نگاه مدیریت شهری در محلات، مسجد محوری است

شهردار اصفهان گفت: در محلات، نگاه مدیریت شهری مسجد محوری است، تا کانون اتفاقات باشند، البته شهرداری به عنوان تسهیل‌گر در این عرصه فعالیت دارد و محور کار، روحانیت، مردم و مساجد هستند.

به گزارش ایمنا، علی قاسم زاده در دیدار مدیر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اظهار کرد: هستی در حال تغییر و تحول است و به تبع آن انسان‌ها، نسل‌ها و جوامع نیز دچار تغییر می‌شوند، بنابراین اگر بخواهیم ارتباط‌مان را با مبدا انقلاب اسلامی حفظ کنیم، باید زمان را به خوبی درک کنیم.

وی با بیان اینکه ما گاهی از سرعت تحول عقب می‌افتیم، گفت: زبان نسل امروز باید درک شود و تا این مهم حاصل نشود، کار ما دشوار خواهد بود.

شهردار اصفهان افزود: ارتباط برقرار کردن با تحولات چند موضع مختلف دارد؛ برخی می‌گویند باید در برابر تغییرات ایستاد که انتهای این کار جمود و از بین رفتن است. برخی دیگر باور دارند، باید در مقابل تحولات تسلیم و دچار وادادگی شد.

وی تصریح کرد: نگاه سومی هم وجود دارد به این معنا که «به‌گزینی» انجام دهیم. در برابر تغییرات دست به انتخاب بزنیم به طوری که محتوای خوب تمدن غرب و شرق را بررسی و انتخاب کنیم. در نگاه چهارم هم این مفهوم وجود دارد که باید خالق تحول و تمدن باشیم.

قاسم زاده افزود: به تعبیر عمومی نگاه چهارم، مصداق کلمه «امام زمان» است یعنی از زمان و مکان سبقت بگیریم و به آن حس بدهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر به دنبال تمدن‌سازی نوین اسلامی هستیم باید باور گروه چهارم شکل گیرد، گفت: در دوران صفویه ما این نگاه را در اقتصاد و طراحی شهری تجربه کردیم، اما مسیر تحول در دورانی تغییر کرد که بازارها در شهر اصفهان به مال‌ها و پاساژها تبدیل شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امام خمینی (ره) هم ادبیات جدیدی خلق کرد و مزیت ایشان واژه آفرینی و جریان‌سازی فکری است، گفت: ما هم می‌توانیم با تأسی به این نوع نگاه تمدن نوین اسلامی را در اصفهان طراحی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیش نیاز اقدامات در این راستا علم به زمان است، افزود: برای درک مسائل روز به کمک ائمه جمعه نیاز داریم چراکه آنها می‌توانند نقطه اتصال کارگزاران با مردم باشند.

قاسم زاده گفت: در این دوره مدیریت شهری، مقیاس را از شهر به محله آوردیم تا برنامه‌ها سنجش پذیر باشد؛ در محله هم نگاه ما مسجد محوری است تا کانون اتفاقات باشند.

وی ادامه داد: شهر اسلامی به کالبد و روح نیاز دارد و یکی از نشانه‌های کالبد شهر اسلامی مساجد است و با توجه به اینکه مساجد نقاط روشن شهر هستند اگر در جایی نقطه تاریک وجود دارد، شهرداری با روش‌های مشارکتی می‌تواند این مسئله را حل کند.

نگاه مدیریت شهری در محلات، مسجد محوری است

استقرار میز خدمت در حاشیه برگزاری نماز جمعه

حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه برای مکان‌های برگزاری نماز جمعه از کلمه «قرارگاه» استفاده می‌شود که منظور قرارگاهی برای افزایش بصیرت، سیاست و تبیین است، اظهار کرد: وجود این قرارگاه‌ها به استحکام نظام اسلامی می‌انجامد.

