فناوری «پیرولیز» از اواخر آبان‌ماه در اصفهان مستقر می‌شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فناوری پیرولیز از اواخر آبان‌ماه استقرار پیدا کرده و روزانه ۱۰ تن زباله را می‌سوزاند؛ این فناوری توسط شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در سازمان پسماند شروع به کار کرده و توسعه آن در آینده به مباحث زیست محیطی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین صادقیان در یک برنامه زنده رادیویی اظهار کرد: دیدگاه این دوره از شورا که سه ماه از فعالیت آن می‌گذرد، این است که برای حل مشکلات علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مدیریت شهری، از ظرفیت‌های موجود در سطح ملی و استانی نیز استفاده شود زیرا شورا خود را شورای شهرداری نمی‌داند و معتقد است باید بر اساس قانون و به عنوان نماینده مردم، مطالبه‌گر حقوق آن‌ها در حوزه‌های مختلف باشد.

وی با بیان اینکه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به مسائلی که مرتبط با سلامت شهروندان می‌شود می‌پردازد، افزود: از بدو تشکیل شهرداری‌ها رفت و روب، جمع‌آوری زباله و ساماندهی و توسعه پارک‌ها بر عهده شهرداری بوده و اگر اصفهان را شهر تمیز می‌دانیم و گردشگران داخلی و خارجی خاطرات خوش از این شهر به یادگار دارند تا حد زیادی به حوزه خدمات شهری که وظیفه ذاتی شهرداری است مربوط می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان از آلوده‌ترین شهرهای کشور بوده و این موضوع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کمیسیون است، تصریح کرد: اولین اولویت محیط زیستی اصفهان، جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود است زیرا معتقدیم که این مهم خیلی از مسائل و مشکلات زیست محیطی شهر را رفع می‌کند و باید در سطح ملی و استانی برای آن تلاش شود.

صادقیان تاکید کرد: مهم‌ترین علت فرونشست زمین، جاری نبودن آب در زاینده رود و تغذیه نشدن حوضه‌های آبریز در استان است که در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: در اصفهان هر نفر روزانه نیم کیلوگرم پسماند تولید می‌کند و در مجموع حدود یک هزار تن در روز می‌شود که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی بین ۱۰ تا ۴۰ متر مکعب آن شیرابه است و رسیدگی نکردن به آن سبب مشکلات زیست محیطی می‌شود. قسمت آلی پسماند پس از جمع‌آوری در کارخانه پسماند تبدیل به کمپوست شده و قسمت غیر آلی آن دفن می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با جداسازی شیرابه و تفکیک زباله از مبدا نقش بسزایی در کمک به مدیریت شهری داشته باشند، اضافه کرد: باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت فناوری روز و ظرفیت‌های موجود، دفن پسماند را به صفر نزدیک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های نوین می‌توان خیلی از مسائل محیط زیستی حاصل از پسماند را به حداقل رساند و حتی این پسماندها قابل تبدیل به انرژی است لذا امیدواریم در دوره فعلی مدیریت شهری تحقیقات در این خصوص به سرانجام رسیده و نقطه آغاز استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت پسماند باشد.

صادقیان افزود: فناوری پیرولیز از اواخر آبان‌ماه استقرار پیدا کرده و روزانه ۱۰ تن زباله را می‌سوزاند؛ این فناوری توسط شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در سازمان پسماند شروع به کار کرده و توسعه آن در آینده به مباحث زیست محیطی کمک می‌کند.

استفاده از پساب دوبار تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه گستردگی فضای سبز اصفهان یکی از دلخوشی‌های شهروندان بوده و وظیفه مدیریت شهری حفظ آن است، ادامه داد: مهم‌ترین رکن نگهداری فضای سبز تأمین آب برای آن است بدین سبب در شرایطی که با کمبود آب مواجه هستیم، راهکار صحیح استفاده از پساب دوبار تصفیه شده است.

وی اضافه کرد: پیشنهاد شده فاضلاب شهری در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا از این ظرفیت برای حفظ فضای سبز اصفهان استفاده کند زیرا سه هزار لیتر آب برای فضای سبز نیاز داریم و ۶۲۰ لیتر پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که نیازاست مدیریت ارشد استان وارد شود تا ظرفیت استفاده از پساب برای آبیاری افزایش یابد.

توجه به ارتقای فرهنگ شهروندان در حوزه سلامت

وی با بیان اینکه شورای شهر به افزایش فرهنگ و دانش شهروندان در حوزه کمک می‌کند، افزود: شورای شهر باید علاوه بر استفاده از ظرفیت مدیریت شهری در راستای ارتقای فرهنگ و سلامت مردم، در راستای توزیع عادلانه در احداث اماکن، ارائه خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات به عنوان نمایندگان مردم پیگیر باشد که در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده و امیدوارم در این دوره نیز بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

صادقیان در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر به بیماران خاص کمک خواهد کرد، تصریح کرد: خدمات درمانی توسط نهادهای مربوطه به شش گروه از بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و ام‌اس ارائه می‌شود، اما وظیفه‌ای که به عهده شهرداری و شورای شهر است، استفاده از ظرفیت فرهنگی برای ارتقای فرهنگ سلامت مردم بوده و لازم است اقدامات به نحوی باشد که بتوانیم در این حوزه اطلاعات موردنیاز در اختیار مردم قرار گیرد.

تعامل با انجمن‌های حوزه معلولان

وی با بیان اینکه مناسب سازی شهر برای افراد دارای معلولیت دغدغه ادوار مختلف مدیریت شهری بوده است، تصریح کرد: شهر باید به گونه‌ای باشد که معلولان بتوانند از ظرفیت‌های آن به بهترین نحو استفاده کنند و اصفهان در این حوزه در گذشته گام‌های خوبی برداشته است.

صادقیان تاکید کرد: مشاور شهردار اصفهان از ویلچر استفاده می‌کند که نماد مشارکت شهرداری با معلولان است زیرا با دانستن نیازهای معلولان و تعامل با انجمن‌های مختلف در این زمینه می‌توان بسترهای لازم را فراهم کرد. امیدوارم بتوانیم در این دوره از شورا، امکانات اصفهان را برای استفاده معلولان آماده سازی کنیم.

وی اظهار کرد: اصفهان شهر دوستدار کودک و سالمند است که باید در این خصوص مناسب سازی انجام شود زیرا حجم اقدامات انجام شده نسبت به انتظارات جوابگو نبوده و نیازمند سرعت بیشتر و نگاه بهتر است.

وظایف خود در مقابله با آلودگی هوا را انجام می‌دهیم

وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته برنامه کاهش آلودگی هوا وجود داشته و برای شهرداری و سایر ادارات وظایفی در این خصوص مشخص شده است، تصریح کرد: این موضوع در دوره چهارم با محوریت استاندار وقت پیگیری شد و پس از آن نیز شورای شهر به عنوان نماینده مردم اقداماتی در سطح ملی انجام داده است.

صادقیان با تاکید بر پایبندی مدیریت شهری بر انجام وظایف خود در مقابله با آلودگی هوا مانند اجرای طرح زوج و فرد و حفظ و ارتقای فضای سبز شهری، گفت: در نیمه دوم سال وارونگی هوا اتفاق می‌افتد لذا اقدامات باید در راستای کاهش آلایندگی هوا دنبال شود؛ به‌طور مثال در این خصوص استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان ممنوع شده است.

کد خبر 531482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.