ۲۰۱۰ حدود یک میلیارد از ۵،۳ میلیارد شهروند ساکن در شهرها، در محله‌های فقیرنشین یا سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کردند.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود در شهرها ضرورت فزاینده و فوری برای حکمروایی کل گرایانه، جامع و برنامه‌ریزی توسعه شهری را می‌طلبد و رویکردی که بتواند به رفع مشکلات مناطق شهری کمک کند، رویکرد شهر همگرا است.

مهدویان با بیان اینکه رویکرد شهر همگرا (Symbio City) بر ضرورت جذب بازیگران مختلف در روند توسعه شهری تاکید دارد، اظهار کرد: رویکرد شهر همگرا به منظور دستیابی به محیط‌های شهری با کیفیت و بهتر از طریق استفاده از منابع کارآمد و هم افزایی بین سیستم‌های مختلف شهری، رویکردی یکپارچه، کل گرا را برای توسعه پایدار مطرح و به پیش می‌برد و فرصت‌هایی برای ارتباط‌های گوناگون برای توسعه پایدار شهری از منظر برنامه‌ریزی شهری و توسعه شهری ارائه کرده و به راه‌حل های زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی به صورت توأمان توجه می‌کند.

وی تصریح کرد: این رویکرد می‌تواند به مثابه یک نقطه آغاز و الهام بخش برای ایجاد چشم‌اندازها، سناریوها، راهبردها و راه حل‌هایی برای توسعه پایدار شهری و شرایط و نیازهای گروه‌های فقیر، آسیب پذیر و حاشیه نشین فراهم شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: این رویکرد فرایندهای توسعه فراگیر و همکاری میان ذی‌نفعان، از جمله انجمن‌ها، شهرداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات و دانشگاه‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی و شرکت‌های خصوصی را در اولویت قرار می‌دهد. اما مهم‌ترین ذی‌نفعان، ساکنان فقیر هستند که نیاز به مشارکت در جوامع شهری مشخصاً موضوعاتی دارند که بر زندگی آنها تأثیر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: شهرداری اصفهان و حوزه شهرسازی با رویکرد شهر همگرا به دنبال تحقق حکمروایی خوب شهری در قالب مشارکت و ایجاد نظم عمومی در بین ذی‌نفعان در داخل و بین شهرداری اصفهان، دستگاه‌ های اجرایی استان و کشور، بخش‌های عمومی و خصوصی است؛ همچنین به دنبال تشویق و حمایت از همکاری‌های چند جانبه بین ذی‌نفعان با رویکرد جامع و یکپارچه، کمک به ظرفیت سازی از رهگذر به اشتراک گذاری متقابل دانش و تجربه بین ذی‌نفعان مختلف، کمک به پیشبرد راهبردهای شهری برای بهبود کوتاه، متوسط و بلند مدت مناطق شهری در تمام ابعاد پایداری است.

مهدویان تاکید کرد: نمونه‌ای از تحقق شهر همگرا با دعوت از مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد رقم خورد که تمام ذی‌نفعان حوزه بافت تاریخی در نشست تخصصی انتقال تجارب موفق بازآفرینی بافت‌های تاریخی شهرهای اصفهان و یزد حضور داشتند که فصل جدیدی از تعاملات سازنده در زمینه بازآفرینی پایدار بافت تاریخی شهر اصفهان در راستای شهر همگرا شکل گرفت.

کد خبر 531901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.