هشدارها درباره فرونشست زمین برای آگاهی مسئولان است نه نگرانی مردم/ مطالعات شهرداری آغاز شد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هشدارها در خصوص خطرات فرونشست برای ایجاد نگرانی عمومی نیست بلکه برای آگاه کردن مسئولان در راستای مقابله با آن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی در یک برنامه زنده رادیویی اظهار کرد: قطع تدریجی جریان دائمی رودخانه زاینده‌رود، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، تخلیه سفره‌های زیرزمینی، خشکسالی و نبود بارندگی کافی در سال‌های اخیر باعث تشدید فرونشست زمین شده است به همین دلیل شاید تا چند سال گذشته با این پدیده آشنایی چندانی نداشتیم.

وی با بیان اینکه فرونشست در اصفهان فراتر از میانگین جهانی بوده و شدت آن در شمال شهر بیشتر است، افزود: با فرونشست غیر متقارن آثار تاریخی، ساختمان‌ها، شبکه‌های انتقال آب و فاضلاب و گاز و شبکه حمل و نقل و ریلی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه الگوی کشت باید در فلات مرکزی تغییر کند، ادامه داد: در شرایط خشکسالی باید منابع آبی جایگزین شده و با مدیریت درست آن، صرفه‌جویی بیشتر شهروندان و بازگشت جریان دائمی آب به بستر زاینده رود در صدد مقابله با فرونشست برآییم.

وی افزود: اداره زمین شناسی استان و نهادهای مرتبط با این موضوع شکاف‌هایی که در اثر فرونشست در آثار تاریخی به وجود آمده را رصد می‌کنند.

نورصالحی با بیان اینکه دولت و مدیران ملی باید برای مقابله با فرونشست زمین تلاش کنند، ادامه داد: شهرهای دیگر که با کمبود آب و خشکسالی درگیر هستند نیز با فرونشست مواجه شدند اما این پدیده در اصفهان بحرانی‌تر از سایر شهرها است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مصوبه‌ای با موضوع فرونشست وجود ندارد زیرا این پدیده در چند سال اخیر تشدید شده و امیدواریم با احیای منابع زیر زمینی و پایداری جریان آب زاینده رود، آسیب‌های فرونشست زمین برطرف شود.

وی افزود: اعضای شورای شهر از مناطقی که با فرونشست زمین روبرو شدند بازدید کرده‌اند اما این موضوع تخصصی بوده و سازمان‌هایی که اشراف اطلاعاتی و امکاناتی دارند باید آن را رصد کنند بنابراین وظیفه مدیران عالی است که برای جلوگیری از فرونشست زمین اقداماتی انجام دهند و با هدف گذاری از فرایند فرونشست زمین جلوگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: معاونت پژوهش شهرداری با انتشار فراخوانی خواستار ورود اساتید مطلع در این حوزه شده تا به کمک آن‌ها مطالعاتی برای ارزیابی میزان خطر نقاط مختلف انجام و راه حل‌ها پیش‌بینی شود.

وی افزود: مطالبات در خصوص زاینده‌رود توسط کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورا انجام می‌شود و نتیجه مطالعات انجام شده به مراجع ذی‌ربط استانی و ملی منعکس خواهد شد زیرا مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند چاره‌ای برای این مسائل بیندیشد و مراجع بالادستی باید با توجه به این اتفاقات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند.

نورصالحی ادامه داد: خطر فرونشست زمین قابل پیش بینی و با تمهیدات درست قابل پیشگیری است و امیدوارم با اقدام به موقع در این زمینه، آسیب دیگری به وجود نیاید؛ البته هشدارها برای ایجاد نگرانی عمومی نیست بلکه برای آگاه کردن مسئولان در راستای مقابله با فرونشست زمین است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: نباید منتظر ماند و گذر زمان و بروز اتفاقات ناگور را شاهد بود بلکه لازم است قبل از به وجود آمدن مشکلات جدی تر برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از فرونشست اقدام کرد.

وی افزود: مشکلات موجود در کشور را درک می‌کنیم اما معتقدیم اصفهان باید شهری مناسب برای ادامه زندگی باشد بنابراین برای صیانت از حیات این کلانشهر و به نمایندگی از مردم اصفهان خواستار اقدام جدی مسئولان ملی در مقابله با فرونشست هستیم.

کد خبر 531636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.