وی ادامه داد: این قرارگاه‌ها قلب فرهنگی شهر به شمار می‌رود و باید برای جلا و تقویت آنها تلاش کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در شهرداری‌ها میز خدمت مستقر شده است و یکی از پیشنهادات ما این است که شهرداران مناطق هر هفته جمعه، این میز را در حاشیه برگزاری نماز جمعه هم مستقر کنند.

ائمه جمعه بازوهای ولایت در کنار مسئولان شهر هستند

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام علیرضا فرهنگ، مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اتفاقاتی که با استقرار دولت جدید و جبهه انقلاب افتاد، در دل مردم امید ایجاد شده است و نگاه ما به رابطه با مدیران برای تعامل و رفع مشکلات مردم است.

وی ادامه داد: ائمه جمعه بازوهای ولایت در کنار مسئولان شهر هستند تا باری از دوش مردم بردارند؛ تریبون ائمه جمعه در شهر اثرگذار است، بنابراین هماهنگی شهرداران مناطق با ائمه جمعه یکی از خواسته‌های ما است.

مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان خواستار اجرای تبلیغات در سطح شهر برای حضور بیشتر مردم در نماز جمعه شد و افزود: مشکلات زیرساختی در برگزاری نماز جمعه باید حل و فصل شود که در این زمینه به همراهی شهرداران مناطق نیاز داریم.

منطقه رهنان با مشکلات ترافیکی مواجه است

در ادامه، حجت الاسلام محمدی، امام جمعه رهنان نیز اظهار کرد: شهردار اصفهان ارتباط بیشتری با علمای شهر داشته باشد و مانند دیداری که اخیراً با آیت الله مهدوی داشتید، امیدواریم این جلسات تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: منطقه رهنان با مشکلات ترافیکی مواجه است که باید شهرداری به این موضوع ورود پیدا کند تا خیابان سازی مطلوب در این نقطه شهر شکل گیرد.

نگاه مدیریت شهری در محلات، مسجد محوری است

توجه بیشتر شهرداری به مقوله فرهنگ

همچنین حجت الاسلام فیاض، امام جمعه ملک شهر با بیان اینکه حضور حداکثری مردم در اداره شهر در این دوره مدیریت شهری می‌تواند با توجه به نوع نگاه شهردار اصفهان تحقق یابد، اظهار کرد: با افزایش نقش مردم از تأثیرگذاری نخبگان کاسته نخواهد شد و به عنوان امام جمعه ملک شهر آمادگی این کار را داریم.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام ملکیان، امام جمعه سپاهان شهر تصریح کرد: سپاهان شهر دارای سه مسجد است که با توجه به جمعیت ۷۰ هزار نفری این منطقه، بهتر است دو مسجد دیگر نیز ساخته شود. البته کلنگ ساخت دو مسجد در سال‌های اخیر زده شده که اکنون نیاز به همراهی برای تکمیل دارد.

وی خواستار توجه بیشتر شهرداری به فرهنگ در مناطق مختلف شهر شد و گفت: اقدامات ماندگار هر شهرداری، کارهای فرهنگی است.

انتظارات مردم با وجود الحاق خوراسگان به اصفهان برآورده نشده است

در این جلسه، همچنین حجت الاسلام ربانی، امام جمعه خوراسگان نیز اظهار کرد: خوراسگان یک شهر سنتی و قدیمی است و برگزاری نماز جمعه در این منطقه سابقه ۸۰ ساله دارد.

وی افزود: انتظارات مردم از شهرداری بعد از الحاق خوراسگان به شهر اصفهان برآورده نشده است و با وجود همجواری با اصفهان هنوز لکه‌هایی از محرومیت در آن وجود دارد.

امام جمعه خوراسگان مشکل آب را یکی از مسائل مهم در این منطقه دانست و گفت: اگر برای این معضل فکری نشود، ممکن است در آینده با مسائل بیشتری روبرو باشیم.

کد خبر 531330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.