ضرورت تسریع در اجرای طرح انتقال آب به فلات مرکزی

لزوم سرعت گیری طرح انتقال آب از دریا به فلات مرکزی، ضرورت تشکیل کمیته سازگاری با تغییر اقلیم، کاهش ۱۲ درصدی خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی پس از جرم‌انگاری، طاعون نشخوارکنندگان در مازندران همچنان قربانی می‌گیرد، ارتباط خشکسالی با آتش‌سوزی‌ها را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی از وجود دریا در شمال و جنوب کشور به عنوان موهبتی الهی و ظرفیتی بزرگ برای توسعه کشور یاد کرد و گفت: با وجود این ظرفیت گرانبها نباید با کمبود منابع آب در کشور مواجه باشیم و لازم است با برنامه‌ریزی دقیق از این منابع آب در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده شود.

وی با اشاره به پیشرفت کار انتقال آب به فلات مرکزی، تصریح کرد: باید با تقسیم کار و تفویض اختیار، روند اجرای این پروژه مهم تسریع شود تا شاهد اثرات مثبت این طرح در کشور باشیم. انتقال آب به فلات مرکزی به کاری بزرگ و ماندگار برای کشور تبدیل خواهد شد و زمینه رشد و توسعه را فراهم خواهد کرد.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی نیز حضور داشتند، رزم حسینی مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا، گزارشی از آخرین وضعیت اجرای خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ارائه کرد.

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای سرعت بخشیدن به روند انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی، تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

پیشرفت طرح انتقال آب از دریا به فلات مرکزی باید سرعت بگیرد

تشکیل کمیته سازگاری با تغییر اقلیم در کشور ضروری است

احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست تخصصی روند تغییر اقلیم و تأثیر آن بر نوسانات سطح آب دریای خزر و خلیج گرگان بیان کرد: باید تشکیل کمیته اجرایی سازگاری با تغییر اقلیم نخستین اقدام برنامه هفتم توسعه کشور باشد چون اثرات این پدیده تا ۵۰ سال آینده هم وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: در نشست اخیر شورای عالی آب با حضور رئیس جمهوری تاکید شد که برنامه هفتم توسعه کشور باید مطابق با تغییر اقلیم و کم آبی باشد. سال ۹۴ کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو تشکیل شد ولی تمرکز آن برای مصارف آب در حوزه آبخیزداری و آبریز است و به موضوع سازگاری با تغییر اقلیم در آن توجه نشده است.

لاهیجان‌زاده با درخواست از وزارت جهاد کشاورزی برای برنامه‌ریزی در مصرف آب برای توسعه کشاورزی بر اساس سازگاری با اقلیم در خصوص تغییر اقلیم بر روی دریای خزر گفت: ورودی آب رودخانه‌ها، کاهش بارش و افزایش تبخیر از عوامل مهم نوسانات کاهش سطح آب دریای خزر در دوره بلندمدت به شمار می‌رود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: تحقیقات نشان می‌هد کاهش سطح آب دریای خزر ۵۰ درصد مربوط به افزایش تبخیر و بقیه مربوط به کاهش بارش و آب ورودی رودخانه‌ها به دریا است.

بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از پنجم آبان به صورت مجازی آغاز شده و از ۱۴۹ مقاله پذیرفته شده در کنفرانس، ۷۶ مقاله آن به صورت شفاهی و بقیه در قالب پوستر ارائه می‌شود.

پیشرفت طرح انتقال آب از دریا به فلات مرکزی باید سرعت بگیرد

کاهش ۱۲ درصدی خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی پس از جرم‌انگاری

خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی پس از گذشت شش ماه از قرار گرفتن این مورد در فهرست کارگروه مصادیق مجرمانه ۱۲ درصد کاهش یافته است. پس از پیگیری‌های سازمان محیط زیست و قرار گرفتن تخلفات محیط زیستی در فهرست کارگروه مصادیق مجرمانه فضای مجازی و ممنوعیت ثبت این آگهی‌ها، آمار خرید و فروش حیوانات و تاکسیدرمی و لوازم جانبی آن کاهش یافته است.

به گفته مدیر تضمین کیفیت سایت نیازمندی‌های رایگان آمارها نشان می‌دهد خرید و فروش حیوانات در فضای مجازی ۱۲ درصد کاهش یافته است. به دنبال این مصوبه سایت‌های خرید و فروش کالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با هدف جلوگیری از نابودی و انقراض گونه‌های مختلف و تلاش برای حفظ محیط زیست، لیست حیواناتی که به حیات وحش تعلق دارند را از آگهی‌های خود حذف کردند.

بنا بر این گزارش، در صد و بیست و سومین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (۳۰ فروردین ۱۴۰۰) موضوع ممنوعیت عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها از طریق فضای مجازی مطرح و چنین اقداماتی مصداق اقدام مجرمانه معرفی شد.

بر اساس این مصوبه، ۱۲۸ گونه جانوری در فهرست ممنوعیت خرید و فروش قرار گرفته‌اند که در این زمینه آموزش‌های لازم به کارشناسان سایت‌ها داده شده و در صورت دیده شدن، آگهی حذف خواهد شد.

