نقش اصولی مدیریت زمان در موفقیت کنکور

مدیریت زمان در آزمون کنکور اصول و قواعدی دارد که آگاهی از آن برای مواجه نشدن با کمبود وقت در این آزمون مهم است. داوطلب باید تکنیک‌های مدیریت زمان را بداند تا بتوانند به درستی از اندوخته‌های علمی خود بهره بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت زمان در آزمون کنکور اصول و قواعدی دارد که آگاهی از آن برای عدم کمبود وقت در این آزمون مهم است و داوطلب باید تکنیک‌های مدیریت زمان را بداند تا بتواند به درستی از اندوخته‌های علمی خود بهره بگیرد. موفقیت در کنکور و رسیدن به نتیجه دلخواه تنها با دانستن آموزه‌های علمی ممکن نمی‌شود و لازم است تا داوطلبان کنکور در کنار درس خواندن، مدیریت زمان را نیز بدانند تا بتوانند موفق شوند. داوطلبانی زیادی هستند که اطلاعات علمی بسیار بالایی دارند، اما به دلیل آگاهی نداشتن از مهارت مدیریت زمان در جلسه کنکور فرصت کافی برای پاسخگویی به سوالات را نمی‌یابند؛ عدم توانایی در مدیریت زمان افزایش استرس و اضطراب اکثر داوطلبان کنکور را به همراه خواهد داشت.

اهمیت مدیریت زمان بر اساس تکنیک‌های آن در آزمون کنکور

آسیه آقایی، مشاور تحصیلی کنکور در خصوص مدیریت زمان در آزمون کنکور و تکنیک‌های مربوط به آن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که داوطلبان در جلسه کنکور با آن روبه‌رو هستند، توانایی نداشتن در مدیریت زمان است. همیشه با داوطلبانی که در جلسه آزمون وقت کم آورده‌اند و یا عجله کردن در پاسخ به تست‌های کنکور باعث شده تا جواب تست‌ها را اشتباه بزنند روبه‌رو هستیم؛ بنابراین مدیریت زمان از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که هر داوطلب کنکور سراسری باید ابتدا در طول سال و در جلسه آزمون‌های آزمایشی تمرین کند و در نهایت در جلسه آزمون سراسری به خوبی زمان خود را مدیریت کند تا پاسخگویی به سوالی را در اثر کمبود وقت از دست ندهد؛ با توجه به اهمیت مدیریت زمان در آزمون سراسری آگاهی از تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور به اندازه آموختن و دانستن نکات درسی مهم است.

وی با تاکید بر اینکه داوطلبان کنکور اگر مدیریت زمان را بلد نباشد، نمی‌تواند وقت خود را در جلسه تنظیم کنند، ادامه می‌دهد: برخی داوطلبان روی یک سوال به ویژه سوالات تخصصی خیلی وقت می‌گذارند، بنابراین نمی‌توانند به طور کامل سوالات را پاسخ دهند و وقت کم می‌آورند که همین موضوع باعث دلهره، استرس شدید داوطلبان و عدم تمرکز آنها برای پاسخ‌گویی صحیح به سوالات می‌شود.

کاهش استرس و اضطراب داوطلبان با کمک تکنیک‌های مدیریت زمان

این مشاور تحصیلی کنکور با اشاره تفاوت پاسخ به سوالات در آزمون‌های تشریحی و تستی، می‌افزاید: یکی از تفاوت‌های اصلی کنکور با امتحانات تشریحی در مدرسه زمان محدود پاسخگویی به سوالات است که داوطلب باید بتواند آن را مدیریت کند؛ ممکن است هر سال بسیاری از دانش آموزانی که با معدل بالا فارغ‌التحصیل شده‌اند به دلیل عدم مدیریت زمان در آزمون کنکور نتوانند موفق شوند و تنها داوطلبانی که زمان را به طور صحیح مدیریت می‌کنند، رتبه‌های خوبی را کسب می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: آموختن تکنیک‌های مدیریت زمان آزمون کنکور در کاهش اضطراب و استرس داوطلبان این آزمون سرنوشت‌ساز تأثیر دارد و داوطلبانی که تکنیک‌های مدیریت زمان را می‌دانند و بر اساس آن زمان پاسخگویی به سوالات را برنامه‌ریزی می‌کنند، همیشه نسبت به داوطلبانی که از مدیریت زمان آگاهی ندارند، موفق‌تر هستند و استرس و اضطراب آنها نیز کمتر است.

آقایی با تاکید بر اینکه لازمه موفقیت در کنکور آگاهی از مدیریت زمان و تسلط کافی بر دروس است، اضافه می‌کند: هدف از یاد گرفتن روش‌های مدیریت زمان این است که داشته‌های علمی را بتوانیم روی کاغذ پاسخنامه آزمون بیاوریم، در واقع تنها دانستن روش‌های مدیریت زمان در آزمون بدون مطالعه قوی و وسط بر دروس مشکلی از داوطلب حل نخواهد کرد؛ روش‌های مدیریت زمان، وقتی کارآمد و مؤثر خواهد بود که مطالعات و دانش داوطلب کافی باشد و با داشتن نکات مدیریت زمان اندوخته‌های علمی وی از دست نرود.

