آرزویی‌ که در بدترین زمان محقق شد

رونالد کومان سرمربی هلندی تیم فوتبال بارسلونا که با هزاران امید و آرزو بر روی نیمکت آبی اناری‌ها نشسته بود؛ با ادامه‌ کسب نتایج فاجعه بار، بالاخره اخراج شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته ۵ آبان تیم فوتبال بارسلونا به شهر مادرید رفته بود، تا برای دومین بار در کمتر از یک هفته‌ی گذشته؛ با تیمی از این شهر بازی کند. تیم کومان بعد از شکست مقابل رئال مادرید، این بار باید در وایکاس به مصاف رایو وایکانو می‌رفت‌.

شکست‌ها و ناکامی‌های اخیر بدجور به سرمربی هلندی فشار وارد کرده بود. در عین حال او می‌دانست کارش آرام آرام به انتهای خط رسیده و اگر می‌خواهد حداقل روند اخراجش را کمی به تأخیر بیندازد؛ مجبور است که وایکانو را از پیش رو بردارد.

نمایش ضعیف؛ بازی سردرگم؛ بدون تاکتیک؛ قرار گرفتن تحت فشار حریف آن هم در بیرون از خانه با تماشاگرانی پر شور؛ باز هم ثابت کرد که کومان هیچ راه چاره‌ای ندارد. درخشش فالکائو که از حاشیه خلیج فارس برگشته بود و البته مدتی هم دنبال تیم می‌گشت؛ هم حسابی عجیب و دور از انتظار بود.

بارسا باخت. اما مثل همیشه همه مقصر بودند؛ اول از همه خود کومان که نشان داد هیچ برنامه و پلن خاصی برای تیمش ندارد. او برای ماندن روی نیمکت بارسا به هر نحوی؛ دست هر کاری زد. انتخاب ترکیب‌های اشتباه؛ تعویض‌های بد و بی ثمر و استفاده از بازیکنان در پست‌های غیر تخصصی. آبی اناری‌ها فلسفه‌ی بازی‌شان استفاده از تاکتیک ۴-۳-۳ است اما مرد هلندی عمیقاً معتقد بود باید از روش ۴-۴-۲ یا ۳-۵۲ استفاده کند.

لاپورتا دیشب در سفر تیم به وایکاس؛ بارسا را همراهی می‌کرد. وقتی سوت پایان توسط داور مسابقه زده شد؛ از یک ناکامی و شکست دیگر، به شدت عصبانی به نظر می‌رسید. او در راه بازگشت، در هواپیما با مشاورانش متئو آله‌مانی و رافا یوسته، جلسه‌ای ترتیب داد و به محض رسیدن به فرودگاه ال پرات بارسلون؛ حکم اخراج کومان را به او ابلاغ کرد.

در این ناکامی‌ها جدا از مشکلات کومان؛ بازیکنان هم بزرگ‌ترین نقش را داشتند. بازیکنانی که این فصل؛ بیش از سال پیش از آمادگی و شرایط آرمانی خود به دور هستند. سرخی روبرتو، بوسکتس، ترشتگن، پی که و آلبا کاپیتان‌ها و بزرگان تیم هستند که بشدت ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده‌اند.

البته در کنار آنها دمبله، کوتینیو و امتیتی هم به گرفتن پول‌های نجومی و مصدومیت عادت کرده‌اند.

انگشت اتهام به سوی بزرگان بارسا است. مدیران تیم این عقیده را دارن دکه اگر می‌خواهند به موفقیت برسند باید پاکسازی در تیم صورت بگیرد. جنجال‌های زیادی پیرامون عملکرد روبرتو، آلبا، بوسکتس، پی که و.... وجود دارد. تابستان گذشته باشگاه امکان فسخ قرارداد آنها را بررسی کرد، اما دستمزد بالای آن‌ها مانع از این شد که اکنون باشگاه مجبور به تغییر شود.

بعد از اخراج سرمربی هلندی؛ حالا لاپورتا باید به او ۱۲ میلیون یورو غرامت بپردازد و حتی ۶ میلیون هم احتمالاً باید بابت سال سوم قراداد پرداخت شود. اتفاقی که مشخص نیست کومان با توجه به اینکه اسطوره باشگاه است از آن می‌گذرد یا تمام و کمال دریافت می‌کند.

درست که این مربی برای در دست گرفتن هدایت کاتالان‌ها در مقطعی که هیچکس جرأت نشستن روی نیمکت مربیگری آبی اناری‌ها را نداشت، پیش قدم شد و حتی از جیب خودش ۶ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال هلند پرداخت کرد تا بتواند به آرزویش برسد؛ ولی جالب بود که او وقتی می‌دید نمی‌تواند اوضاع را بهتر کند؛ استعفا نداد و منتظر اخراجش ماند.

‏آرزوی کومان برای مربیگری در بارسلونا در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد. تیمی نیمه ویران از دوره‌ی قبل؛ ورشکستگی اقتصادی؛ رفتن ستاره‌ها؛ افول و بالا رفتن سن بزرگان تیم؛ استعفا و تغییر مدیریت؛ تمدید نکردن با بهترین بازیکن جهان؛ همه و همه در این ناکامی نقش داشتند.

کومان وقتی در اولین اولین مصاحبه از او پرسیدند که چرا تیم ملی‌ات را رها کردی و آمدی به بارسا؛ گفت: "شاید دیگر هیچوقت چنین فرصتی برایم پیش نمی‌آمد که به آرزویم برسم". ولی آیا برای کومان ارزشش را داشت،؛ که به هر قیمتی به آرزوش برسد ولی از پس مسئولیتش برای ثمر نشاندن این آرزو برنیاید؟

او یک بار به عنوان اسطوره و گل‌زن‌ترین مدافع تاریخ باشگاه بارسلونا از این تیم رفت و بار آخر به عنوان یک شخصیت منفور که خودرویش و خودش و خانواده‌اش زیر لگدها و دشنام‌های هوادارای تیم مورد علاقه‌اش قرار گرفت. شاید کومان الان به این فکر می‌کند که ای کاش هیچوقت به این آرزویش نمی‌رسید. بدترین زمان برای رسیدن به بهترین آرزو.

با برکناری کومان حالا دیگر میراث منفی بارتومئو (مدیر قبلی) هم از بارسلونا توسط لاپورتا پاکسازی شد. حالا تنها مهره باقی مانده از دوران بارتومئو، رامون پلانس مدیر ورزشی بارسلوناست، که باید دید چه زمانی برکنار می‌شود و به جای او "مارک اورمارسچیکی بگریستین یا پویول می‌آیند.

کد خبر 531753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.