علل ایجاد کمپرس خودرو

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: در مرحله تراکم که سوخت و هوا در سیلندر تحت فشار قرار می‌گیرد در صورت نشت هوای فشرده به قسمت‌های دیگر موتور کمپرس ایجاد می‌شود.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طی حرکت پیستون درون سیلندر چهار مرحله کار انجام می‌شود، اظهار کرد: اولین مرحله مکش است که در آن مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر شده و از سمت بالا به پایین حرکت می‌کند.

وی افزود: در مرحله بعدی که تراکم نام دارد پیستون به سمت بالا رفته و سوپاپ‌ها بسته، مخلوط سوخت و هوا متراکم و با رسیدن پیستون به نقطه‌ای مشخص سوخت و هوا متراکم می‌شود سپس با جرقه شمع احتراق یا درواقع یک انفجار رخ می‌دهد.

این کارشناس مکانیک ادامه داد: هنگامی که انفجار رخ می‌دهد کار صورت می‌گیرد و فشار احتراق پیستون را از سمت بالا به پایین حرکت می‌دهد. در مرحله بعدی دود ناشی از احتراق از سیلندر موتور به سمت بیرون هدایت شده و از طریق سوپاپ دود خارج می‌شود.

ایجاد کمپرس یعنی چه؟

ناظمی در رابطه با چگونگی ایجاد کمپرس خودرو گفت: در مرحله تراکم که مخلوط سوخت و هوا متراکم می‌شود، باید سیلندر و سوپاپ بسته و نشتی انجام نشود؛ هنگامی که فشار داخل سیلندر به بیرون نشت پیدا کند، می‌گویند در موتور کمپرس ایجاد شده است؛ در مرحله تراکم که سوخت و هوا در سیلندر تحت فشار قرار می‌گیرد در صورت نشت هوای فشرده به قسمت‌های دیگر موتور کمپرس ایجاد می‌شود.

عوامل ایجاد کمپرس

وی در رابطه با عوامل ایجاد کمپرس نیز گفت: عوامل ایجاد کمپرس در خودرو به چند دسته تقسیم می‌شود. نوع اول کمپرس در صورتی رخ می‌دهد که هوای متراکم سیلندر به دلیل سوختن واشر سر سیلندر به آب خودرو یا درواقع سیستم خنک کننده نشت پیدا کند که در این مواقع کمپرس در آب خودرو ایجاد می‌شود که اگر مقدار آن زیاد شود منجر به ترکیدگی لوله‌های انتقال آب یا رادیاتور می‌شود. برای رفع مشکل این نوع کمپرس باید واشر سر سیلندر خودرو تعویض شود و سیلندر نیز با توجه به مقدار خرابی در برخی از خودروها نیاز به تراش خواهد داشت، ولی در برخی از خودروهای دیگر احتیاج نیست.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: نوع دیگر کمپرس خودرو از نشت فشار داخل سیلندر به محفظه کارتر (کارتل) خودرو پدید می‌آید. در خودروهایی که کمپرس روغن وجود دارد اگر هنگام روشن بودن موتور درب روغن موتور را باز کنیم شاهد خروج بخار روغن از درب روغن موتور خواهیم بود.

ناظمی در رابطه با دلیل برخاستن بخار از روغن موتور اضافه کرد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رینگ‌های پیستون که وظیفه آب بندی محفظه احتراق را دارند ضعیف شود که اگر این مشکل حاد شود خودرو دچار روغن سوزی نیز خواهد شد که شاهد خروج بخار روغن خواهیم بود و به آن کمپرس موتور نیز گفته می‌شود.

وی افزود: برای رفع مشکل این نوع از کمپرس به تعمیر موتور نیاز داریم؛ اگر مقدار روغن سوزی کم و دیوارهای سیلندر یا جداره‌ای سیلندر سالم باشد، تنها با تعویض رینگ این عیب برطرف می‌شود، اما اگر جداره سیلندر خراب شود به تراش کاری نیاز خواهد بود و به دلیل اینکه هنگام تراش خوردن داخل سیلندر سایز آن تغییر می‌کند، رینگ و پیستون باید تعویض شود.

این کارشناس مکانیک دلیل دیگر ایجاد کمپرس را در آب بند نبودن سوپاپ‌ها دانست و گفت: یکی دیگر از دلایل کمپرس در روغن موتور آب بند نبودن سوپاپ‌ها است؛ یعنی محل نشیمن سوپاپ که به آن سیت سوپاپ نیز گفته می‌شود با سوپاپ آب بند نیست و فشار داخل سیلندر از محل سوپاپ‌ها نشت پیدا کرده و برای رفع کردن آن باید سر سیلندر را بازکرده و سوپاپ را آب بندی کنیم.

ناظمی تصریح کرد: با توجه به طراحی متفاوت موتورها، فشار داخل سیلندر هر خودرو متفاوت است و مقدار فشار سیلندر هر خودرو در کاتالوگ تعمیرات آن درج شده است.

نحوه تست کمپرس خودرو

وی در رابطه با تست کمپرس خودرو گفت: برای تست کمپرس خودرو باید شمع سیلندر را باز کرده و ابزار کمپرس سنج یا همان فشار سنج را به جای آن ببندیم، پس از آن باید چند ثانیه استارت بزنیم تا سیلندر خودرو پر و خالی شود سپس عدد روی کمپرس سنج را می‌خوانیم.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: در موتور تمامی خودروها فشار هر چهار سیلندر باید برابر باشد و اگر فشار سیلندر کم یا زیاد شود، موتور نا متوازن و به همراه لرزش کار می‌کند. حال اگر یکی از سیلندرها افت فشار داشت باید فشارسنج را باز کرده و مقداری روغن داخل سیلندر بریزیم سپس مراحل تست کمپرس را مجدد انجام دهیم.

ناظمی در ادامه تست کمپرس خودرو اضافه کرد: بعد از انجام مجدد تست اگر عدد بیشتری نسبت به تست قبلی مشاهده کنیم نشان می‌دهد که کمپرس مربوط به رینگ است و باید اقدام به رفع عیب یا همان تعمیر موتور کنیم، ولی اگر کمپرس سنج عدد قبلی را نمایش دهد عیب از رینگ نیست بلکه ممکن است از آب بند نبودن سوپاپ یا خرابی واشر سر سیلندر باشد.

وی افزود: هزینه تعمیر موتور یا رفع عیب کمپرس موتور در هر خودرویی متفاوت است زیرا ممکن است در هر خودرویی یک قطعه تعویض گردد، ولی به طور کلی در خودروهایی که مشکل از رینگ و پیستون است و نیاز به تعویض هر دوی آن‌ها است بیشترین هزینه ایجاد خواهد شد.

کد خبر 531663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.