مدیریت زمان و اندوخته علمی داوطلبان دو قاعده مهم در موفقیت آنها

وی خاطرنشان می‌کند: اصولاً مشکل زمان در کنکور پس از دانستن و مطالعه مطالب مطرح می‌شود، نه اینکه داوطلبان کم‌دانشی و مطالعه نداشتن کافی خود را به گردن زمان محدود هر درس در کنکور بیندازند، اگر واقعاً مشکل داوطلب مدیریت زمان باشد، باید تلاش کند، برای آن بیشتر وقت بگذارید و نکات لازم را برای مدیریت زمان لحاظ کند تا موفق شود.

مشاور تحصیلی کنکور با اشاره به اولین تکنیک مدیریت زمان در آزمون کنکور، ادامه می‌دهد: اولین تکنیک داشتن محدودیت زمان است؛ بین آزمون‌های تشریحی و آزمون‌های تستی تفاوت‌هایی وجود دارد. در آزمون‌های تشریحی محدودیت زمانی وجود ندارد، اما در آزمون‌های تستی و جلسه کنکور محدودیت زمان وجود دارد؛ به عنوان مثال برای درس‌های عمومی یک ساعت و ۱۵ دقیقه زمان و برای درس‌های تخصصی، سه ساعت و نیم به طور میانگین زمان در نظر گرفته شده است و داوطلب باید در این محدوده زمانی به سوالات پاسخ دهد. برای هر درسی نیز محدودیت زمانی وجود دارد پس داوطلب باید در محدوده زمانی مشخص به سوالات پاسخ دهد وقت اضافی برای سوالاتی که پاسخ آنها را نمی‌داند در نظر نگیرد و بر روی سوالاتی که پاسخ آن را می‌داند، تمرکز کند.

لزوم رعایت ترتیب در پاسخگویی به سوالات

وی با بیان اینکه ترتیب پاسخگویی به سوالات و دروس باید در آزمون کنکور حفظ شود، تاکید می‌کند: حفظ ترتیب پاسخگویی به دروس به داوطلب در مدیریت زمان و تکمیل پاسخنامه کمک می‌کند و در این صورت اشتباهات کمتری رخ می‌دهد، چرا که اگر داوطلب به ترتیب سوالات پیش نرود، ممکن است در پاسخ‌نامه جواب تست‌ها را جابه‌جا وارد کند و در این صورت با وجود دانستن پاسخ سوال، داوطلب در وارد کردن جواب در پاسخ‌نامه دچار اشتباه خواهد شد و تنها جابه‌جا شدن پاسخ یک سوال در پاسخ‌نامه باعث می‌شود تا داوطلب در آزمون موفق نشود و پاسخ تمام سوالات را اشتباه وارد کند.

آقایی می‌گوید: زمان‌های نقصانی نیز یکی از تکنیک‌های مدیریت زمان در آزمون کنکور است، در این تکنیک داوطلب سعی می‌کند از زمان تعیین شده برای پاسخگویی به هر درس دو تا سه دقیقه را ذخیره کند تا دوباره جواب‌ها و سوالات را با هم تطبیق دهد.

وی در خصوص تکنیک ضربدر و منفی در پاسخ‌گویی به سوالات کنکور، اظهار می‌کند: ضربدر و منفی تکنیک مهمی در مدیریت زمان است، در این تکنیک سوالات به سه دسته سوالات آسان، سوالات زمان‌بر و سوالات سخت و دشوار تقسیم می‌شود؛ داوطلب باید سوالات آسان و سوالاتی که پاسخ آن را می‌داند، حل کند، کنار سوالات زمان‌بر را ضربدر بزند و سوالات سخت را با علامت منفی مشخص کند تا در صورتی که داوطلب در پایان آزمون زمان اضافه داشت، دوباره به سوالاتی که با علامت ضربدر مشخص کرده پاسخ دهد، رعایت این تکنیک باعث می‌شود تا داوطلب به خوبی زمان خود را مدیریت کند.

مشاور تحصیلی کنکور می‌گوید: تکنیک بازگشت نیز مهم است و در این تکنیک داوطلب کنکور پس از به کار گرفتن تکنیک‌های مدیریت زمان، زمان اضافه خواهد داشت. در این تکنیک داوطلب دوباره به سوالاتی که پاسخ نداده و از قبل با علامت ضربدر مشخص کرده است، پاسخ می‌دهد. این تکنیک ویژه داوطلبانی است که در کنکور زمان اضافه دارند؛ البته تکنیک وقفه در آزمون نیز مهم است؛ در این تکنیک داوطلب پس از پاسخگویی به هر درس و عمل به تکنیک‌های دیگر، وقفه‌ای ۳۰ ثانیه‌ای در آزمون داشته باشد و از این زمان برای نوشیدن آب، خوردن و یا کمی استراحت استفاده کند تا بتواند ادامه آزمون را به خوبی سپری کند.

کد خبر 530969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.