حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب سودآوری بورس می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، کم کم قیمت‌های این شرکت‌ها آزاد شده که افزایش درآمد عملیاتی و فروش در پی آن افزایش سودآوری را به دنبال دارد.

جواد نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با تأثر حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بر بورس، با اشاره به اینکه این ارز اکنون به برخی صنایع تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: نهاده‌های دامی، مواد خوراکی همچون روغن و بخشی از صنایع دارویی از جمله این صنایع است.

وی افزود: با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، کم کم قیمت‌های این شرکت‌ها آزاد شده که افزایش درآمد عملیاتی و فروش در پی آن افزایش سودآوری را به دنبال دارد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به ایجاد رانت شده است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از منظر فضای اقتصادی کشور به همه ثابت شده که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و تخصیص یارانه پنهان نمی‌تواند کارآمد باشد، شاید هدف از تخصیص این ارز رعایت حقوق مصرف کننده باشد اما در عمل در بیشتر موارد، مصرف کننده بهره‌ای نبرده و هزینه اختلاف نرخ این ارز با بازار آزاد نصیب دلالان می‌شود.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه سیمان هم پیش از این مشمول این قانون بود، اضافه کرد: در این کالاها نرخ مصوبی اعلام می‌شود تا از مصرف کننده حمایت شود اما در واقع مصرف کنندگان مجبور می‌شوند کالاها را با چند برابر قیمت از بازار آزاد خریداری کنند و در این بین رانت بزرگی ایجاد می‌شود.

آزادسازی قیمت‌گذاری شرکت در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی تصریح کرد: شرکت‌های مشمول قیمت‌گذاری دستوری و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، مجبورند قیمت‌های خود را نیز بر مبنای دستور دولت اعلام کنند. با حذف این ارز قیمت‌گذاری این شرکت‌ها آزاد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چقدر قیمت‌گذاری دستوری کاهش یافته قیمت‌ها آزادسازی شود، سودآوری شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 531240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.