ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نام مصرف‌کنندگان و به کام رانت‌خواران

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی اجرا نشد، گفت: به نظر می‌رسد که این ارز تنها زمینه‌ساز ایجاد رانت برای افرادی بود که توانایی استفاده از آن را برای واردات داشتند.

به گزارش ایمنا، احسان عسگری به تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار کرد: در ابتدا باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که هدف سیاست گذار در دولت قبل، از تعیین نرخ دلار با قیمت ۴,۲۰۰ تومان برای تأمین کالاهای اساسی چه بوده است.

وی افزود: اگر قرار بود کالاهای اساسی که جز مایحتاج ضروری مردم تلقی می‌شوند با نرخ ارز آزاد تأمین شوند، به طور قطع مردم مجبور به تحمل تورمی وحشتناک بودند؛ کما اینکه باز هم با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد چنین تورم شدیدی در بازار کالاهای اساسی هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به عدم اجرای درست این سیاست؛ به نظر می‌رسد که ارز ۴,۲۰۰ تومان فقط زمینه‌ساز ایجاد رانت برای افرادی بود که توانایی استفاده از این ارز را برای واردات داشتند اما با قرار گرفتن این ارزها در دست دلالان، کالاها با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار گرفت.

عسگری ادامه داد: با توجه به اینکه ارز ۴,۲۰۰ تومان زمینه‌ساز کاهش قیمت کالاهای اساسی برای مصرف‌کنندگان نبود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تداوم این سیاست و به‌کارگیری ارز ۴,۲۰۰ تومان فقط سبب ایجاد ضربه به منابع ملی کشور شود.

وی تصریح کرد: ارز ۴,۲۰۰ تومان فقط برای تأمین کالاهای اساسی بود اما آمار گمرک نشان‌دهنده آن است که بخش عمده‌ای از این منابع به کالاهای اساسی تخصیص پیدا نکرد و سود آن بخش از ارز ۴,۲۰۰ تومان هم که به کالاهای اساسی اختصاص یافت در اختیار مصرف کننده نهایی قرار نگرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مسؤولان دلسوز برای منابع ارزی کشور که به دنبال واقعی کردن قیمت کالاهای اساسی در بازار هستند، تلاش لازم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به کار گرفته‌اند.

تأثیر حذف ارز ۴,۲۰۰ تومان و تأثیر آن بر معاملات بورس

عسگری به حذف ارز ۴,۲۰۰ تومان و تأثیر آن بر معاملات بورس اشاره و اضافه کرد: شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه هم به طور حتم از این اتفاق تأثیر می‌پذیرند و قیمت‌ها به نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت سیزدهم این اتفاق و رویداد مهم به واقعیت تبدیل شود و شاهد

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ارز ۴,۲۰۰ تومان برای شرکت‌هایی که جهت واردات از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کردند و به دنبال آن محصولات را با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه می‌کردند، حذف می‌شود و در نتیجه قیمت‌ها واقعی‌تر خواهد شد.

عسگری با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر چندانی را در قیمت کالا در بازار آزاد ایجاد نمی‌کند، گفت: حذف این ارز با اثر مثبت در صنایع غذایی، دارویی، لاستیک همراه خواهد بود و برخی از شرکت‌های پخش هم از این اتفاق منتفع می‌شوند اما این موضوع نمی‌تواند تأثیر چندانی را بر کلیت بازار سرمایه داشته باشد و فقط در برخی از صنایع تأثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند قدمی در راستای حذف قیمت‌گذاری دستوری و محدود کردن شرکت‌ها در بازار رقابتی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه برآیند کوتاه کردن دست دلالان برای اقتصاد کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: کلیت بازار سرمایه همیشه از حذف رانت، قیمت‌گذاری دستوری و هر آنچه که دست تولیدکننده را در بازار آزاد رقابتی محدود کند، استقبال خواهد کرد.

عسگری با بیان اینکه بهتر است دولت سیزدهم اقدامی انجام دهد تا مانع از هدر رفت منابع ارزی کشور شود، گفت: با این اتفاق می‌توان خوشبین بود که اقتصاد کشور شکوفا و بخش زیادی از مشکلات کشور برطرف شود؛ بنابراین بهتر است دولت سیزدهم هر چه زودتر قدمی مثبت در این راستا بردارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 530951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.