چرا پارک‌های محلی چندان مورد استقبال شهروندان نیست؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: طراحی بوستان‌ها باید با توجه به سطوح عملکردی آنها، بسته به اینکه در مقیاس محلی، منطقه‌ای یا شهری باشند، انجام شود.

حسن سجاد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در طراحی بوستان‌های محلی دو مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اول اینکه پارک محلی ممکن است کارکرد متناسب را برای مردم محلی یا غیر محلی نداشته باشد که این مسئله بیشتر به مکان یابی نادرست بوستان مربوط می‌شود.

وی افزود: این امکان نیز وجود دارد که پارکی با هدف استفاده در سطح محلی ساخته شده باشد اما کارکردی فرا محله‌ای دارد که این مسئله بیشتر به طراحی پارک مربوط می‌شود.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که مکان احداث بوستان محلی به درستی انتخاب شده باشد اما طراحی به درستی انجام نشده باشد، از طرفی ممکن است نحوه طراحی پارک صحیح باشد اما مکان احداث بوستان به درستی انتخاب نشده باشد.

سجاد زاده به طراحی و جانمایی پارک‌های کوچک محلی اشاره و تصریح کرد: برای مکان یابی و جانمایی بوستان‌ها در شهرسازی گذشته تدابیر درستی اندیشیده می‌شد اما امروزه بدین نحو نیست چرا که مفاهیم شهرسازی تعریف بومی ندارد و مدیریت شهری سعی دارد طرح‌هایی از شهرهای توسعه یافته را سطح شهرها پیاده سازی کند.

فضاهای محله‌ای باید چند عملکردی باشد

وی با تاکید بر اینکه فضاهای شهری شهرهای ما باید با عملکردهای مکمل دیگری تکمیل شود، افزود: شهرهای قدیم ما دارای بوستان‌های محلی با درختان کهن، چشمه‌ها و قنات‌ها بود و علاوه بر این خدمات محلی نیز در سطح محلات ارائه می‌شد و فضاهایی مثل مسجد، حمام‌های قدیمی و سایر فضاهای ارائه دهنده خدمات وجود داشت.

این دکترای طراحی شهری ادامه داد: عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در معماری و شهرسازی ایرانی، چه در مقیاس کلان و چه در مقیاس خرد با یکدیگر درگیر هستند، لذا فضاهایی می‌تواند بهترین پاسخگویی را داشته باشد که چند عملکردی باشد.

سجاد زاده اضافه کرد: بدین جهت احداث بوستان محلی نباید صرفاً با هدف طراحی پارکی در یک محله انجام شود بلکه باید فراهم آوردن خدمات، امکانات و طراحی فضاهای مکمل نیز در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: طراحی بوستان‌ها باید با توجه به سطوح عملکردی آنها، بسته به اینکه در مقیاس محلی، منطقه‌ای یا شهری باشند، انجام شود.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: دو کاربری خدماتی خرید و خوراک باید حتماً در کنار پارک‌های محلی وجود داشته باشد تا شهروندان و یا ساکنان محله تمایل بیشتری برای استفاده داشته باشند اما اصولی مانند امنیت، حدود و ثغور و محصوریت نیز باید در طراحی بوستان‌های محلی مورد نظر باشد تا حس محلی بودن داشته باشد.

سجاد زاده افزود: از فاکتورهای مهمی که امنیت فضاهای شهری و حس مالکیت‌های محلی را ارتقا می‌دهد، رؤیت پذیری فضا و چشمان ناظر است که اجازه ورود افراد غریبه را نمی‌دهد.

وی گفت: نوع طراحی و جانمایی بوستان است که مشخص می‌کند پارکی محلی یا غیر محلی است لذا باید در دو حوزه مکان یابی و طراحی که مربوط به نظام برنامه ریزی و طراحی شهری، دقت کافی انجام شود.

این دکترای طراحی شهری افزود: در غیر این صورت با وجود هزینه مدیریت شهری استقبال خوبی از پارک محلی نمی‌شود یا اگر استقبال به خوبی انجام شود، جایگاه محلی بودن بوستان زیر سوال می‌رود.

کد خبر 530822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.