راهکارهای خانگی افزایش سطح اکسیژن خون چیست؟

اهمیت دریافت اکسیژن برای سلامتی اندام‌های بدن، پیشگیری از بیماری‌ها با داشتن اکسیژن خون کافی، علل کاهش اکسیژن خون، لزوم مراجعه به پزشک، راه‌های خانگی افزایش اکسیژن خون، ۱۸ میوه و سبزی و رژیم غذایی مؤثر برای بالا بردن سطح اکسیژن خون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دریافت اکسیژن کافی برای سلامت اندام‌های بدن ضروری است ولی سلول‌ها نمی‌توانند اکسیژن اضافی را در بدن ذخیره کنند. در واقع برای تأمین سلامت عمومی لازم است تا دریافت اکسیژن به صورت مداوم از محیط انجام شود.

افزایش اکسیژن خون موجب پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها به خصوص انواع سرطان می‌شود. این در حالی است که بسیاری از افراد نمی‌توانند به صورت طبیعی اکسیژن را از محیط زندگی دریافت کنند. اکسیژن یک ترکیب ضروری برای رشد و تداوم حیات است، حفظ ۹۴ تا ۹۸ درصد اکسیژن در خون برای جلوگیری از هیپوکسی و آسیب به بافت‌ها ضروری است.

هیپوکسی یا افت اکسیژن خون، شما را در معرض ابتلاء به آسم، اختلالات ریوی، کرونا و ناراحتی‌های قلبی قرار می‌دهد. بررسی میزان اشباع اکسیژن خون به‌طور مرتب با دستگاه پالس‌سنج، عمل به توصیه‌های پزشکی و مصرف غذاهای غنی از اکسیژن می‌تواند به حفظ سطح مناسب اکسیژن خون کمک کند.

بیماران مبتلا به انسداد مجاری تنفسی، مشکلات حاد تنفسی، نوزادان دارای بیماری‌های قلبی مادرزادی، پنومونی، آمفیزم، مبتلایان به آمبولی ریوی و همه کسانی که در ناحیه قلب و ریه دچار مشکل شده‌اند، در دریافت اکسیژن از راه هوا مشکل دارند و برای جبران کاهش اکسیژن خون تحت مراقبت‌های پزشکی و اکسیژن درمانی قرار می‌گیرند.

راهکارهای خانگی افزایش سطح اکسیژن خون چیست؟

علل کاهش اکسیژن خون

- انسداد مجرای تنفسی
- کم‌خونی
- سندرم اضطرار تنفسی حاد
- برخی داروها مثل داروهای نارکئتیک (اعتیاد آور) و داروهای بیهوشی که میزان تنفس را پایین می‌آورند.
- بیماری قلبی مادرزادی (که از هنگام تولد نوزاد وجود دارد)
- بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)
- آمفیزم
- ارتفاعات بالا
- بیماری ریوی درون شبکه‌ای
- پنومونی
- آسیب قلب و ریه در اثر فشار زیر آب (غواصی)
- آدم ریوی
- آمبولی ریوی
برای افرادی که به بیماری مزمن انسدادی ریه دچار هستند توانایی دریافت اکسیژن یک کشمکش همیشگی است.

لزوم مراجعه به پزشک

پزشک با اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون سرخرگ‌ها مشخص می‌کند که آیا شما دچار کمبود اکسیژن خون شده‌اید یا خیر، در شرایطی که دچار تنگی‌نفس شدید به طور ناگهانی، تنگی‌نفس همراه با سردرد، بی‌خوابی، تجمع مایعات در بدن و سرفه در ارتفاعات بالا به اورژآنس زنگ بزنید و در شرایط زیر فوراً نزد پزشک بروید:

- تنگی‌نفس که با ورزش کردن و یا فعالیت بدنی بدتر شود.

- پریدن ناگهانی از خواب همراه با تنگی‌نفس یا احساس خفگی که می‌تواند از علائم آپنه خواب عبارتست از قطع و وصل شدن تنفس در حین خواب.

راه‌های خانگی افزایش اکسیژن خون

در بسیاری از موارد افراد سالم نیز در معرض کاهش اکسیژن خون هستند که ناشی از سبک غلط زندگی است. استفاده از هوای تازه و پاک در مناطق آلوده شهرها امکان پذیر نیست و ماندن بیش از حد در فضای بسته منازل هم توصیه نمی‌شود. برای تمیز نگهداشتن هوای داخل منزل می‌توانید از تصفیه کننده‌های طبیعی و گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و با راهکارهای ساده، کمبود اکسیژن خون را جبران کنید.

ورزش کنید

ورزش روزانه سبب می‌شود تا ضربان قلب افزایش پیدا کرده و سطح اکسیژن دریافتی در بدن افزایش یابد. برای افزایش اکسیژن خون لازم است تا حداقل ۳۰ دقیقه ورزش مؤثر انجام شود. دویدن و پیاده روی سریع، ساده‌ترین راهی است که سطح اکسیژن خون را افزایش می‌دهد و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. ورزش منظم منجر به افزایش عروق خونی شده و در کنترل فشار خون و دیابت نوع دو تأثیرگذار است.