پیشرفت طرح انتقال آب از دریا به فلات مرکزی باید سرعت بگیرد

طاعون نشخوارکنندگان در مازندران همچنان قربانی می‌گیرد

ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران، با بیان اینکه تلفات کل و بز وحشی به دلیل ابتلاء به طاعون نشخوارکنندگان از شهریور ماه در جنوب غرب و غرب استان اتفاق افتاده، اظهار کرد: در این مدت لاشه ۳۸ رأس کل و بز وحشی که به دلیل طاعون نشخوارکنندگان تلف شده بودند کشف و دفن بهداشتی شده است.

وی افزود: مقابله و ایمن‌سازی در برابر این بیماری در مناطق تحت نظارت محیط زیست استان با کمک جوامع محلی و دامداران همچنان در حال انجام است.

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه نیاز به کمک بیشتر برای پایش همه مناطق احساس می‌شود، ادامه داد: بحران‌های بهداشتی تنها برای حیات وحش نیست و امکان سرایت آن به سایر جوامع و گونه‌ها وجود دارد.

همه‌گیری طاعون نشخوار کنندگان با کنترل جابه‌جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه، ضدعفونی آبشخورهای دام‌ها و استفاده از واکسن قابل کنترل است، مؤثرترین روش برای کنترل این بیماری، واکسیناسیون است که باید قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.

این بیماری یک بیماری ویروسی است که منشأ کاملاً متفاوت با بیماری طاعون باکتریایی دارد به تأیید تمام صاحب نظران قابل سرایت به انسان نیست. طاعون بزی نخستین بار در کشور ساحل عاج گزارش شد و در هند و خاورمیانه هم دیده شده است که در هیچیک از این کشورها گزارشی مبنی بر سرایت به انسان ثبت نشده است.

هرچند بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه قابل سرایت به انسان نیست و برای انسان‌ها خطری ندارد اما حالا با تأیید شیوع این بیماری در سه استان طی روزهای اخیر نگرانی‌ها بابت شیوع گسترده‌تر این بیماری میان علفخواران زیاد شده است.

پیشرفت طرح انتقال آب از دریا به فلات مرکزی باید سرعت بگیرد

ارتباط خشکسالی با آتش‌سوزی‌ها

سازمان حفاظت محیط زیست در بیانیه‌ای ارتباط بین خشکسالی با آتش سوزی‌ها را بیان کرده است. این سازمان در بیانیه‌ای با عنوان (ارتباط خشکسالی با آتش سوزی‌ها) آورده است:

«یکی از اساسی‌ترین مظاهر صیانت از حقوق عمومی، وظیفه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور می‌باشد که در اصل پنجاهم قانون اساسی به عنوان یک وظیفه عمومی تلقی و تأکید شده است. تحقق اهداف آن جز با حمایت و پشتیبانی قوای سه گانه، توانمندی‌های نیروهای مسلح و نیز مشارکت‌های مردمی، امکان پذیر نمی‌باشد. دنیای گرم‌تر و خشک‌تر که غالباً ناشی از اثرات سو تغییرات اقلیمی است، در کشوری مثل ایران که خشک و نیمه خشک است و هم اکنون با شروع فصل پاییز و برگ ریزان درختان و درختچه‌های پهن برگ و همچنین رستنی‌های خشکیده و علفی که در بستر دارد، فرصت و شرایط را برای آتش سوزی‌های طبیعی و غیرطبیعی (در اثر بی مبالاتی گردشگران، دامداران، تغییر کاربری برای زمین خواری و…) به نحو بارزی مهیا و تشدید خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: متأسفانه آثار زیانبارش در سال گذشته (جان باختن چندین محیط بان و همیاران محیط زیست، سوختن جمعیت زیادی از حیات وحش و سایر موجودات و ارگانیسم‌های خاک سرزمین سوخته، دود حاصل از آتش سوزی در افزایش گازهای گلخانه‌ای و باران‌های اسیدی و…)، خاطره بسیار تلخی را در تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست رقم زده است.

ناگفته نماند، تحریم ظالمانه استکبار جهانی نیز در دهه‌های اخیر، محدودیت زیادی در امر تهیه تجهیزات، امکانات حفاظتی و سایر وسایل اطفا حریق مدرن (هوایی، زمینی و انفرادی) ایجاد نموده و عرصه را در این زمینه برای کشور و سازمان‌های متولی، تنگ‌تر و تنگ‌تر کرده است.

لذا، با توجه به مراتب فوق، به منظور پیشگیری و مهار اینگونه حوادث غیر منتظره، از تمامی مسئولین محترم دستگاه‌های اجرایی، نهادهای خودجوش مردمی و فرد فرد هموطنان دلسوز و فهیم، انتظار دارد، ضمن رعایت اصول اخلاق زیست محیطی و همگرایی برای صیانت از محیط زیست و بیت المال کشور، از وقوع و مهار اینگونه حوادث غیرمترقبه و خانمانسوز، این سازمان را یاری رسان باشید.»

کد خبر 531799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.