۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
علائم کمبود آهن در بدن چیست؟

علائم کمبود آهن در بدن شامل خستگی شدید و ضعف، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و سردرد، رنگ پریدگی پوست و التهاب و تورم شدید زبان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مواد مغذی و معدنی نقش مهمی در بهبود عملکرد اعضای بدن دارد، آهن یک ماده معدنی حیاتی است که به انتقال اکسیژن از ریه به بافت‌های بدن کمک می‌کند و رشد و عملکرد مناسب بدن را تضمین می‌کند. کمبود آهن در بدن باعث می‌شود عملکرد اعضای بدن مختل شود، در این صورت فرد دچار کم خونی می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که کم خونی یک مشکل جدی است و به صورت خاص بر کودکان و زنان باردار تأثیر می‌گذارد. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که ۴۲ درصد کودکان کمتر از پنج سال و ۴۰ درصد از زنان باردار در سراسر دنیا به کم خونی مبتلا هستند.

نقش آهن در بدن

آهن به تولید هموگلوبین و میوگلوبین کمک شایانی می‌کند، این پروتئین‌ها اکسیژن مورد نیاز ماهیچه‌های و اعضای بدن را فراهم می‌کنند. آهن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، سیستم ایمنی سالم مانع بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. بنابراین لازم است افراد از رژیم غذایی حاوی آهن استفاده کنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند. متخصصان معتقدند که کمبود آهن در بدن باعث بروز مشکلات خاصی می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

خستگی شدید و ضعف

کمبود آهن در بدن باعث می‌شود اکسیژن کمتری به بافت‌ها و عضلات برسد؛ بنابراین زمانی که افراد از کمبود آهن رنج می‌برند خستگی و ضعف شدید را تجربه می‌کنند. با وجود اینکه خستگی یکی از علائم مهم کمبود آهن است، اما ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

تنگی نفس

زمانی که سطح آهن بدن کاهش پیدا می‌کند، میزان هموگلوبین و اکسیژن نیز کم می‌شود. در این صورت اکسیژن کافی به اعضای بدن نمی‌رسد و فرد به سختی نفس می‌کشد و دچار تنگی نفس می‌شود. افرادی که دچار کمبود آهن هستند، نمی‌توانند به آسانی فعالیت‌های عادی ماننده پیاده روی یا بالا رفتن از پله‌ها را انجام دهند و به سرعت دچار تنگی نفس می‌شوند.

افزایش ضربان قلب

زمانی که بدن دچار کمبود آهن و سطح پایین هموگلوبین می‌شود، قلب مجبور است به منظور رساندن اکسیژن به همه اعضای بدن سخت‌تر و سریع‌تر عمل کند. این اتفاق باعث نامنظم شدن یا افزایش ضربان قلب می‌شود. در صورت بروز این اتفاقات افراد باید به پزشک مراجعه کنند زیرا به بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی منجر می‌شود.

سرگیجه و سردرد

کمبود آهن باعث می‌شود جریان اکسیژن به مغز محدود شود؛ بنابراین خطر ابتلاء به سردرد و سرگیجه افزایش پیدا می‌کند. اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که این مشکلات سلامتی در میان زنان شایع‌تر است. لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا ارتباط بین کمبود آهن و سردرد مشخص شود، با این وجود متخصصان معتقدند که کاهش سطح اکسیژن خون یکی از عوامل خطر بروز سردرد است.

رنگ پریدگی پوست

کمبود آهن باعث کاهش تولید هموگلوبین می‌شود؛ در این صورت پوست رنگ گرم خود را از دست می‌دهد و صورت، لثه، ناخن‌ها و داخل پلک ممکن است رنگ پریده شود. این مشکل در میان افراد مبتلا به کم خونی متوسط یا شدید شایع است و برای درمان این مشکل باید به پزشک مراجعه کنند.

التهاب و تورم شدید زبان

متخصصان معتقدند که زبان یا دهان ملتهب و متورم نشان دهنده کمبود آهن بدن است. علائم دیگر کمبود آهن شامل خشکی دهان، سوزش دهان، ترک‌های قرمز و دردناک در اطراف دهان و زخم‌های دهان می‌شود.

کد خبر 531680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.