آنتی اکسیدان مصرف کنید

آنتی اکسیدان‌ها در مواد خوراکی طبیعی به وفور وجود دارند و با افزایش اکسیژن خون بدن را در وضعیت خوبی قرار می‌دهند. انواع میوه‌ها و خوراکی‌های رنگی و قرمز دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند از جمله: توت فرنگی، توت سیاه و بلوبری، ذغال اخته، کنگر قرمز، آلو

سبزیجات برگ پهن بخورید

سبزیجات دارای مقدار زیادی آهن گیاهی هستند که به افزایش اکسیژن خون و سلامت بدن کمک می‌کنند اما دلیل اصلی مصرف سبزیجات وجود کلروفیل یا سبزینه در گیاه است. این ماده شباهت زیادی به هموگلوبین خون دارد و به نوعی مؤثر در کم خونی است.

اسیدهای چرب مصرف کنید

افزایش اکسیژن خون ارتباط مستقیم با مصرف ریز مغذی‌های طبیعی دارد. بدن انسان قادر به تولید اسیدهای چرب نیست و این ماده را از طریق خوراکی‌ها به دست می‌آورد. روغن‌های طبیعی نظیر کانولا، آفتابگردان، گردو، دانه کتان جاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری بدن هستند.

از طبیعت اکسیژن بگیرید

یک انسان سالم می‌تواند همراه با تنفس، اکسیژن کافی را دریافت کند. یکی از راه‌های افزایش اکسیژن خون، پاکسازی ریه هاست. هر وقت فرصت دارید به طبیعت بروید و از هوای پاک تنفس کنید. تنفس در هوای پاک موجب افزایش اکسیژن خون می‌شود. تمرین تنفس عمیق در هوای پاکیزه یک استراتژِی هوشمندانه برای دریافت اکسیژن مورد نیاز بدن است. به آرامی چند نفس عمیق بکشید و بازدم را با کمی تانی انجام دهید. بگذارید ریه‌ها با حداکثر گنجایش از هوای پاکیزه بهره مند شوند.

۱۰ میوه برای بالا بدن سطح اکسیژن خون

۱. آووکادوو
۲. انار
۳. کیوی
۴. کانتالوپ
۵. انبه
۶. هلو
۷. آناناس
۸. توت‌ها
۹. انجیر و خرما
۱۰. مرکبات

۸ سبزی برای بالا بردن سطح اکسیژن خون

- چغندر
- هویج
- اسفناج
- سیر
- سیب زمینی شیرین
- لوبیا
- کلم بروکلی
- کاهو

راهکارهای خانگی افزایش سطح اکسیژن خون چیست؟

رژیم غذایی مؤثر در افزایش سطح اکسیژن خون

حبوبات از جمله عدس، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی سرشار از آهن، پتاسیم، زینک و ویتامین B و منابع عالی پروتئین گیاهی و بدون چربی هستند، مصرف حبوبات به کاهش فشار خون بالا، کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو و مدیریت وزن کمک می‌کند.

چهار ماده غذایی که در افزایش سطح اکسیژن خون مؤثر است، این مواد حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مولکول‌هایی با PH قلیایی هستند که مصرف آنها برای داشتن گردش خون بهینه و حفظ سطح اکسیژن خون در محدوده‌ی نرمال ضروری هستند که عبارتند از:

۱. انار
انار حاوی آهن، مس، زینک، ویتامین‌های B۳ و B۶ و کولین است. این میوه از طریق افزایش نیتریک اکسید و بهبود فرآیند انتقال اکسیژن، جریان خون را بهبود می‌بخشد. مصرف میوه‌ی انار یا آب انار تازه به انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند و از این راه جریان خون را افزایش می‌دهد.
برای بهره‌مندی از خواص این میوه‌ی سرخ‌رنگ، روزانه یک انار میل کنید یا ۳۷۵ میلی‌لیتر آب انار بنوشید. همچنین می‌توانید انار را به سالاد اضافه کرده و میل کنید.

۲. کاهو
کاهو منبع عالی ویتامین A، B۳، B۵، B۶، E و C، فولات، آهن، پتاسیم و زینک و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی چون کاروتنوئیدهاست. یک مطالعه روی حیوانات نشان داده است که مصرف کاهو از آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو (اکسیداسیون بافت) جلوگیری می‌کند، سنتز لیپیدها (متابولیسم لیپیدها) را بهبود می‌بخشد و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۳. حبوبات
حبوبات از جمله عدس، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی سرشار از آهن، پتاسیم، زینک و ویتامین B و منابع عالی پروتئین گیاهی و بدون چربی هستند. مصرف حبوبات به کاهش فشار خون بالا، کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و مدیریت وزن کمک می‌کند.

۴. لبنیات
شیر، ماست و پنیر سرشار از کلسیم، زینک، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، پروبیوتیک‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم هستند. مصرف محصولات لبنی کم‌چرب می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ کمک شایانی کند.

کد خبر 531731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.